Femistyle site - Welkom bij FemiStyle Forums.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Voorhuwelijkssparen

aan't roderen Array
    Ingeschreven
    Apr 2006
    Reputatie Macht
    9

Voorhuwelijkssparen

Ik weet niet of dit topic op de juiste plaats staat, maar ik heb een vraagje ivm voorhuwelijkssparen.

Mijn ouders zijn in 1998 begonnen met voorhuwelijkssparen voor mij, bij de CM. Dit kan je doen vanaf je 14de tot je 30ste.
    In 2010 ben ik wettelijk gaan samenwonen. Dit was dus tijdens het 13de jaar waarin ik aan voorhuwelijkssparen deed.
    Dit jaar, 2011, heb ik opnieuw de maximum €48 gestort voor het voorhuwelijkssparen.

Maar nu vraag ik me af hoe dat precies in mekaar zit...

Ik kan waarschijnlijk nu een uitbetaling vragen, en dan zal ik een bepaald bedrag uitbetaald krijgen:
    -> 13 jaar tot het jaar van samenwonen = 135% interest
    (Zou ik de €48 van dit jaar dan zonder interest terugkrijgen)
    -> of 14 jaar tot het huidige jaar waarin ik nog gespaard heb = 145% interest

Maar stel dat ik binnen 2 jaar zou trouwen en dan pas een uitbetaling aanvragen. Zou ik dan de interest krijgen gelijk aan 15 jaar gespaard tot het jaar van de trouw (dit is 155%) of zouden ze dan terugkijken tot het jaar van samenwonen?
    Want in het laatste geval kan ik beter stoppen met sparen en mijn geld nu laten uitbetalen natuurlijk...

Of maakt die dag van samenwonen (of trouw) absoluut niet uit, spaar ik dus best gewoon verder en wacht ik tot de uitbetaling op mijn 30ste, waarbij ik een interest van 165% zou krijgen?

Iemand raad?
    Ik durf niet goed bellen nr de CM omdat ze me dan misschien gaan opzadelen met het scenario dat voor hen het meest voordelig is...

Charlies_Angel
    Guest

Re: Voorhuwelijkssparen

Je kan sparen tot je gaat huwen of samenwonen of tot de leeftijd van 30 jaar. Als je samenwoont ben je echter niet verplicht het voorhuwelijkssparen stop te zetten. Je kan dus gewoon verder sparen tot de 30ste verjaardag of tot een huwelijk. Een huwelijk is dus wel een reden om het voorhuwelijkssparen stop te zetten (ook al ben je nog geen 30).

Pingu
    Guest

Inderdaad!

Als ik jou was, zou ik gewoon verder sparen tot je 30ste!

aan't roderen Array
    Ingeschreven
    Apr 2006
    Reputatie Macht
    9

Maar dan val ik toch niet terug op de interest die voorzien is voor een dertiger die niet samenwoont of gehuwd is?
    Want dit is 'maar' 120%...

Zou ik dan op mijn dertigste het bedrag van 16 jaar uitbetaald krijgen aan met de 'samenwooninterest' van 165%?

Dat zou wel goed nieuws zijn natuurlijk, want dat is een groot verschil

aan't roderen Array
    Ingeschreven
    Oct 2006
    Leeftijd
    32
    Reputatie Macht
    9

Je kan dat laten uitrekenen bij je mutualiteit, gewoon even langs het loket gaan.

Mijn vriend is net 30 geworden en is daarvoor langsgeweest, en bij hem kwam het voordeliger uit als hij zijn voorhuwelijkssparen liet teruggaan in de tijd en het liet uitbetalen op het moment dat we gaan samenwonen zijn. Ik dus ook naar het loket om dat ook te laten doen (ik ben 28), maar voor mij zou het voordeliger zijn om te wachten tot ik 30 ben. Geen idee hoe dat komt, maar bon, het scheelde bij mij wel 200 euro in uitbetaling, dus doen we dat maar hè.

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Oct 2007
    Leeftijd
    31
    Reputatie Macht
    11

ik woon samen.. maar niets officieel... hoe wordt dat dan berekend? Allé ja voor't zelfde geld ben ik met een goeie vriendin gaan samenwonen...
    Tellen ze dat mee, of is dat enkel voor de wettelijk samenwonenden??

Ik heb nog twee jaar te gaan... ik stort die 48€ alle jaren zelf al en ga dat doen tot ik 30ben... echt veel is dat niet uiteindelijk maar laat maar komen. Kan ik eens van gaan shoppen

aan't roderen Array
    Ingeschreven
    Oct 2006
    Leeftijd
    32
    Reputatie Macht
    9

Enkel voor wettelijk samenwonenden, omdat dat enkele jaren geleden gelijkgesteld werd aan een huwelijk

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Nov 2007
    Reputatie Macht
    9

Ik doe dit ook al jaren, maar ik vind er niets meer van terug op de website van CM.
    Wie slim is doet zich dommer voor, omgekeerd is een stuk moeilijker.

Bladwijzers

Forum rechten