misschien een sausje maken op basis van roux?
Omdat ik eigenlijk altijd saus moet hebben bij mijn eten, experimenteert mama hier altijd wat mee...
De laatste tijd smaakt het echt erg naar Maïzena. We laten de saus altijd goed doorkoken en binden ze dan pas... Zoals het moet dus eigenlijk!
Wat doen we mis of is er eventueel iets anders om de saus te binden?
X
... De dagen van ellende en verdriet, dat zijn de dagen die niemand ziet ...
misschien een sausje maken op basis van roux?
Ik maak ook sauzen met maizena, maar heb dat probleem niet...
Eerst laten koken, dan vul ik apart een tas met maizena, in die tas voeg ik al wat melk of water toe, tot het een dikke lopende massa is, en dat bij in de pot...
Je moet, als de maizena daarbij is ook nog voldoende lang laten doorkoken. Misschien zit daar het probleem?
Ik gebruik praktisch nooit maizena. Ik gebruik meer gewone bloem. Heb ik nog nooit problemen mee gehad.
Gewone bloem gebruiken ipv maïzena
Trotse mama van Hannelore (°28/04/2008)
Fiere meter van Mathias (°22/08/2010)
Ik maak ook sauzen met maizena, maar heb dat probleem niet...Citaat van: Dreamy
Eerst laten koken, dan vul ik apart een tas met maizena, in die tas voeg ik al wat melk of water toe, tot het een dikke lopende massa is, en dat bij in de pot...
Ik verdun de maizena redelijk sterk in een apart kopje want zo kan je goed doseren.
Heel weinig maizena kan al heel sterk binden als je het goed laat doorkoken.
Dus ik zou zeggen: weinig gebruiken en goed laten doorkoken.
Ik heb nooit maizenasmaak in mijn saus.
Maar je mag het samen met de maizena niet langer dan een minuut laten doorkoken. Heb ook maizena in de kast staan maar gebruik het niet veel, zag daar straks dat dat er op stond.
Ik denk dat we dan toch niet genoeg laten doorkoken want we verdunnen het ook altijd met melk of water...
We gaan zeker nog expirimenteren![]()
... De dagen van ellende en verdriet, dat zijn de dagen die niemand ziet ...
Geen maizena gebruiken? Maak gewoon een basis van bloem en boter en voeg daar melk/water aan toe. De bloem dikt uw saus en eventueel kan je er voor de smaak nog wat room bij doen.
Maizena is nergens voor nodig als uw basis goed is en heeft imho een vreselijk sterke slechte smaak.
Bladwijzers