Femistyle site - Welkom bij FemiStyle Forums.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Onderwerp: Leren autorijden?

op dreef Array
    Ingeschreven
    Feb 2008
    Leeftijd
    22
    Reputatie Macht
    0

Leren autorijden?

Heej iedereen,

Ik ben bijna 20, zit momenteel in mijn 2de jaar hoger onderwijs, en zou best denk ik mijn rijbewijs hebben als ik afstudeer (moet na dit jaar nog een 3de en 4de jaar doen).

Probleem: het is allemaal zoooo duur! (En ik moet alles zelf betalen gezien er thuis de centjes niet voor zijn)

Wanneer zou ik er best aan beginnen als ik binnen 2jaar en een paar maandjes mijn rijbewijs zou willen hebben? Iemand een goed plan?
    En hoe kan ik dit het goedkoopst aanpakken? (wij hebben thuis ook geen auto, dus ofwel moet ik een autootje kopen ofwel met de rijschool enz.). Heeft er iemand ook hiervoor een goed plan?
    (financieel uitgewerkt mag ook meteen, want ik zie eventjes door de bomen het bos niet meer...)

Groetjes,

Nele

aan't roderen Array
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Reputatie Macht
    4

Re: Leren autorijden?

Eerst en vooral zal je je moeten slagen voor je theoretisch examen om je voorlopig rijbewijs te kunnen krijgen. Dit examen is niet zo duur, ik dacht zo'n 20 euro, maar kan verkeerd zijn.

Van zodra je je voorlopig rijbewijs hebt mag je na 3 maanden praktijkexamen afleggen (je mag ook langer wachten, je voorlopig rijbewijs is 3 jaar geldig).

Om te oefenen zal de optie zonder rijschool het goedkoopste zijn normaal gezien. Je mag dan wel alleen maar de baan op indien er een begeleider (iemand die al minimum 8 jaar zijn rijbewijs heeft) bij is. Het nadeel hiervan is dat je dan wel een begeleider gaat moeten zoeken wiens auto je mag gebruiken als je zelf geen hebt.
    Een andere optie is toch kiezen voor de rijschool, maar dit zal wel een pak duurder uitkomen. Indien je 20u les volgt mag je nadien zonder begeleider de baan op. Je kan ook 6u les volgen, maar dan moet je nadien nog met begeleider rijden.

Persoonlijk lijkt het me toch het handigst indien je iemands auto zou kunnen gebruiken. Want 20u les is wel vrij veel, maar het lijkt me toch aangeraden om nadien nog goed te oefenen buiten die 20u.

Meer info kan je hier altijd terugvinden: http://www.goca.be/frames/newdesign.asp

vollen bak Array
    Ingeschreven
    Jul 2003
    Leeftijd
    29
    Reputatie Macht
    18

Hoi Neleke,

Ik ken dat probleem, ik heb ook alles zelf moeten betalen.

Eerst moet je natuurlijk je theorie halen, dat kost rond de 15 euro denk ik en dat is dan voor twee jaar geldig. (Dus binnen die twee jaar moet je dan je praktijk gaan doen.)

Ik raad je aan om nu goed door te sparen zodat je binnenkort de centjes hebt voor een goedkoop tweedehands autootje en je rijlessen.

Stel nu dat je echt helemaal alleen instaat voor je rijlessen en dat er niemand is die jou kan leren rijden, moet je in de rijschool 20 uur rijles volgen (op een drietal weken heb je die dan gehad) en dan mag je 3 tot 6 maanden alleen rijden met L en daarna je rij-examen doen. Dat kost je dan zo'n 1000 euro, maar daar zit ook één examen in.

Als je iemand hebt die jou kan begeleiden, is het goedkoper om minder rijlessen te nemen, maar dan mag je tijdens de periode dat je moet oefenen voor je examen niet alleen rijden.

En het "goedkoopst" is natuurlijk als je iemand hebt die je het kan leren. Maar natuurlijk is de kost van de benzine niet te onderschatten.

Het is een dure affaire, maar een rijbewijs hebben is jammer genoeg nog steeds belangrijk als je niet altijd afhankelijk van alles en iedereen wil zijn.

En dan is het nog niet eens gedaan, want met een auto komen daar nog rijtaksen, verkeersbelastingen, onderhoudskosten, benzine, verzekeringen... bij. Dus als je die kosten niet wil, dan zou je toch moeten zorgen dat je nog geen autootje hoeft te kopen. Maar je moet er wel zeker eentje hebben om te oefenen, anders hebben die rijlessen ook geen zin.

ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Jul 2004
    Leeftijd
    38
    Reputatie Macht
    24

gewoon eens bij een rijschool binnen springen en uitleg vragen.
    ik heb indertijd mijn rijbewijs is stukjes mogen betalen.
    elk weekend ging in werken zodat ik elke woensdag mijn rijlessen direct kon betalen.
    Ik ben van model 3 (rijden met begeleider) overgegaan naar model 1 zo heb ik mijn examen kunnen doen binnen de 3 maand.
    is wel al een eeuwigheid geleden van mij.(1995)
    voor vraagjes over Brugge groot of klein moet je bij mij zijn.
    de Brugse zot is back in town

op dreef Array
    Ingeschreven
    Feb 2008
    Leeftijd
    22
    Reputatie Macht
    0

net eens gekeken naar de kosten van een auto..
    Zoveel! (ik las ergens: +- 2500€ per jaar aan benzine, verzekering, taksen, onderhoud,...)

Zoveel heb ik gewoonweg niet als student.
    Maar is het niet erg belangrijk een rijbewijs te hebben VOOR je een job hebt?
    Want anders kan ik misschien in mijn laatste jaar hoger onderwijs mijn theoretisch rijexamen halen en rijschool doen, en wanneer ik werk autootje kopen en gaan voor dat rijbewijs zelf?

ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Jul 2004
    Leeftijd
    38
    Reputatie Macht
    24

mijn broer en zussen lachten mij uit indertijd en zeiden dat ik mijn geld verkwiste door direct een klein occasieauto te kopen.
    Maar nu rij ik nog altijd en al zeg ik het zelf heel goed.
    mijn broer zijn vriendin heeft een auto en die durft er gewoon niet mee te rijden.
    en mijn zussen die moeten een parkeerplaats vinden voor een vrachtwagen voor ze hun auto durven parkeren

op dreef Array
    Ingeschreven
    Feb 2008
    Leeftijd
    48
    Reputatie Macht
    0

Als je gaat solliciteren vraagt men dat nogal vaak, ofje met de auto kan rijden. Soit, vroeg of laat moet je het toch leren vind ik. En het gaat sowieso geld kosten.
    Als ik jou was zou ik wel wachten tot ik afgestudeerd ben en wat gewerkt heb (je zal dus een job moeten zoeken die je kan bereiken met openbaar vervoer) en met het verdiende geld kan je een wagentje kopen. Want leren rijden doe je vooral door veel te rijden (heb er hier ook 2 leren rijden), dus rijervaring op te doen.
    Als je thuis geen begeleider hebt zou ik kiezen voor 20u rijles in de rijschool, dat zal wel wat kosten, maar het voordeel is dan dat je alleen mag rijden tot je examen doet. Want met enkel 20u les kom je er volgens mij niet.
    En dan zal je ergens een occasiewagen moeten kopen, met je eerste zuurverdiende centen.
    Heel veel succes in elk geval. Enne.. ik bewonder je dat je toch dit initiatief wil nemen, ook al staat er geen auto thuis ter beschikking. Maar moeilijk gaat ook.

ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Jul 2004
    Leeftijd
    38
    Reputatie Macht
    24

Ik had thuis ook geen auto ter beschikking. ouders hebben nog nooit een auto gehad.

vollen bak Array
    Ingeschreven
    May 2006
    Reputatie Macht
    0

Je hoeft dat niet perse te halen voor je gaat solliciteren he. Hangt er sterk vanaf wat voor job je zoekt, als je ergens op een vaste locatie moet werken vragen ze daar niet naar, zolang je er maar geraakt.

Informeer je anders eens bij de rijschool?
    20 u les kosten rond de 1000 euro, zoals hier al aangehaald, en een eigen wagentje kost ook wel wat aan verzekering en taksen en benzine...
    [FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkred]A chacun son chat[/COLOR][/FONT]

op dreef Array
    Ingeschreven
    Feb 2008
    Leeftijd
    22
    Reputatie Macht
    0

Ik zou alleszins wel op een vaste locatie werken (als alles verloopt als gepland: als vertaler) maar ging er vanuit dat ze altijd wel zouden vragen of je een rijbewijs hebt.

Nu vraag ik me af. ALS ze dat bij mijn eerste job vragen, en ik zou mijn theoretisch examen al hebben afgelegd, zouden ze er dan geen rekening mee houden dat ik er mee bezig ben?

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum rechten