Femistyle site - Welkom bij FemiStyle Forums.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11
    komt pas aan Array
    Ingeschreven
    Dec 2010
    Reputatie Macht
    0

Huuropzeg door verhuurder

Hallo,

Ik zit met een klein vraagje nl. wij hebben van onze huisbaas een aangetekend schrijven ontvangen met onze huuropzeg omwille dat zijzelf de woning moet komen bewonen. Alles is juridisch in orde en hebben dus een opzegperiode van 6 maanden. Nu is mijn vraag of wij wettelijke verplicht zijn om deze hele periode in de woning te blijven of te blijven te betalen of kunnen wij al na één maand naar een andere woning verhuizen indien wij deze zouden gevonden hebben.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

MissJessa
    Guest

Re: Huuropzeg door verhuurder

Phoe, goeie vraag!
    Misschien voor alle zekerheid eens contact opnemen met de huurdersbond daarover? Gewoon even informeren.

Anderzijds denk ik dat dat wel mogelijk moet zijn, mits onderlinge overéénkomst. Contact opnemen met de verhuurder, eens horen of zij daarmee akkoord zouden kunnen gaan, zo ja, zet het op papier zodat je iets in handen hebt. Maar het lijkt me voor hun ook wel interessanter (als er echt haast bij is)

vollen bak Array
    Ingeschreven
    May 2006
    Reputatie Macht
    0

gevonden op de site van de huurdersbond

Wanneer de verhuurder het negenjarige huurcontract heeft opgezegd om er zelf in te komen wonen, kan de huurder dan vlugger en zonder vergoeding de woning verlaten?

Het antwoord: ja!

Sedert de wet van 13 april 1997 kan de huurder na een tussentijdse (!) opzegging van de verhuurder voor bijvoorbeeld eigen betrekking, inderdaad een tegenopzegging van een maand geven. En al doet de huurder dit in de eerste driejarige periode van het negenjarige huurcontract, dan hoeft hij geen schadevergoeding te betalen. De wetgever wou hiermee tegemoetkomen aan huurders die - wanneer hun huurcontract door de verhuurder werd opgezegd - zelf op zoek gingen naar een andere woning en die eerder konden betrekken dan het einde van de opzegging van de verhuurder. De regeling geldt dus enkel voor negenjarige huurcontracten en enkel indien de opzegging door de huurder volgt op een tussentijdse opzegging van de verhuurder.

Opgelet echter, volgens een bepaalde interpretatie van een Cassatie-arrest zou in geval van tegenopzegging door de huurder na een tussentijdse opzegging door de verhuurder voor eigen bewoning of verbouwwingswerken, de verhuurder niet langer meer gehouden zijn tot uitvoering van het opzeggingsmotief.
    [FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkred]A chacun son chat[/COLOR][/FONT]

vollen bak Array
    Ingeschreven
    May 2006
    Reputatie Macht
    0

En ik denk dat je gewoon het beste eerst eens contact opneemt met de huisbaas, grote kans dat die er sowieso mee akkoord gaat volgens mij.

komt pas aan Array
    Ingeschreven
    Dec 2010
    Reputatie Macht
    0

Wij hebben nu wel een aangetekend schrijven verzonden naar de verhuurder met de melding dat wij haar schrijven met de opzeg goed ontvangen hebben en haar zo snel mogelijk op de hoogte zullen stellen wanneer wij iets nieuw gevonden hebben.

Doen wij er dan misschien beter aan door haar bv. één maand voordat wij de woning zouden verlaten haar nog een aangetekend schrijven te versturen met de melding dat wij bv. de maand nadien de woning gaan verlaten of wat raden jullie aan?

Volgende week heb ik wel een afspraak bij de huurderbond, maar wil toch al even navragen zodat we géén problemen krijgen.

vollen bak Array
    Ingeschreven
    May 2006
    Reputatie Macht
    0

Ik zou in de eerste plaats gewoon bellen als jullie iets gevonden hebben om mee te delen wanneer jullie weg gaan. En na het telefoongesprek dit nogmaals bevestigen per aangetekende brief.

Unica
    Guest

Je belt best je huisbaas hierover op en indien je inderdaad vroeger de woning verlaat lijkt het me correct van 1 maand op voorhand een tegenbrief ( aangetekdn ) te sturen. Vermeld dan wel in dat aangetekend schrijven dat dit in onderling mutueel akkoord is.

komt pas aan Array
    Ingeschreven
    Dec 2010
    Reputatie Macht
    0

Graag wil ik jullie hartelijk bedanken voor de snelle reactie. Ga zeker jullie goede raad opvolgen.

vollen bak Array
    Ingeschreven
    Jun 2008
    Reputatie Macht
    12

Wij hebben dat ook aan de hand gehad.
    Wij hebben niet gereageerd op die brief, we hebben enkel een aangetekend schrijven verstuurd toen wij gingen verhuizen (was ook sneller dan 6 maanden).
    En idd, je moet maar huur betalen zolang je er nog effectief woont.
    I am the sweetest drug!

Uki inside!

vollen bak Array
    Ingeschreven
    Feb 2006
    Leeftijd
    30
    Reputatie Macht
    14

Je kan een tegenopzeg doen en dat is 1 maand

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste