Dit wil ik ook meevolgen. Laat de tips maar komen :-)
Hallo,
zijn er hier nog mensen die bezig zijn met de naimachine om vb kussens zelf in elkaar te steken?
Ik wil er graag mee beginnen en hoor graag tips en trukjes![]()
Dit wil ik ook meevolgen. Laat de tips maar komen :-)
ik heb deze middag een eerste poging ondernomen, resultaat : een simpel vierkantig kussen met aan de ene kant streepjes en de andere kant ruitjes![]()
mijn eerste kussens waren heel mooi, had twee bijpassende kleuren stof genomen,en dan de achterzijde van de twee verschillend, en de voorzijde drie panden: bij de ene donker/licht/donker en bij de andere licht/donker /licht, dus die twee kussens waren zo spiegelbeeld...
stof die je goed kon strijken, gestreken stof dat naait zo makkelijk, zéker als je de vouwen strijkt
en dan model kussensloop, en afgewerkt met drie knopen...
buiten één knop een cm verkeerd gezet (maar dat merk je niet zo, héél mooi...
ikke
Ik heb op mijn blog een tut staan voor kussenhoezen met rits.
[url="http://www.mooisvanme.blogspot.com"]www.mooisvanme.blogspot.com[/url]
Uit je blog:
Wat ik wel eens doe , is de boel met een <span style="color: #009900">contrasterend garen </span>in grote steken al vast naaien. Dan zit het al op zijn plaats alvorens het te stikken en achteraf kan je <span style="color: #006600">die ' klad 'draad er gewoon uit trekken </span>. Maar dat hoeft dus niet en hier heb ik het niet gedaan....
Zomaar een tip: dat heet "driegen" en daar bestaat speciale draad voor: "drieggaren": het is wit (opvallend dus), losser en dikker geweven dan polyester naaidraad en breekt gemakkelijker af, zodat het snel te verwijderen is.
Bij ritsen is het best dat je altijd eerst driegt.
Verder strijk ik ook veel en speld het gewoon vast alvorens te stikken. (de gewone naden).
Voor kussens schuif ik mijn 2 aparte lappen stof, met omgedriegde rand, tegen elkaar, goede kant naar boven. De rits leg ik er onder en ik drieg beide kanten direct aan de rits. Dan ligt alles mooi gelijk en trekt je rits niet.
Nadien de 3 andere naden stikken en de uiteinden achter de rits (ergens nog 2cm). Rits dan wel een stukje openzetten want je moet heel de boel nog omkeren. Klaar.
Ik heb alle kussens die bij het nieuwe salon hoorden in de kast gestoken en er zelfgemaakte in de plaats gelegd waar geen kattenhaar blijft aan hangen!
Ik vind je kussens super, annemarie!
Heel mooie stof, mooi effect!
Cats don't feel threatened by your intelligence.
merci medusa, zowel voor het compliment als de tips !
Ik herinner me 'driegen' nog vaag van vroeger, maar ik heb daar zo'n beeld bij van grote steken met ' lussen ' maar ik weet niet goed meer hoe het nu weer zat ....
Ik heb alle kussens die bij het nieuwe salon hoorden in de kast gestoken en er zelfgemaakte in de plaats gelegd waar geen kattenhaar blijft aan hangen!Citaat van: medusa
Wat bedoel je met dit? Gebruik je een speciale stof waar het haar niet aan blijft hangen of zo?
We hebben hier drie Siamezen rondcrossen, dus dit lijkt me een goed idee....
Ik heb op mijn blog een tut staan voor kussenhoezen met rits.Citaat van: annemarie
haha, die had ik al gevonden al surfend....ik had gereageerd met de vraag naar de tut van de versie zonder rits
ben op zoek naar een duidelijke omschrijving van envelopkussens. Ik heb nu een gewone vierkante gestikt, maar die kan niet open, dus niet ideaal op lange termijn
ha ! dat was jij !
Voor een enveloppe moet je de lengte pakken + een beetje extra voor de 2 zomen, + extra ( een cm of 25 of zo )
Voor een kussen van 50 op 50 wordt dat een lap van 55 tot 60 op ongeveer 135 cm.
Je maakt eerst de 2 zomen van de opening : daar maak je een naad aan.
En dan leg je de lap binnenstebuiten dubbelgeplooid ( met de goede kant naar binnen )in enveloppevorm zodat je 50 op 60 krijgt. Speld de zijkanten vast en draai effe naar de goede kant om te checken of het klopt . Draai terug met de binnenkant naar buiten en stik de zijnaden vast...
Da's dus echt simpel : je moet alleen maar 2 naden maken en 2 zijnaden toestikken en vooral goed meten en je stof op de juiste manier aan elkaar zetten.
Bladwijzers