Laat dat nu net de groenten zijn die ik het meeste eet![]()
Naast broccoli kunnen we misschien deze week eens elke dag een kankerwerende groente op ons bord zetten. Laat jullie gerechten maar komen!!
Voedingsmiddelen met het grootste kankerwerende effect:
spruitjes
broccoli
bloemkool
kolen
knoflook
uien
sjalotten
spinazie
Waterkers preventief tegen kanker
soja, sojascheuten
lijnzaad (vers gemalen)
tomaten
bron
![]()
Laat dat nu net de groenten zijn die ik het meeste eet![]()
Voor morgen zit ik al goed met broccoli en tomaat!
En mss morgen een bloemkool kopen voor soep...
If at first you don't succeed, try, try again. Then quit. There's no point in being a damn fool about it.
vergeet u er geen? arame, iziki, kombu, nori, wakame, dulse, zeelatuw, zeebonen ; het is zeer rijk supervoedsel en prima spul, niet alleen tegen kanker!
vergeet u er geen? arame, iziki, kombu, nori, wakame, dulse, zeelatuw, zeebonen ; het is zeer rijk supervoedsel en prima spul, niet alleen tegen kanker!Citaat van: skivvy
ja ma nie al in één week misschien? anders teveel keuze nu en volgende week niemer..allé tis maar een voorstel é..gij legt op u bord waje wil
![]()
Skivvy, waarom lever jij niet de volgende tip (zaterdag de 30ste)?
Maar dan best wel ff rekening houden dat het voor iedereen haalbaar moet zijn, ook voor diegenen die niet iedere dag voorbij een bio winkel komen! Dus eventueel iets dat je gewoon in de (betere) supermarkt kan krijgen?
Milena, je hebt een punt met 'teveel keuze'. We kennen wel allemaal de gezondheids-regeltjes, maar het is moeilijk ze allemaal toe te passen. Vandaar het idee van één concrete tip per week...
If at first you don't succeed, try, try again. Then quit. There's no point in being a damn fool about it.
Ja, dat idee van 1 tip per week vond ik eigenlijk beter, anders heb je te veel keuze en doe je er dikwijls toch niets mee.
My body is a temple
knoflook, ui en sjalot zit standaard 52 weken lang in de voorraad.
Dat wordt dus ook bijna dagelijks gebruikt, knoflook minder maar ui en/of sjalot toch minimum een vijftal keer per week: in de soep, op een slaatje, om groenten aan te stoven, ...
Ben ik ook blij dat ik spinazie en bloemkool zie staan: dat hebben we momenteel in onze moestuin vers in voorraad.
Wij hebben bloemkool in onze serre staan:
Voordeel: lekker vers, en gegarandeerd zonder gifstoffen
Nadeel: kan niet in't geheel gekookt worden, maar moet steeds in trosjes verdeeld, en een tijdje in zoutwater staan, omdat er zonder pesticiden wel eens een rupsje in kan gaan wonen.
Tot nu toe valt dat mee. Daarom telen wij de bloemkool extra vroeg, en beschermen de planten in't voorjaar 's nachts met doek tegen de vrieskou...maar zo vroeg heb je minder kans op rups
Later in de zomer hebben we zelf geen verse bloemkool meer, omdat het zonder pesticiden dan echt niet te doen is..
Nog een nadeel van dit zelf telen: ze zijn op te korte tijd allemaal gelijk klaar. Dus moet er een deel de diepvriezer in; en dat proef je heel goed: die bloemkool uit de vriezer is echt zo lekker niet meer, als vers; Meestal verwerk ik die dan niet meer als groenten, maar wel in de soep
Ah ja, hoe zit dat nu met spinazie??
Ik heb altijd geleerd dat deze groente niet mag opgewarmd worden, omdat er dan bepaalde stoffen omgezet worden in schadelijke stoffen (ik dacht nitriet??)
Nu hebben wij in dit jaar dat ik kookles volgde een paar keer met spinazie gewerkt
Een keer spinazie en puree en gekookte zalm
En een keer lasagne met spinazie
En de meeste mensen nemen een deel van de gekookte portie eten mee naar huis, om de huisgenoten ook eens te laten proeven.
Onze juf (een dietiste) zei ons nu dat één keer opwarmen geen kwaad kan.
Ik twijfel. Ik durf dat toch niet doen.
Weet er iemand hoe dat nu werkelijk zit?
Mag één keer opwarmen inderdaad? of doe je dat toch beter niet?
Ja, dat idee van 1 tip per week vond ik eigenlijk beter, anders heb je te veel keuze en doe je er dikwijls toch niets mee.Citaat van: Mirabong
Awel kankerwerende groenten uit dit beperkte lijstje is toch 1 tip?
Bij de tip "vis" heb je toch ook veel keuze?
Je kan toch nie elken dag broccoli gaan eten of spinazie of uien?
Anders verkort je mijn lijstje maar wat?!![]()
![]()
Bladwijzers