Potverdikke, ik heb zo'n papier in mijn portefeuille steken waarin ik zeg dat ze mijn organen mogen hebben. Maar verdorie, ik wil niet dat ze naar "nen Hollander" gaan hoor! Wacht, ik zal dat effen met rood op dat papier schrijven...
![]()
Zoals vele onder jullie weten staat mijn man op de transplantaielijst, daarom was mijn verbazing groot toen ik dit vanmorgen las
Senator Patrik Vankrunkelsven (Open VLD) klaagt aan dat Nederlanders in België orgaantransplantaties krijgen. Terwijl ons land met een nijpend tekort aan organen zit, hebben de afgelopen drie jaar ruim vijftig Nederlanders in België een nieuw orgaan gekregen. Hij eist dat de Nederlanders hun beleid aanpassen.Citaat:
'We moeten de Nederlanders duidelijk maken dat hun praktijken niet koosjer zijn', zegt hij. 'Ook bij ons zijn er lange wachtlijsten en is er een grote schaarste aan organen. Als de Nederlanders daar dan nog eens tussenkomen en onze organen inpikken, moeten we ingrijpen.'Citaat:
Bron
En ik maar denken dat iedereen braafjes zijn beurt afwacht, ik dacht dat alle donors en diegene die een transplantatie krijgen op een gezamelijker lijst komen te staan (eurotrasplant België, Duitsland, Luxemburg, Nederland en Oostenrijk.)
Hoe zit dit nu, kan iemand mij daar eens uitsluitsel over geven.
Is wat er in de krant staat overroepen of niet.
Potverdikke, ik heb zo'n papier in mijn portefeuille steken waarin ik zeg dat ze mijn organen mogen hebben. Maar verdorie, ik wil niet dat ze naar "nen Hollander" gaan hoor! Wacht, ik zal dat effen met rood op dat papier schrijven...
![]()
Volgens sommige FS-ers een kattenmoordenaar.
Ik heb het ook gehoord, en had er een dubbel gevoel bij. Ik vind dat iedereen recht heeft op transplantatie, je bent in de eerste plaats mens en dan pas Belg of Nederlander. Maar dan zou je inderdaad verwachten dat er een gezamelijke lijst is waar de ernst van de situatie het criterium is.
Als het zo is dat Nederlanders naar Belgische ziekenhuizen komen omdat er hier nu eenmaal méér organen beschikbaar zijn, dan vind ik dat de Nederlandse overheid maatregelen moet nemen om de Nederlanders meer te laten doneren zodat er een evenwicht is.
Tja je kan die mensen moeilijk kwalijk nemen dat zij ook een orgaan willen - zij staan ook op een lijst en zij zijn ook ziek.
Bij mijn weten is er een Europese lijst hoor, maar in hoeverre dat goed en gelijk voor iedereen functioneert, weet ik niet ...
Gelukkig zijn zij die kunnen lachen met zichzelf, aan hun plezier komt geen einde!
waarom maken ze niet een wet dat alle europeanen automatisch donor zijn zoals nu in belgie het geval is?
dat zou wel het eerlijkst en het simpelste zijn...
Ja, maar moet je neit zelf expliciet een formulier invullen en ondertekenen? Want het is wel wettelijk zo, maar zonder dat formulier vraagt men altijd eerst toestemming aan de familie en als de meesten dan njet zeggen, dan weet je hoe laat het al is...
Et alors?
Ja, maar moet je neit zelf expliciet een formulier invullen en ondertekenen? Want het is wel wettelijk zo, maar zonder dat formulier vraagt men altijd eerst toestemming aan de familie en als de meesten dan njet zeggen, dan weet je hoe laat het al is... Inderdaad. Heb ik gisteren dus in orde gebrachtCitaat van: Aergheyn
Ook als je absoluut NIET wil dat ze na je dood organen wegnemen of wat dan ook moet je dat laten vastleggen...
Just living my dreams...
Panta Rhei! ~No sugar, No fun!~
Deze week kwam juist in Nederland in de publiciteit dat van de 10 harten die van Nederlandse donoren beschikbaar komen, er 7 naar het buitenland gaan...........
Hier hadden we dus eenzelfde verontwaardiging.
Iedereen schijn tegenwoordig het standpunt te hebben 'het eigen volk eerst'...... Beangstigend is dat.
Deze week kwam juist in Nederland in de publiciteit dat van de 10 harten die van Nederlandse donoren beschikbaar komen, er 7 naar het buitenland gaan...........Citaat van: JennyV
Hier hadden we dus eenzelfde verontwaardiging.
Iedereen schijn tegenwoordig het standpunt te hebben 'het eigen volk eerst'...... Beangstigend is dat.
Neen, hier ben ik niet mee akkoord, niet eigen volk eerst, maar wel ieder zijn beurt afwachten op een gezamelijke lijst, dit is het eerlijkste voor iedereen.
Bladwijzers