ganzen?
We hebben tot vannamiddag 2 schapen.
Iemand komt ze ophalen om mee te kweken.
We hebben ze vorig jaar gekocht omdat we een groot stuk grond hebben waar het onmogelijk is om het kort te houden.
Echter,we hebben met deze schapen al heel wat miserie gehad.
Steeds zaten ze met "de vlieg".
Vorig jaar 2 keer en nu terug.
Omdat we beiden gaan werken kunnen we ze niet elke dag controleren.
Let wel:ze kregen elke dag eten en drinken,het is nu niet dat ze verwaarsloosd werden,zeker niet!
Nu gaan we in de winter niets houden,maar tegen de lente willen we er terug iets opzetten.
Ik heb het enorm voor ezels,maar dat maakt vrees ik immens veel lawaai.
We hebben nog altijd buren om rekening mee te houden
Geitjes?Maar deze eten naar het schijnt weinig gras.
Pony?
Wie heeft raad?We hebben nu nu even de tijd,maar ik lees me graag al helemaal in om eender welk dier de juiste verzorging te kunnen geven.
Bedankt![]()
Carpe diem
ganzen?
ganzen : drie van die dieren eten evenveel gras als een koe
ze zijn waterdicht, winterhard en makkelijk kwa onderhoud, en ze eten ook nog eens veel groenafval op.
1 pony vind ik zielig, dat zijn kuddedieren he, en die vragen wel wat verzorging, hoeven, tanden, borstelen
Geen ezels;maakt een enorm lawaai als die beginnen
i-a-en
zou gaan voor pony's dan
Hertjes? Mijn buren hebben er een aantal in hun weide zitten. Ze geven die nog wat voeder bij, maar voor de rest heb je daar niet veel werk aan. En die kleintjes zijn zo schattig![]()
Elk dier vraagt een zekere verzorging, dat mag nooit te veel zijn voor iemand die dieren houdt.
Ik heb al véél meer (gezondheids)problemen gehad met al mijn dieren en opvangdieren. Wat de nodige kosten met zich meebracht, tijd, energie, verzorging, zelfs slapeloze nachten, paar keer vechten of ze waren dood etc.
Ik zou der mijn dieren nooit voor wegdoen, en 'ne keer een ander dier houden'
(zo komt het over bij mij: een ander dier zetten om het gras kort te houden, maar er mag ni te veel verzorging bijkomen)
Een ezel maakt lawaai, en vraagt verzorging;
ganzen maken ook lawaai, zijn goeie wakers, maar als ze 's nachts iets horen zijn ze ook aan 't roepen (heb er zelf gehad);
op mijn wandeling kom ik vanalles tegen:
geitjes: da stinkt en het ene jaar gaat dat goed maar er zijn ook al jaren geweest dat die problemen hadden ermee. (maw: met èlk diersoort kan er iets ana de hand zijn)
Er staat 'nen bambi', da beest leeft daar op zijn eentje tss geiten en kippen. Ge ziet dat hij zich alleen voelt, enige in zijn soort. Ik zou het niet aanraden om dat alléén te houden, best een koppelke dan.
Degene die ermee kweken (wat ik hierboven lees): wat gebeurt er met die ooo zo lieve schattige kleintjes? Doorverkopen?(geld)
Bijhouden en de oudere slachten en opeten?
Paard/pony: ook niks om daar op zijn eentje te zetten, en dat vraagt ook veel verzorging EN AANDACHT (zelf ene gehad)
Kippen: dan hebt ge der nog eitjes van en uwe afval zullen ze wel verorberen.
of eenden.
Aub Umba,ga niet die toer op!
Weet je nog onlangs met het verloren poesje?Ik heb mijn verantwoordelijkheid opgenomen.
Ik heb een hond,kat,kippen en een landschildpad dus ik weet best wel wat verzorging is.
Probleem bij dit ras schapen (en bij andere allicht ook) is dat de staart niet af mag (GAIA).
Hierdoor hangen de uitwerpselen overal aan vast.
Je mag ze nog zo goed verzorgen (scheren,controleren,ontwormen,...),toch krijgen ze altijd de vlieg.
Om onze schapen te vangen moet je serieus geluk hebben.
En tegen dat je ze uiteindelijk kan controleren is het reeds te laat.
Dus neen,schapen zijn niets voor ons.
En ze komen terecht bij iemand die er veel over kent en tijd heeft,dus ze belanden niet in de pan (was een vereiste voor mij!).
Maar hoe jij reageert,dat vind ik er serieus over,sorry!
Carpe diem
O,en dieren worden nu eenmaal ziek,dat besef ik wel hoor.
Ik wil gewoon geen miserie meer met die lelijke vieze maden.
Vorig jaar hebben ik en mijn echtgenoot ieder plekje aangetast vlees mm per mm gereinigd en ontdaan van maden,uren erbij gezeten.
Prettig werkje,maar dat beest moest gewoon geholpen worden!
Het is algemaan geweten dat schapen zo gevoelig zijn.
En het is sowieso de bedoeling om meerdere dieren te nemen,ongeacht welke.
Wel steeds van hetzelfde geslacht.
Het is niet de bedoeling ermee te kweken.
Kippen hebben we reeds,maar die leggen al 2 maand niet meer.
Als ze sterven,dan gaan we voor gewone legkippen.
De onze (Marans)zijn geen grote leggers.
Carpe diem
schapen zijn idd niet zo makkelijk. Een ezel ook niet. Geitjes breken dan weer vaak uit. Ik zou opteren voor ganzen. Ze maken wel lawaai als ze iets horen, maar dat stoort niet echt. Je moet er alleen voor zorgen dat de mensen ze niet gaan voederen, want dan roepen ze telkens ze iemand zien.
Due to the current financial restraints, the light at the end of the tunnel will be turned off.
Bladwijzers