Femistyle site - Welkom bij FemiStyle Forums.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17
    Guest

bloemkool in witte saus?

Ik heb hier even een witte saus vraagje ik woon nog maar net alleen dus ik moet nog een beetje zoeken naar alles

Ik heb een bloemkool gekocht een redelijke grote. Nu ga ik daarbij dus witte saus maken met bindmiddel uit zo'n doosje.

Nu wou ik graag weten exact hoeveel melk ik gebruik en hoeveel bindmiddel ik erbij moet doen.
    En doe ik het bindmiddel erbij terwijl de melk kookt of terwijl de melk nog koud is.
    Daarna moet ik het kruiden met peper, zout en nootmuskaat neem ik aan. Moet er ook nog boter of een ei ofzoiets tussen?

Ik weet het dit is echt een van de simpelste dingen maar ik heb er echt geen idee van hoe eraan te beginnen en ik ben ook heel slecht met op gevoel werken daarom dat ik graag de juiste afmetingen nodig heb

red_lion
    Guest

Re: bloemkool in witte saus?

Zo maak ik mijn bechamelsaus:
    -goed wat boter laten smelten
    -bloem bij doen tot als de bloem alle boter heeft opgeslorpt en het droog is.
    -dan melk toevoegen totdat je saus hebt, dus zodat het niet te lopend en niet te dik is.
    -nootmuskaat, zout en peper naar believen

kaassaus maak je op net dezelfde manier, maar dan doe je er geraspte kaas bij (best emmentaler).

Guest

ik maak het toch liever met het bindmindel dat lijkt me iets gemakkelijker als ik wat meer vertrouwen heb kan ik nog wat gaan experimenteren

vollen bak Array
    Ingeschreven
    Aug 2004
    Leeftijd
    31
    Reputatie Macht
    17

Voor 1 bloemkool:

-50 gram boter
    -50 gram bloem
    -Halve liter melk
    -Eventueel klein beetje geraspte kaas (50 gram ofzo)
    -Peper, zout nootmuskaat

Boter laten smelten, bloem bijdoen. Goed mengen. Melk rustig bijdoen. (ongeveer in 3 keer).
    Wachten tot het kookt en dan eventueel kaas bijdoen en dan kruiden.

Veeeeeeeeeeeel beter dan die pakjessaus en gemakkelijk hoor! Is op zeker 10 minuten klaar!

Andastra
    Guest

Ik vind 't juist moeilijker met bindmiddel. Met boter en bloem kŕn het gewoon niet mislukken (al moet 'k wel altijd m'n pot van 't vuur zetten als 'k er de melk bijdoe, anders klontert het )

Guest

ok ik ga het zo proberen als ik het nu klaarmaak is die dan vanavond nog lekker als ik het opnieuw opwarm? Of moet dat onmiddellijk opgediend worden?

red_lion
    Guest

goh je kunt dat nu wel al doen, er gaat dan wel een velletje op uw saus komen maar als je een beetje roert is dat direct weg

goe bezig Array
    Ingeschreven
    May 2004
    Leeftijd
    52
    Reputatie Macht
    14

Je kan ze op voorhand maken.
    Maar als je ze terug opwarmt heel goed roeren (met een klopper) want het brandt anders makkelijk aan.

Belangrijk is ook, op het moment je de bloem erbij doet, je kookpot dan niet op het vuur te laten staan. De roux (boter en bloem) laten doorkoken, maar ook niet te lang. Als je dat niet doet, heeft je saus een bloemsmaak.

De melk naast het vuur toevoegen. Best eerst een deel van de melk toevoegen... Goed mengen met de bloem, zodat die loskomt van je kookpot... Al roerend de saus inkoken (op het vuur en daarna de overige melk toevoegen, indien je saus nog niet dik genoeg is.
    Wij vrouwen praten inderdaad te veel,maar zelfs dan vertellen we nog niet de helft van wat we weten.

vollen bak Array
    Ingeschreven
    Jan 2005
    Leeftijd
    48
    Reputatie Macht
    18

Citaat van: Ninika
    ok ik ga het zo proberen als ik het nu klaarmaak is die dan vanavond nog lekker als ik het opnieuw opwarm? Of moet dat onmiddellijk opgediend worden?
    Je kan het in een ovenschotel doen (met bloemkool, aardappelen én saus) en het vanavond in de oven zetten, dan krijgt het een goudbruin laagje!
    * uit de as herrezen *
    alias titi - lid sinds 11/2002 [img]http://www.femistyle.be/ubbthreads/images/graemlins/default/cool.gif[/img]
    Ónen i-Estel Edain. Ú-chebin estel anim.

01Sirk
    Guest

Ik ben echt een debiel als het op béchamel aan komt, maar de FSers hebben mij vorige keer super geholpen toen ik kaassaus (basis met béchamel) wou maken. Dat topic moet hier nog ergens rondzweven, het is niet zo lang geleden. Ik denk dat ik toen Annabelles receptje heb gebruikt Mijne béchamel is toen van de eerste keer gelukt, zonder al te veel klonters ed.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum rechten