Femistyle site - Welkom bij FemiStyle Forums.
Resultaten 1 tot 9 van de 9
    aan't roderen Array
    Ingeschreven
    Aug 2007
    Reputatie Macht
    7

Vragen i.v.m. de huurwet/huurcontract

Dag allemaal ,

Het zal een lange post worden en hopelijk schrik ik jullie er niet mee af...

Mijn vriend en ik hebben na lang zoeken eindelijk een geschikt huurhuis gevonden en eind deze week moeten wij ons contract gaan tekenen.

Aangezien wij hier nog geen ervaring bij hebben heb ik het één en ander opgezocht, maar toch heb ik ook nog enkele vragen...
    Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen?

o2 maanden waarborg
    -> op een geblokkeerde speciale waarborg rekening op een door ons gekozen bank en op onze naam.
    Moet dit direct nadat we ons contract hebben getekend? Of kan dit ook het weekend dat erop volgt bijv.?
    o2 maanden huur
    -> er werd ons telefonisch meegedeeld dat wij 2 maanden huur moeten betalen bij het ondertekenen van het contract. Mogen zij 2 maanden eisen? Ze kennen van mij en mijn vriend onze inkomens per maand, dus ze weten wel dat wij de huur kunnen betalen.
    Ik vind die extra maand huur toch direct een extra onnodige kost in de eerste maand, terwijl wij logischerwijs door de verhuis al sowieso veel kosten hebben.
    En moeten wij de huur dan ook direct overhandigen? (wij zullen pas vanaf 1 december het huis huren)
    Ik zal geen geld meenemen hoor! Ik ben wel bereid de huur over te schrijven op een rekening. Of kunnen ze het contant eisen?
    oPlaatsbeschrijf
    -> er wordt 130euro gevraagd voor het plaatsbeschrijf.
    Hierbij moeten wij en de eigenaar aanwezig zijn. Ten laatste 2 maanden nadat we er wonen. Dit kan of onderling opgemaakt worden of door een aangestelde expert (wat hier het geval is).
    Het plaatsbeschrijf moet in tweevoud worden opgemaakt en ondertekend worden door beide partijen.
    De prijs hiervan wordt gedeeld door de 2 partijen. Mogen wij hiervan een factuur vragen zodat wij kunnen zien dat wij wel degelijk de helft betalen en niet het volledige bedrag?
    oStookolie
    -> De verwarming gebeurt op stookolie. Wat gebeurt er met de overige olie als er nog in de tank zit?
    En hoe zit het met het onderhoud van de brander/tank? Ik neem aan dat dit voor de huurder is eenmaal die er woont. Moeten wij dan eisen dat de reiniging nog op kosten van de eigenaar gebeurt voor wij het huis betrekken?
    oKosten van het immokantoor
    -> Tot nu hebben wij hier nog niets van vernomen? Maar indien ze plots zouden afkomen dat er nog extra kosten bijkomen voor de opmaak van het contract enz… Wat is het maximum dat ze kunnen eisen?
    oRegistratie huurcontract
    -> de registratie van het huurcontract is gratis en wordt gedaan door de verhuurder.
    Krijgen wij hier een bewijs van dat dit is gebeurt?
    oVerzekeringen
    -> Brandverzekering is niet verplicht. Of kan men dit wel verplichten door het in het huurcontract te plaatsen?
    oHuisdieren
    -> Er werd ons gezegd dat huisdieren toegelaten zijn. En aangezien dat wij ook van plan zijn om een hond te nemen eenmaal we alles op orde hebben moet dit ook zeker in het huurcontract vermeld worden.
    oElektriciteit/water/gas
    -> Hiervan heb ik geen flauw idee :s.
    Moeten wij de eindmeterstanden doorbellen of aangetekend meedelen of is dit al gedaan door de huidige eigenaar? Hoe openen wij een nieuwe rekening? Moet dit bij dezelfde leverancier? Of ben je vrij om te kiezen?

Judy
    Guest

Re: Vragen i.v.m. de huurwet/huurcontract

Ik heb zelf 2 keer gehuurd via een immo en wat ik weet is:
    -waarborg:: durf ik geen antwoord op geven
    -De kostprijs van een immokantoor is meestal een maand huur. Volgens mij is het dat dat je dus betaalt: 2 maanden huur: 1 maand als geld voor immo, 1 maand huur op voorhand, voor jullie dus voor de maand december.
    -Ik zou een factuur vragen van de plaatsbeschrijving. Maar je zult merken dat zoiets belachelijk veel geld kost voor wat het maar inhoudt. De 'expert' is waarschijnlijk iemand van het immokantoor, dus ze verdienen hier veel geld aan (dit gebeurt ook nog eens als je het huis verlaat).
    -Brandverzekering: Normaal is de brandverzekering voor het gebouw voor de verhuurder, brandverzekering voor de inboedel voor de huurder. Dat zou ik toch aanraden te nemen
    -Huisdieren mogen niet verboden worden (discriminatie) en moeten dus in principe niet vermeld worden in het contract.
    -Electriciteit/... Dit wordt meestal genoteerd bij de plaatsbeschrijving en door het immo doorgegeven. Ik denk dat ze standaard Electrabel nemen, of dat je het anders zelf moet regelen. Weet ik niet zeker...
    Plaatsbeschrijving gebeurde bij ons voor we het huis betrokken, we hadden dan nog 2 maanden om onze opmerkingen door te geven (en die waren er, wees maar gerust, we hebben elk slot gecontroleerd,...)

Ik heb slechte ervaringen met immokantoren

op dreef Array
    Ingeschreven
    Jan 2007
    Reputatie Macht
    8

1. Waarborg: 2m is ok. Of je dit onmiddellijk stort of de week erna heeft voor de huurder geen belang. De waarborg is er om de verhuurder financieel te dekken bij eventuele schade.

2. Is inderdaad maar vreemd. Zou zeker geen 2m vooruit betalen. Wat wel kan en normaal is dat de huur voor de volgende maand wordt gestort na de 20e van huidige maand. In jullie geval dus vanaf de 22e november bvb. Contant hoeft niet, nee.

3. Absoluut factuur vragen!
    Zou zelfs proberen om de plaatsbeschrijving onderling te regelen. Dat kost beide partijen geen geld. Nu wordt een derde er rijker van en de waarde van zo'n beschrijving is identiek. En een plaatsbeschrijving is niet moeilijk om op te maken.

4. Onderhoudskosten zijn idd voor jullie. Zo'n tank dient periodiek gecontroleerd te worden. Vraag zeker de laatste controle op! Is de datum overschreden, dan kun je dat eisen, info te vinden op http://www.antwerpen.be/eCache/BTH/6...jPTMxMzc2.html De restliters in de ketel win je nu, maar ben je kwijt als je verhuist ... Tenzij je een compromis kunt bekomen bij de oude/nieuwe huurders.

5. Kosten immo ben ik niet van op de hoogte. Ik probeer zulke lui zoveel mogelijk te mijden, er zitten namelijk veel cowboys tussen. Maar men kan kosten aanrekenen ja.

6. Registratie is idd sinds kort gratis. Vroeger moest je die fiscale zegels nog betalen. Ik meen dat je nog steeds een afgestempelde kopij ontvangt van het ondertekend contract. Indien niet na 1m-2m, simpel belleke naar kadaster van je arrondissement.

7. Brandverzekering kan men wel verplichten, dénk ik. Sowieso doen, veiligste voor iedereen en eventueel ook verzekeren voor schade aan derden.

8. Huisdieren verboden staat haast overal vermeld, maar kan nooit hard worden gemaakt inzake wet op privacy. Tenzij deze last berokkenen aan derden of schade toebrengen aan het pand. Dus eigenlijk wel belangrijk dat het in het contract staat voor de verhuurder.

9. Altijd meterstanden van egw noteren bij intrek/plaatsbeschrijving! Je kan zelfde leverancier behouden ja, is het makkelijkste, maar hoeft niet.

Hopelijk kon ik je wat helpen

ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Oct 2003
    Leeftijd
    46
    Reputatie Macht
    22

Citaat van: sensuality
    Dag allemaal ,

Het zal een lange post worden en hopelijk schrik ik jullie er niet mee af...

Mijn vriend en ik hebben na lang zoeken eindelijk een geschikt huurhuis gevonden en eind deze week moeten wij ons contract gaan tekenen.

Aangezien wij hier nog geen ervaring bij hebben heb ik het één en ander opgezocht, maar toch heb ik ook nog enkele vragen...
    Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen?

o2 maanden waarborg
    -> op een geblokkeerde speciale waarborg rekening op een door ons gekozen bank en op onze naam.
    Moet dit direct nadat we ons contract hebben getekend? Of kan dit ook het weekend dat erop volgt bijv.?

mag max 2 maanden zijn en moet op een individuele geblokkeerde rekening op naam van huurder ( is bij mij ook niet in orde trouwens ). Normaal moet dat zo snel mogelijk betaald worden, maar ik kan me niet voorstellen dat ze moeilijk doen over een weekend later als je dat ook hebt gezegd.

o2 maanden huur
    -> er werd ons telefonisch meegedeeld dat wij 2 maanden huur moeten betalen bij het ondertekenen van het contract. Mogen zij 2 maanden eisen? Ze kennen van mij en mijn vriend onze inkomens per maand, dus ze weten wel dat wij de huur kunnen betalen.
    Ik vind die extra maand huur toch direct een extra onnodige kost in de eerste maand, terwijl wij logischerwijs door de verhuis al sowieso veel kosten hebben.
    En moeten wij de huur dan ook direct overhandigen? (wij zullen pas vanaf 1 december het huis huren)
    Ik zal geen geld meenemen hoor! Ik ben wel bereid de huur over te schrijven op een rekening. Of kunnen ze het contant eisen?

Dat is niet correct : ze mogen dat niet eisen. Je hebt al een waarborg betaald hé.Ik zou wel die eerste maand al betalen als bewijs van goede wil, maar dat per overschrijving doen en er uitdrukkelijk bijzetten dat dat de huur van december is.

oPlaatsbeschrijf
    -> er wordt 130euro gevraagd voor het plaatsbeschrijf.
    Hierbij moeten wij en de eigenaar aanwezig zijn. Ten laatste 2 maanden nadat we er wonen. Dit kan of onderling opgemaakt worden of door een aangestelde expert (wat hier het geval is).
    Het plaatsbeschrijf moet in tweevoud worden opgemaakt en ondertekend worden door beide partijen.
    De prijs hiervan wordt gedeeld door de 2 partijen. Mogen wij hiervan een factuur vragen zodat wij kunnen zien dat wij wel degelijk de helft betalen en niet het volledige bedrag??
    Ik zou die factuur vragen, maar vaak gebeuren zo'n dingen in het zwart. Ik vind dat wel veel trouwens. En vergeet niet dat je zelf nog tijd hebt om eigen dingen toe te voegen !
    oStookolie
    -> De verwarming gebeurt op stookolie. Wat gebeurt er met de overige olie als er nog in de tank zit?
    En hoe zit het met het onderhoud van de brander/tank? Ik neem aan dat dit voor de huurder is eenmaal die er woont. Moeten wij dan eisen dat de reiniging nog op kosten van de eigenaar gebeurt voor wij het huis betrekken??
    staat dat niet in je contract ?
    oKosten van het immokantoor
    -> Tot nu hebben wij hier nog niets van vernomen? Maar indien ze plots zouden afkomen dat er nog extra kosten bijkomen voor de opmaak van het contract enz… Wat is het maximum dat ze kunnen eisen?
    Ook hier : staat dat niet in je contract ?
    oRegistratie huurcontract
    -> de registratie van het huurcontract is gratis en wordt gedaan door de verhuurder.
    Krijgen wij hier een bewijs van dat dit is gebeurt?
    Ik heb daarvan bewijs gekregen doordat ook de huurder een exemplaar krijgt van het definitieve contract met stempel van het registratiekantoor. Dus, ja: je krijgt daar bewijs van onder de vorm van je definitief geregistreerd contract.
    oVerzekeringen
    -> Brandverzekering is niet verplicht. Of kan men dit wel verplichten door het in het huurcontract te plaatsen?
    Volgens mij is dat wel verplicht en indien ik me vergis, toch minstens verstandig om het te nemen...
    oHuisdieren
    -> Er werd ons gezegd dat huisdieren toegelaten zijn. En aangezien dat wij ook van plan zijn om een hond te nemen eenmaal we alles op orde hebben moet dit ook zeker in het huurcontract vermeld worden.
    In mijn huurcontract stond dat niet in en ik heb gevraagd dat toch erin op te nemen en dat hebben ze gedaan. Maar bij een vorige verhuurder stond heel uitdrukkelijk in het contract dat we geen huisdieren mochten hebben, maar in de praktijk had heel het huis er en dat stond er in voor in het geval iemand een dier had dat de anderen veel overlast zou bezorgen .
    oElektriciteit/water/gas
    -> Hiervan heb ik geen flauw idee :s.
    Moeten wij de eindmeterstanden doorbellen of aangetekend meedelen of is dit al gedaan door de huidige eigenaar? Hoe openen wij een nieuwe rekening? Moet dit bij dezelfde leverancier? Of ben je vrij om te kiezen?
    Ik betaal water via mijn huishuur en de rest moest ik zelf regelen. Als je dat zelf moet regelen, ben je vrij om te kiezen en komen ze zelf de meterstand opnemen van electrabel of andere firma of mag je dat zelf doorgeven. Maar de huisbaas heeft daar dan niks mee te maken.
    [url="http://www.mooisvanme.blogspot.com"]www.mooisvanme.blogspot.com[/url]

aan't roderen Array
    Ingeschreven
    Aug 2007
    Reputatie Macht
    7

Ik zal natuurlijk het contract goed doornemen voor ik iets teken.

Cash geld neem ik dus sowieso niet mee. Borg wordt door ons geregeld, de huur krijgen ze op overschrijving en het plaatsbeschrijf wordt betaald als wij alles hebben kunnen controleren (+ factuur) en als het dan uiteindelijk in orde is gemaakt.

Dank u voor de link i.v.m. de stookolietanks. Ik had zelf al gezocht maar er niet veel van gevonden. Dat lijstje print ik zeker uit en neem ik mee .
    En als er over de inhoud niets extra wordt gezegd of als er niets over in het contract staat dan is het dus zoals Knex zei: De restliters in de ketel win je nu, maar ben je kwijt als je verhuist ...?

Als de 2de maand huur op voorhand niet contractueel verplicht wordt dan doe ik er ook moeilijk over !

Huisdieren zal ik vragen om op te nemen in het contract, maar het is dus niet verplicht en ze kunnen ze ook niet weigeren (behalve als het dier overlast veroorzaakt).

Extra info is nog altijd welkom, ook als het niet direct in verband met mijn vragen staat...
    Ik ben graag goed voorbereid.

op dreef Array
    Ingeschreven
    Jan 2007
    Reputatie Macht
    8

Welk soort contract is het? 3 of 9 jaar?

ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Oct 2003
    Leeftijd
    46
    Reputatie Macht
    22

9 bestaat niet meer : het is van beperkte duur met max van 3 jaar of onbepaald....

aan't roderen Array
    Ingeschreven
    Aug 2007
    Reputatie Macht
    7

Inderdaad.
    Het is een contract van 9 jaar.
    Maar het principe blijft hetzelfde als vroeger.
    Ga je er na een jaar uit, dan betaal je 2 maanden borg, na twee jaar één maand borg en het derde jaar en later ben je vrij om te gaan mits 3 maand vooropzeg...

ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Oct 2003
    Leeftijd
    46
    Reputatie Macht
    22

Inderdaad.
    Het is een contract van 9 jaar.
    Maar het principe blijft hetzelfde als vroeger.
    Ga je er na een jaar uit, dan betaal je 2 maanden borg, na twee jaar één maand borg en het derde jaar en later ben je vrij om te gaan mits 3 maand vooropzeg...
    dat is omdat het in je contract zo staat.
    Een contract van korte duur - en dat is dus max van 3 jaar - kan alleen opgezegd worden voor het einde van het contract als dat in het contract zelf voorzien is.

Bij mij staat er bijv in dat zowel huurder als verhuurder zonder opgave van reden na 1, 2 of 3 jaar en met inachtneming van een opzegtermijn van 3 maanden, het contract kan opzeggen.

Bij jou staat er blijkbaar iets in over schadevergoeding, maar dat is de verhuurder die dat heeft bepaald door dat in jullie contract te zetten...

Als er geen opzeg wordt gegeven op het einde van het contract, wordt het automatisch een contract van onbepaalde duur.
    Dus niet van 9 jaar, want die bestaan niet meer...
    Alleen nog van korte duur of onbepaald...

Ik moet morgen weer bellen met huisbaas : wc-afvoer lekt, vloer wordt nat... ( en eig lekken alle kranen). Vind het wel lastig omdat ik al zo vaak heb gebeld op die korte tijd voor een loodgieterprobleem. Maar ze lossen het wel altijd op. Alleen : het wordt op den duur genant om steeds te bellen hé...

Bladwijzers

Forum rechten