Femistyle site - Welkom bij FemiStyle Forums.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: ecologische tuin

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Dec 2007
    Leeftijd
    30
    Reputatie Macht
    7

ecologische tuin

Lieve femi's,

onze tuin gaat naar de lente toe in twee gesplitst worden zodat wij ons eigen tuintje hebben afgesloten van die van mijn buren/schoonouders.
    Nu, die tuin is aangelegd, maar wordt bemest, constant kortgereden, geen natuurlijk bloempjes en zo...
    Niet mijn stijl dus, ik zie het eerder meer ecologisch in.
    Wilder, ruiger, natuurlijker, spontaner, ... (en ook minder onderhoud ) Ook graag een kleine moestuin en verse besjes.

Nu vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met zo'n ecologische tuin, eventueel foto's?
    Ik zoek ook hulp om de tuin te ontwerpen, ik ben een echte leek op dit vlak en heb echt advies nodig van iemand die er wat van kent.
    Een tuinarchitect onder de arm nemen lijkt de logische oplossing, maar financieel niet echt haalbaar momenteel.

Is er iemand die alvast advies, tips, ervaringen kan delen hier op het forum?
    Als er een goede ziel is die mij echt constructief kan helpen bij het denken tot een ontwerp hoor ik het ook graag.
    Ik wil zo graag een mooie groene omgeving voor onze kleine meid.
    Misschien is een ruiltje mogelijk? Misschien kan ik wel een beperkt bedrag betalen of een dienst leveren voor jou?

Echt belangrijk voor me, dus alle raad is welkom!

liefs x
    Not jumpin', just chillin' [img]http://www.femistyle.be/ubbthreads/images/graemlins/default/joy.gif[/img]

skivvy
    Guest

Re: ecologische tuin

ga eens langs bij de bib , bijvoorbeeld.

ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Aug 2003
    Leeftijd
    29
    Reputatie Macht
    20

één grote tip bij het maken van een tuin (van mijn papa gekregen: die is tuinerchitect!) : maak een vijf-jaren plan:

dwz dat je het eerste jaar niet enkel aandacht geeft aan de snel geplante dingen, maar ook aan kleine bomen die binnen vijf jaar voor heerlijke verkoeling/schaduw zorgen in de zomer: zodat je ook bij hitteweer heerlijk in de koelte kan zitten! dat maakt het eerste jaar je tuin wat kaler: maar na vijf jaar pràchtig!

zorg ook bv voor dat je iedere maand iets in bloei hebt staan: japanse kers is héél mooi, gewone kers ook (en heb je later na je vijf jaren nog heerlijke vruchten van), een muur kan je al een kleine druivelaar tegen zetten tegen een reling (ook binnen vijf jaar massa's druiven) idem dito met bessenstruiken: her en der verspreiden: aalbessen/braambessen op een zonnige plaats (dan worden ze lekker zoet)

je tuin eens opmeten en een papier op dezelfde schaal nemen: en dan bv eens een aantal ronden erop zetten: die kan je wild laten begroeien met winterplanten die groen blijven/zomerplanten die in de zomer voor kleur zorgen, geurplanten zoals lavendel (de neus wil ook wat) en eventueel wat kruidenplanten erdoor of pompoenplanten of eenjarige.. beetje vanalles door elkaar als je van wild houd: en dan ook niet alle onkruid wegdoen maar het meeste laten staan: dat vind allemaal zijn weg wel..

tussen de rondes is een stenen of houten paadje aanmaken

niet vergeten om een speelhoek voor de kindjes te reserveren en een plek waar eventueel een zwembadje kan staan, of waar je de bbq kan doen...

eventueel klein grasveldje

bij mijn ouders is het maar een kleine tuij, maar massa's aanwezig, en ieder jaar ziet hij er anders uit door andere eenjarige, maar is er in de winter nog groen door de winterplanten..

en bib-boeken zoeken, véééél bibboeken! staan kei-leuke ideeen in!
    ikke

ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Aug 2003
    Leeftijd
    29
    Reputatie Macht
    20

oh: en bij mijn ouders staan de groenten die ze kweken ook gewoon tussen het andere moois... wat werk met het zoeken van wat staat nu weer waar: maar het echt een super-mooie tuin!! beetje origineel omdat hij zo wild is, maar toch ziet hij er fantastisch uit, ik zit daar kei-graag!!
    ikke

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Dec 2007
    Leeftijd
    30
    Reputatie Macht
    7

Citaat van: skivvy

Had dit inderdaad ook al bekeken skivvy, ben enkel bang dat ik er hiermee niet kom omdat ik echt helemaal niets ken van tuinieren.
    Not jumpin', just chillin' [img]http://www.femistyle.be/ubbthreads/images/graemlins/default/joy.gif[/img]

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Dec 2007
    Leeftijd
    30
    Reputatie Macht
    7

Areveenah, wat een leuke tips al, zal inderdaad nog wat extra boeken halen in de bib.
    Misschien lukt het wel als ik mij er echt in inwerk.
    Moet beginnen van nul, hoe plant je een struik en zo weet ik zelfs niet. Wat komt waar en waarom ...
    Ik zal er mij in verdiepen.

Geen foto's Areveenah van die mooie tuin als inspiratie?
    Leuk dat de groenten en zo tussen de rest staan.
    Heerlijk plaatsbesparend wel.
    Welke groenten hebben ze dan zoal? Wat groeit makkelijk?

meisie83
    Guest

Misschien ook een berichtje posten op deze site:

http://www.natuur-forum.be/phpBB3/index.php

er is een subrubriek natuur in de tuin!

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Dec 2007
    Leeftijd
    30
    Reputatie Macht
    7

Citaat van: meisie83
    Misschien ook een berichtje posten op deze site:

http://www.natuur-forum.be/phpBB3/index.php

er is een subrubriek natuur in de tuin!

Ha, interessant! Ben volop aan het surfen geslaan.

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Dec 2007
    Leeftijd
    30
    Reputatie Macht
    7

Citaat van: skivvy

Heb indertijd op jouw aanraden een proefnummer aangevraagd van Velt en ga mij nu ook lid maken. (was dat vergeten, heb met die ecologische tuin in het achterhoofd de brochures nog eens genomen)
    Maar al die zaken die ik terug vind zijn toch zo wat uitgelegd voor mensen die al een beetje tuin-kundig zijn vind ik.
    Ga op zoek naar iemand die mij eens kan tonen hoe ik alles moet doen. Ik ben er zeker van dat ik anders dubbel (minstens) werk ga hebben en alles ga moeten herdoen.

Dat van velt was indertijd trouwens een erg goede tip (was in verband met zelf kippen houden).

01Sirk
    Guest

Ik ken via via een jongen die is afgestudeerd als tuinbouw-ding (weet niet meer wat precies) en die houdt zich bezig met tuinen uittekenen. Ik weet nu wel niet of die ecologische tuinen doet ook... Ik kan hem contacteren, als je wil?

Anders mss tuinbouwscholen contacteren, mss zijn er nog leerlingen die een projectje zoeken als eindwerk / zakcentje?

Mijn vader is ook helemaal into eco-tuinen maar die mens heeft al werk genoeg met z'n bossen omzagen

Bladwijzers

Forum rechten