Femistyle site - Welkom bij FemiStyle Forums.
Pagina 1 van de 10 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 92
    ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Eerste links, tweede rechts en daar vraagde het nog ne keer....
    Leeftijd
    37
    Reputatie Macht
    0

Een maatschappij in verval?

Wat is dat toch de laatste tijd met onze jeugd?

De Storme vermoordt zijn ouders.
    Ruzie in Limburgse school eindigt in steekpartij.
    16-jarig zus slaat schedel in van 11 jarige zus.
    Scouts worden aangevallen door de Colruytbende. Een bende van minderjarigen.

Is dit toeval of zijn we de grip op onze jeugd aan het verliezen?
    "I laid her down under the old oak. Seeing it all blossom forever more."

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Oct 2007
    Leeftijd
    30
    Reputatie Macht
    9

Re: Een maatschappij in verval?

volgens mij dat laatste eerlijk gezegd...

ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Leeftijd
    37
    Reputatie Macht
    0

Dat vrees ik ook MD. Soms kan ik uren wakker liggen en me af te vragen wat er van mijn kids zal terecht komen en in welke maatschappij zij zullen moeten functioneren.

vollen bak Array
    Ingeschreven
    Jun 2008
    Leeftijd
    25
    Reputatie Macht
    0

Beter de vraag stellen:

Waar leert onze jeugd zulke dingen?

IK zat met mijn hoofd niet bij mensen doodsteken op mijn 16 jaar zenne (en nu nog niet ) en ik kan me voorstellen dat veel 'jeugd' echt nog wel op goede weg zitten.

Maar zo'n 85% van diegene die niet meer de juiste pad bewandelen hebben dan ook nooit duidelijke grenzen gekregen van hun ouders of nadien geen consequente 'straf' als ze over die grenzen gingen.

Apenkuren werden altijd al gedaan, maar tegenwoordig is het de 'mijn kind schoon kind-denkwijze' die ons terug in ons gat komt bijten.

Of is dat vreed naief van me? Je hebt niet altijd je tiener onder controle (omgeving en vrienden doen heel veel) maar ga me niet vertellen dat je als ouders geen serieuze stempel op het karakter van je kind kan zetten...als je er naar om ziet tenminste.

ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Leeftijd
    37
    Reputatie Macht
    0

Lieselyke,

ik deel je mening dat er een verdomd grote verantwoordelijkheid bij de ouders ligt.

Maar is het verval van normen en waarden ook geen oorzaak.
    De technologische snelweg lijkt mij ook geen deugd te doen aan onze jeugd.
    Het toenemende individualisme en de belangrijkheid van de ik-cultuur?

....

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Oct 2007
    Leeftijd
    30
    Reputatie Macht
    9

Citaat van: Lieselyke
    Beter de vraag stellen:

Waar leert onze jeugd zulke dingen?

IK zat met mijn hoofd niet bij mensen doodsteken op mijn 16 jaar zenne (en nu nog niet ) en ik kan me voorstellen dat veel 'jeugd' echt nog wel op goede weg zitten.

De media en youtube en die zaken heeft daar héél veel mee te maken.
    Ok, bij niet alle kinderen heeft dat dezelfde invloed, maar tel dat samen met bv een foute vriendenkring en geen goed sociaal netwerk in't algemeen en je bent al goed op weg...

ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Leeftijd
    37
    Reputatie Macht
    0

Als ik zie welke spelletjes er op spelcomputers gespeeld worden, stel ik me ook vragen.
    Afknallen, oudjes omver rijden, drugs dealen, hoeren verkrachten enz.
    Dan hoef je je niet af te vragen waar ze het leren.

vollen bak Array
    Ingeschreven
    Jun 2008
    Leeftijd
    25
    Reputatie Macht
    0

Citaat van: Maestro
    Lieselyke,

ik deel je mening dat er een verdomd grote verantwoordelijkheid bij de ouders ligt.

Maar is het verval van normen en waarden ook geen oorzaak.
    De technologische snelweg lijkt mij ook geen deugd te doen aan onze jeugd.
    Het toenemende individualisme en de belangrijkheid van de ik-cultuur?

....

Zeker weten dat normen en waarden een oorzaak zijn.

Maar waar leren ze die nog? Op school? Daar wordt mee gelachen door klasgenoten en daar gaat dan weer een waardevolle les naar de maan.
    Thuis? Hoeveel ouders weten verdekke effectief nog wat hun tiener uitsteekt?

Normen en waarden moeten geleerd worden door het doen en laten van de ouders. Wat leren de kinderen als papa en mama dronken thuis komen en roken als een ketter?
    Of als ze ruzie maken en/of scheiden? En wat als mama dan pech heeft in de volgende relaties en constant andere mannen in het gezin trekt?

Geweldige normen en waarden dat het kind dan te zien krijg, zou ik zeggen.

De technologische snelweg kan ingebonden worden, zowel thuis als op de schoolbanken. Daarbuiten is het een probleem, maar als het niet technologisch was, dan was het vroeger 'op papier', klein verschil natuurlijk...maar toch.

Individualisme en de ik-cultuur wordt met de paplepel binnengegoten door... juistja: de ouders.

Kwam ik met thuis met het verhaal 'den diene of diene heeft me tegen mijn schenen geschopt' was de vraag: 'en wat heb JIJ eerst gedaan?'

Nu is de vraag: 'en hoe noemt dat kereltje? dat ik hem morgen eens stevig aanpak'.

ik-cultuur...owjah.

Nadien is het niet meer 'elkaar helpen' maar: 'doe dat zelf maar goed schatteke, niet naar de rest kijken, als ge het zélf maar in orde hebt'.

Geweldig.

Media en you tube zijn grote boosdoeners, maar kunnen ook positiever bekeken worden. Zo is een bib ook een bron van info... slecht én goed.

MissSquash
    Guest

Zo'n dingen lijken mij van alle tijden maar die informatie bereikt ons wel meer en sneller dan vroeger door internet, updates van het nieuws,...

Hoe beschaafder we worden, hoe meer we wel schrikken van zo'n dingen denk ik.

In minder ontwikkelde gebieden komen zo'n dingen nog meer voor maar hier vallen zo'n uitzonderingen wel meer op.

Spijtig dat het gebeurt wel maar over een maatschappij in verval zou ik niet spreken.

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Oct 2007
    Leeftijd
    30
    Reputatie Macht
    9

ik stel me nu zo even de vraag... in bv mijn vaders tienerjaren '50 - zou zoiets dan ook gebeuren? bv dat een klasgenoot een ander neerstak?
    Ik vraag me dat af omdat ik dan denk: zoiets kwam toen niet bepaald meteen in het nieuws...dat was mss eens een kleine paragraaf in de krant of gewoon 'van horen zeggen' verderverteld.

ik denk soms dat we via de media een slechter wereldbeeld krijgen doordat we er de toegang toe hebben via televisie, online, enz... het is vijf minuten geleden gebeurt en het staat op het internet...

Kan het niet ergens ook zo zijn dat het vroeger ook allemaal gebeurde maar dat men het gewoon niet 'wist' tenzij in de directe omgeving ervan...

'k weet niet hé da's een bedenking die ik me nu maak... wat denken jullie?
    Of is het gewoon écht erger geworden?

ik zie net dat miss_squash al iet of wat hetzelfde dacht

Pagina 1 van de 10 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum rechten