Femistyle site - Welkom bij FemiStyle Forums.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 35
    aan't roderen Array
    Ingeschreven
    Aug 2002
    Reputatie Macht
    13

Darmkanaal bij scampi's

Misschien een domme vraag maar 'k zou toch graag antwoord krijgen : hoe verwijder je gemakkelijk het darmkanaal uit een scampi ?
    Ik dacht dat dat onderaan zat en zit dus altijd te peuteren aan dat zwart sliertje onderaan. Op mijn werk beweert iemand dat je dat vanboven op de rug gemakkelijk kan verwijderen. En dus begrijp ik er niets meer van. Iemand tips ?

Guest

Re: Darmkanaal bij scampi's

Ik snij eigenlijk altijd in het rugje (oh dit klinkt zielig ) van de scampi en zo kan ik het heel makkelijk verwijderen.
    MAAR dan heb je natuurlijk wel niet meer zo'n mooie scampi...

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Jul 2009
    Leeftijd
    29
    Reputatie Macht
    10

ik snij vaak langs boven en langs onder want er zitten er soms 2???
    Mini me op komst!!! [img]http://www.femistyle.be/ubbthreads/images/graemlins/default/grin.gif[/img]

aan't roderen Array
    Ingeschreven
    Jul 2008
    Leeftijd
    27
    Reputatie Macht
    7

Ik heb daar een trucje voor. Als ik de scampi's pel, dan begin ik met het staartje. Dat knijp ik samen en draai ik het een halve slag terwijl je rest van de scampi vasthoudt. Als je het staartje dan voorzichtig uittrekt, dan komt het darmkanaal mee.
    Het vergt wel een beetje oefening en ik heb de indruk dat het bij de ene soort beter lukt dan bij de andere.

Een andere manier is inderdaad om de rug een beetje in te snijden en dan kan je het kanaal ook wegpeuteren. Maar dat vind ik eigenlijk een beetje omslachtiger..

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Aug 2010
    Reputatie Macht
    7

Ik snij ook altijd in de bovenkant en dan kan je dat darmkanaal er gemakkelijk uithalen.

Als je die dan bakt, dan krullen die toch mooi open?

vollen bak Array
    Ingeschreven
    Jan 2005
    Leeftijd
    47
    Reputatie Macht
    18

Ik haal dat er echt niet altijd uit hoor....wij eten meestal gambas (dus met kop en staart er nog aan) en dan begin ik er gewoon niet aan.
    * uit de as herrezen *
    alias titi - lid sinds 11/2002 [img]http://www.femistyle.be/ubbthreads/images/graemlins/default/cool.gif[/img]
    Ónen i-Estel Edain. Ú-chebin estel anim.

aan't roderen Array
    Ingeschreven
    Aug 2010
    Reputatie Macht
    5

Citaat van: TattooGirl
    Ik snij eigenlijk altijd in het rugje (oh dit klinkt zielig )

Die scampi's leven niet meer hoor

Guest

Citaat van: Guusje
    Citaat van: TattooGirl
    Ik snij eigenlijk altijd in het rugje (oh dit klinkt zielig )

Die scampi's leven niet meer hoor

Nu doet ge me heus niet beter voelen hoor

Unica
    Guest

Inderdaad via een draaislag met de staart krijg je het kanaaltje soms mee, anders snij je de rug in het midden een millimetertje in en kan je hem eruit trekken.
    Er worden ook al scampi verkocht die reeds ontdaan zijn van hun darmkanaal, enfin... dat is zo in de HoreCa, ik veronderstel idem dito verkrijgbaar voor particulieren.

op dreef Array
    Ingeschreven
    Feb 2005
    Reputatie Macht
    0

Ik heb dat ooit, lange geleden, eens opgezocht... inderdaad, sommige soorten hebben een darmkanaal langs beide zijden. Dubbel zoveel werk dus :-)
    Ik snijd ze gewoonlijk een millimetertje in, verwijder het darmkanaal en spoel ze onder stromend water. Vervolgens snijd ik ze in twee van de kop naar staart en laat de staartzijde 5mm aan elkaar verbonden, zo krullen ze leuk op en nemen extra saus op :-)

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum rechten