Femistyle site - Welkom bij FemiStyle Forums.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24
    goe bezig Array
    Ingeschreven
    Apr 2005
    Leeftijd
    35
    Reputatie Macht
    0

Andere onderwijsvormen

Zijn hier ouders wiens kindjes een andere onderwijsvorm dan de traditionele volgen, zo ja welke?

mijn dochtertje zit momenteel in het 2de leerjaar maar ik kreeg zonet het advies haar jaar over te doen. Ze is de jongste van de klas (27 december) en is nog vrij speels. Haar punten zijn wel vrij goed, dus ze kan het zeker wel maar haar werktempo is te traag en ze is snel afgeleid. Ze volgt nu een jaartje logopedie en daar doet ze het goed maar daar wordt ze dan ook individueel begeleid en gestimuleerd.

Nu ben ik op zich eigenlijk al een tijdje niet meer tevreden over de school in het algemeen en bij het zoeken naar scholen in de buurt dacht ik eraan ook eens andere onderwijsvormen te bekijken, dus ik hoor graag ervaringen van andere ouders.
    The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams

poppebeeriemieke
    Guest

Re: Andere onderwijsvormen

Ik heb nog onderwijs gestudeerd en toen moesten we in verschillende onderwijsvormen gaan observeren. Oa montesorri, freinet,..

Ze laten de kindjes aan hun eigen tempo werken en de sfeer is er veel minder stressy dan in't gewoon onderwijs.

Maar....mocht ik zelf kindjes hebben, dan zou ik mijn kinderen er niet naartoe sturen. Ze moeten het leren om iets binnen een bepaalde tijd af te krijgen, om stil achter hun bureautje te zitten (allez, het mag wel op een speelse manier natuurlijk eh, niet zoals in de jaren stillekes)

Maar ik zag daar kinderen zomaar in en uit de klas lopen, kinderen die werkjes aan't maken waren terwijl ze in zetels hingen,... beetje discipline mag wel vind ik.

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Mar 2007
    Reputatie Macht
    11

Ik heb een leerkracht gehad die vroeger aan een steinerschool les gaf. Op het einde van het jaar had niemand iets geleerd van zijn vak en was iedereen aan het klagen dat hij niet streng genoeg was...

Zo'n scholen zijn, mijns inziens, voor genietjes of kinderen met een ijzeren zelfdiscipline want anders haal je het niet.
    Et alors?

skivvy
    Guest

ik heb verschillende kinderen gekend die het heel slecht deden in klassieke scholen en verrassend goed in alternatieve, maar het was soms wel een zoektocht naar de meest geschikte alternatieve school : freinet, steiner, ervaringsgericht, ze hebben allemaal hun eigen aanpak en niet elke soort aanpak ligt elk kind, reden waarom er nogal wat in het klassiek onderwijs uit de boot vallen. en ja, ik ken verschillende kinderen die daarna met succes de unief gedaan hebben : dat dat niet zou kunnen is een van de grootste klisjees.

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Sep 2008
    Reputatie Macht
    7

Dat je dochter haar jaar zou moeten overdoen omdat ze te traag is, vind ik vreemd. Als ze goeie punten heeft, is dat zeker vreemd.
    Is het zo dat ze haar werkjes niet afkrijgt binnen een bepaalde tijd of heeft zij véél meer tijd nodig dan andere kinderen eer ze in bep. leerstof tot bep. inzichten komt?
    Er zijn genoeg middelen om ook traagwerkende kinderen mee te hebben in de klas en hen even goed te begeleiden,bv. leerstofafbakening, ...
    Of om traag/trager inzicht aan te scherpen: o.a.Sticordimaatregelen,...remediëringfiches, en een onderlegde ervaren leerkracht.

Kinderen in alternatieve scholen hebben heel wat zelfstandigheid en zelfdiscipline nodig, want anders blijven ze ook maar ter plaatse trappelen.

Ik denk dat jij best met de school nog eens overlegt...
    Cats don't feel threatened by your intelligence.

Pingu
    Guest

Ik ken zo'n kindje van vrienden dat ook haar tweede leerjaar heeft moeten overdoen omdat ze te speels was, niet kon stilzitten, te traag werkte in de klas, maar zij had ook nog eens een achterstand voor wiskunde. Uiteindelijk volgde ze ook logopedie (en op dit moment nog, zit nu in het vijfde leerjaar) en bijles in de grote vakantie. Dit wierp zijn vruchten af bij haar.

Het gaat goed nu met haar. Haar punten zijn goed en ze is in het gewone onderwijs kunnen blijven. Wel mits inderdaad goede begeleiding van de leerkracht, de logopedie en haar mama die zich enorm inspant om haar te helpen leren.

Ik heb ooit iemand gekend die ook in een Steinerschool gezeten heeft en ook zij heeft universiteit gedaan, maar zoals de anderen hier al aangaven: op basis van enkel de argumenten die ze jou gegeven hebben, zou ik toch nog niet uitkijken naar zo'n school. Ik ben er alleszins geen voorstander van.

Veel succes met je zoektocht!

ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Jan 2005
    Reputatie Macht
    20

Citaat van: skivvy
    ik heb verschillende kinderen gekend die het heel slecht deden in klassieke scholen en verrassend goed in alternatieve, maar het was soms wel een zoektocht naar de meest geschikte alternatieve school : freinet, steiner, ervaringsgericht, ze hebben allemaal hun eigen aanpak en niet elke soort aanpak ligt elk kind, reden waarom er nogal wat in het klassiek onderwijs uit de boot vallen. en ja, ik ken verschillende kinderen die daarna met succes de unief gedaan hebben : dat dat niet zou kunnen is een van de grootste klisjees.

Dat kan wel maar mits een grote zelfdiscipline!

@TS: het aanraden om een jaar over te doen komt meestal niet zo maar uit de lucht gevallen, leerkrachten gaan dat niet doen als daar geen grondige redenen voor zijn. Uiteindelijk ligt de beslissing bij jullie, zeker omdat haar punten goed zijn. Volgens mij zal de leerkracht vooral ongerust zijn omwille van het tempo dat in het 3de leerjaar veel hoger gaat liggen, net zoals de moeilijkheidsgraad en de hoeveelheid huiswerk. Jij en de papa kennen je kind het beste, jullie moeten nu alle mogelijkheden bespreken en ten gronde met de leerkracht en het CLB overleggen.

Vraag testen en toetsen op die ze in de klas maken, enz... zodat je een beeld hebt van hoe je kind het in de klas doet.
    nein mann, ich will noch nicht gehen

op dreef Array
    Ingeschreven
    Apr 2010
    Leeftijd
    25
    Reputatie Macht
    4

Snoezeke

Ik ben zelf student lerarenopleiding en heb al verschillende onderwijsvormen gezien
    Mijn ervaringen met Steinerscholen is eigenlijk helemaal niet positief, deze leerlingen zijn op het einde van hun loopbaan echt niet in staat om verder te studeren, mochten ze dat ooit willen doen. Je weet het nooit hé

Een jaartje overdoen is natuurlijk ook geen ramp! Er zijn veel ergere dingen in het leven
    Het komt natuurlijk altijd een beetje hard aan maar ik ben er zeker van dat ze hier sterker uit gaat komen!

Succes!
    ... De dagen van ellende en verdriet, dat zijn de dagen die niemand ziet ...

red_lion
    Guest

Citaat van: KeKe
    Mijn ervaringen met Steinerscholen is eigenlijk helemaal niet positief, deze leerlingen zijn op het einde van hun loopbaan echt niet in staat om verder te studeren, mochten ze dat ooit willen doen. Je weet het nooit hé

Ik zou toch niet te veel veralgemenen, een vriendin van mij heeft steinerschool gevolgd zowel in het lager als in het middelbaar en zij zit nu in haar laatste jaar aan de hogeschool. Ze heeft soms wel herexamens (zoals zovelen) maar heeft nooit een jaar opnieuw moeten doen.

Bij methodescholen ligt de nadruk meer op het individu, daarom zullen ze per leerling bekijken wat hij/zij op dat moment aan kan qua taken, leerinhouden, verdieping in de leerstof etc. Maar om dit te realiseren heb je wel een verdomd goeie leerkracht nodig, want het is niet makkelijk om elk kind de aandacht te geven die hij/zij nodig heeft!

Als jij denkt dat je kind het derde leerjaar aan kan in het gewone onderwijs, laat ze daar dan gewoon in verder gaan. Denk er wel aan dat als je kind het toch niet aan kan ze misschien gedemotiveerd zal geraken omdat ze niet meer mee kan met haar klasgenootjes...

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Apr 2005
    Leeftijd
    35
    Reputatie Macht
    0

Het is inderdaad zoals Medusa zegt: ze heeft meer tijd nodig om bepaalde werkjes af te krijgen en het duurt langer voor ze inzicht krijgt in bepaalde leerstof. Ze is ook heel snel afgeleid en iets wat haar moeilijk lijkt kan ze zogezegd niet en dan droomt of tekent ze wat. Terwijl als je haar op weg helpt ze het prima doet en blijkt dat ze de leerstof wel kent. De logopediste begeleidt haar goed en gebruikt een methode die haar wel aanstaat want daar doet ze het wel redelijk goed. Op school zit ze samen met 5 andere zwakke leerlingen in een apart groepje, ze gebruiken ondertussen voor de ganse klas cirkelrekenen omdat het niveau van de klas op vlak van rekenen over het algemeen zwak is. Wat ik eigenlijk niet goed begrijp is dat ze zogezegd heel zwak is in rekenen maar bvb 19 op 21 scoort op een rekentoets van maaltafels. De laatste maanden zijn haar taal- en rekentoetsen trouwens beter dan die van stiefdochter die wel mag overgaan. Het probleem bij haar is gewoon dat ze constant stimulans nodig heeft om aandachtig te blijven.

Dit was trouwens een overleg met de juf, zorgcoördinator en CLB. Ze hadden testen mee uit de 3de kleuterklas :-s waarop ze lager dan gemiddeld had gescoord. Ze is sindsdien niet meer getest omdat ze ervan uitgaan dat dat niet veel verschil gaat maken.

Ik ben ook niet echt van plan tegen het advies in te gaan maar ik heb gewoon al tijdje het gevoel dat ze niet past binnen de school of de klassieke onderwijsvorm. Maar aangezien haar zelfdiscipline nihil is zal dat ook geen optie zijn.
    The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum rechten