Femistyle site - Welkom bij FemiStyle Forums.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17
    poopzie
    Guest

hoe rode kool klaarmaken?

Ik wil deze namiddag rode kool klaarmaken.
    Maar ik vind verschillende recepten op internet en de ene gebruikt 1 tas suiker, de andere 1 lepel suiker.. ik weet gewoon niet meer wat ik ermee moet aanvangen

Iemand al zelf eens rode kool gemaakt en die een lekker receptje heeft?
    Ik heb 1kg stoofappels in huis en 1 grote rode kool

ingvild
    Guest

Re: hoe rode kool klaarmaken?

Ik kook de kool apart voor een tiental minuutjes, en giet dan het water weg (blijkbaar helpt dit om de kool lichter verteerbaar te maken; maar ik weet niet of dit een fabeltje is, of waarheid... dat heb ik ook maar van horen zeggen)
    Dan fruit ik aan ajuin .
    Daar doe ik de kool op, een bodempje water, en laten stoven.
    Wel regelmatig controleren of er nog genoeg vocht op zit.
    Het heeft me al een aantal keren verrast, en toen kreeg ik zwarte kool, ipv rode kool
    Dat stinkt bovendien ongelooflijk; en de kookpot schoonmaken, wordt een hels karwei...
    Als dat zo'n 20 minuten gestoofd heeft, voeg ik de appels bij.
    Dan laten stoven, tot de appels gaar zijn.
    Dan pas kruid ik met peper , zout , muskaatnoot.
    Ik voeg er één of twee soeplepels azijn aan toe, en een beetje suiker.
    Wij houden niet van heel zoet, dus bij ons is dat zeker geen ganse tas suiker.
    Ik merk wel, als ik eens rode kool in bokaal koop, klaargemaakt, dat deze veel en veel zoeter smaakt dan degene die ik zelf klaarmaak. Bovendien is die rode kool uit bokalen ook veel platter gekookt: mijn kool is maar net bijtgaar.

succes ermee , en smakelijk

aan't roderen Array
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Leeftijd
    43
    Reputatie Macht
    6

't Is mijn man die hier de rode kool maakt. Wat de verhoudingen zijn, weet ik niet precies, maar d'r zijn altijd stoofappeltjes bij en azijn. En alles heeeeeel lang op 't vuur laten staan. 't Is geen gerecht dat op een half uurtje klaar is.

Succes!
    Censuur is de overwinning van de middelmatigheid.

op dreef Array
    Ingeschreven
    Jan 2007
    Reputatie Macht
    8

geen recept hier, gewoon naar eigen aanvoelen en smaak

fijngesneden en gewassen kool in de kookpot met scheutje azijn (tegen de verkleuring)
    daar de appelen bovenop (wij nemen toch meestal 2 à 3 kilo)
    dit op een laag vuur een paar uur laten sudderen met het deksel erop (anders gaat dat lekkere sap allemaal verdampen)
    dan wat suiker toevoegen (wij gebruiken rietsuiker), een paar lepels (je kan op je bord ook nog altijd wat suiker toevoegen, als je het niet zoet genoeg vindt)

hoe langer je de rode kool laat op staan, hoe beter...

vollen bak Array
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Leeftijd
    26
    Reputatie Macht
    12

Ook geen recept, maar ik maak het wel heel vaak...

Rode kool in een pot met water (zodat de rode kool net onder staat), ajuin in stukjes + 1 appel. Ik doe er een goeie scheut azijn in, 1 groentenbouillonblokje, een klein beetje peper en zout + veel kaneel en eventueel wat gember en zoetstof naar smaak. Dit laat ik toch minstens een urrtje op het vuur staan en dan giet ik de rode kool af (er mag nog een klein beetje vocht overblijven, zeker als het de bedoeling is om het in te vriezen, maar het meeste kap ik toch weg).
    My body is a temple

op dreef Array
    Ingeschreven
    Jan 2007
    Reputatie Macht
    8

wij vinden dat vocht net het lekkerste (oa om op de patatjes te doen)...smaken kunnen verschillen :-)

ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Oct 2003
    Leeftijd
    46
    Reputatie Macht
    22

wat mij betreft : niet
    [url="http://www.mooisvanme.blogspot.com"]www.mooisvanme.blogspot.com[/url]

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Aug 2005
    Reputatie Macht
    11

Citaat van: knex
    geen recept hier, gewoon naar eigen aanvoelen en smaak

fijngesneden en gewassen kool in de kookpot met scheutje azijn (tegen de verkleuring)
    daar de appelen bovenop (wij nemen toch meestal 2 à 3 kilo)
    dit op een laag vuur een paar uur laten sudderen met het deksel erop (anders gaat dat lekkere sap allemaal verdampen)
    dan wat suiker toevoegen (wij gebruiken rietsuiker), een paar lepels (je kan op je bord ook nog altijd wat suiker toevoegen, als je het niet zoet genoeg vindt)

hoe langer je de rode kool laat op staan, hoe beter...

Ik doe het ongeveer op dezelfde manier, alleen een halfuurtje voor de rode kool klaar is doe ik er enkele klontjes suiker in (beter voor de binding dan hebt ge zo geen waterige saus).
    In totaal staat de kool toch ongeveer 4 uur op een zacht vuurtje. Regelmatig eens roeren. Pot goed dicht houden, is er te weinig vocht dan klein beetje water bijvoegen...

Ahja, ik gebruik boskop appelen, een drie à vier voor een halve kool.
    Als God wou dat ik het gras afdeed dan had hij van mij een koe gemaakt!!

ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Aug 2004
    Leeftijd
    31
    Reputatie Macht
    32

Ook een héél lekker is er wat tijm, laurier, klontje boter en verkruimelde speculoosjes bij te laten stoven..eventueel wat frambozenazijn past ook goe derbij.

Of met wat kaneel en peertjes ipv appels..

beter te weinig suiker dan teveel..smaken verschillen..wij zette altijd de pot suiker op tafel kan je zelf bijzoeten..bruine suiker..yumm

vollen bak Array
    Ingeschreven
    Mar 2007
    Leeftijd
    46
    Reputatie Macht
    14

Citaat van: annemarie
    wat mij betreft : niet Voor mij dus ook absoluut niet; ik walg van dat zoete maar maak het wel voor mijn huisgenoten met een waspeld op mijn neus.

Geraspte kool in boter stoven met 2 kg appelen, 1 tas suiker, tas water, scheut witte wijnazijn en goede scheut grenadine (die zorgt voor de mooie rode kleur van je kool, anders meer bordeaux)
    1 uur sudderen onder deksel en klaar.
    Geef mij maar gewokt witloof als de rest rode kool eet!!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum rechten