Femistyle site - Welkom bij FemiStyle Forums.
Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 62
    ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Oct 2006
    Leeftijd
    28
    Reputatie Macht
    0

Collectieve schuldbemiddeling

Even een vraagje om iemand ter hulp te snellen en ik er zelf weinig of geen verstand van heb

Een vriendin van me zit nu reeds 6 jaar onder schuldbemiddeling..tot op heden is er nog steeds NIETS van haar schulden afbetaald..(wat ik op zich al raar vind)
    telkens er wat reserve op de gezamelijke rekening stond kreeg ze geld teruggestort.

Nu werkt zijn parttime..en heeft maar een loontje van 400 en een klets..+ haar kindergeld van haar dochtertje.

nu is de schuldbemiddeling stopgezet mits ze niet genoeg haar best zou doen en er niet genoeg geld in het laatje komt..terwijl er net een brief was aangekomen dat ze nog een geldreserve had staan van 1700euro..

Nu beginnen de schuldeisers haar te telefoneren natuurlijk voor een afbetalingsplan, wat ze wel zal moeten doen of ze komen alles in beslag nemen zoals een normale deurwaarder.

Nu had ik de vraag..die geldreserves dat er nog op die gezamelijke rekening staat van haar en haar advokaat..krijgt ze die dan op haar rekening gestort?? dan kan ze dat toch al bijhouden om een deel van haar schulden zelf te betalen (dat zou ik toch doen, is al een pak miserie weg)
    + haar kindergeld..wordt dit vanaf nu elke maand weer op haar rekening gestort of wat gebeurd er mee..want het kan toch niet dat ze al haar geld afnemen he..hoe moet ze dan verder leven?? aleh?? ze staat er alleen voor.
    ze weet wel dat haar loon nu elke maand terug op haar rekening zal staan, dus dat is al iets..maar dat resterende geld zou ze toch kunnen gebruiken he..iemand hier ervaringen mee?
    Is de trotse mama van twee flinke zonen
    Jaimy 10/05/2002
    Milan 26/09/2010

bereke
    Guest

Re: Collectieve schuldbemiddeling

Geen ervaring mee. Kan er niemand van het OCMW antwoorden op deze vragen?
    Maar weet wel dat het kinderbijslagfonds een schrijven moet krijgen van de schuldbemiddelaar dat de schuldbemiddeling afgelopen is. Pas dan zal ze terug zelf haar kinderbijslag ontvangen.

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Leeftijd
    29
    Reputatie Macht
    0

6 jaar schuldbemiddeling en niets van de schulden is afbetaald? Daar zit een geurtje aan...Kan ze niet eens opvragen wat er dan al die tijd met haar geld gebeurd is?

Zou ze niet beter eens bij het OCMW binnenstappen en zich laten adviseren?

ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Oct 2006
    Leeftijd
    28
    Reputatie Macht
    0

mss idd het ocmw..ik ga ne keer horen voor haar se..
    ik zal eens van mijn paretten gaan maken

nee maar is toch niet te doen zo..normaal had ze er bijna af moeten zijn want het gaat maar over een schuld van geloof ik rond de 12OOO euro, ik heb er al erger geweten zene..
    en zij is iemand die niet gauw haar mond open doet en haar veel te veel laat doen..dus dan zal ik het wel voor haar doen..maar er moet een oplossing komen..sebiet is heel haar kot leeg en zit ze er alleen met haar kindje..
    die vlieger mag niet op gaan
    Jaimy 10/05/2002
    Milan 26/09/2010

bereke
    Guest

OCMW heeft ook juristen dus daar gaat zeker iemand kunnen helpen.

Wel erg voor haar zeg! Vertrouw je die schuldbemiddelaar en dan dit... .

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Leeftijd
    29
    Reputatie Macht
    0

Goed dat jij haar dan toch nog wilt helpen!

Hoe is ze bij die advocaat geraakt die nu haar schuldbemiddeling regelt?

goe bezig Array
    Ingeschreven
    May 2002
    Reputatie Macht
    14

Sorry maar dat is volgens mij onmogelijk.

Men wordt maar toegelaten tot het systeem indien de rechter oordeelt dat er voldoende inkomsten zijn om de schulden te delgen. De rechter kan een schuldenaar ook dwingen op fulltime te werken.

De rechter doet drie zaken wanneer hij iemand toelaat tot schuldbemiddeling:

1. Hij stelt een schuldbemiddelaar aan (advocaat) die de inkomsten en uitgaven moet beheren.

2. Hij stelt een bedrag vast (dat de schuldenaar moet bewijzen) waarop men "recht" heeft om te leven.

3. Hij spreekt vaak ook nog enkele randvoorwaarden uit zoals het verwerven van een full time job.

Natuurlijk ken ik de details niet van "het geval" dat jij beschrijft maar ik kan me voorstellen dat je met een deeltijds inkomen alleen maar intresten kunt afbetalen en geen schulden. Misschien schoot er zo weinig geld over dat er vrijwel geen schulden zijn afbetaald...
    Beste groeten,
    Somme

aan't roderen Array
    Ingeschreven
    Sep 2005
    Reputatie Macht
    0

Ik krijg hier beroepshalve regelmatig mee te maken, maar volgens wat ik hier zie passeren is er altijd een grondige reden om de schuldbemiddeling te herroepen, dit gebeurd op basis van een vonnis door de rechtbank. Redenen zijn onder meer dat er inkomsten zijn waarvan de schuldbemiddelaar niet wordt op de hoogte gebracht, het maken van extra schulden etc...

Sowieso zal zij elke maand een leefloon overhouden, indien haar nettoloon de 978 niet overschrijdt mag er zelfs niets ingehouden worden van haar loon. Kan hier nu niet verder op ingaan maar je mag ge gerust een pm sturen als je nog specifieke vragen hebt.

ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Jan 2005
    Reputatie Macht
    21

Ik begrijp al helemaal niet hoe het kan dat de schuldbemiddeling is stopgezet als de schulden niet zijn afbetaald?

Hier hangt een reukje aan. Tenzij je vriendin niet helemaal eerlijk is tov TS...
    nein mann, ich will noch nicht gehen

ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Oct 2006
    Leeftijd
    28
    Reputatie Macht
    0

ik zal natuurlijk nooit weten of ze volledig eerlijk is maar mijn instinct zegt toch het te vertrouwen.

ik weet wel dat ze eerst een fulltime job had, dus dan zal haar loon hoger gelegen hebben bij het begin van die schuldbemiddeling..die advokaat is trouwens zelf aangewezen door het gerecht.

maar dan is ze alleen komen te staan, en met de zorg van haar kindje ging een full time job niet meer..nu kreeg ze een leefloon van 370euro.. dus ja veel bleef er niet over..de rest van haar loon ging naar de advokaat en dan haar kindergeld. zal iets rond de 90euro zijn peins ik..Ik krijg zelf rond de 97euro voor onze zoon.

dus dat dit niet altijd zo kan blijven duren met zulk klein inkomen ok, maar om haar nu meteen te schrappen?
    + dat er kleine rekeningen bij zaten zag ik van 55euro en.. met het vakantiegeld dat je krijgt kunnen ze zulke rekeningen toch afbetalen zeker?

schuldbemiddeling kan goed zijn maar je moet er toch het fijne van weten volgens mij..anders blijf je eeuwig in de schulden zitten..

ik ga alvast eens op raad bij het ocmw..
    Jaimy 10/05/2002
    Milan 26/09/2010

Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum rechten