Femistyle site - Welkom bij FemiStyle Forums.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 32
    ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Oct 2003
    Leeftijd
    45
    Reputatie Macht
    21

allochtonen en justitie

Ik heb hier al verschillende keren verwezen naar een onderzoek rond jeugdcriminaliteit van enkele jaren geleden. Daaruit bleek dat allochtone en autochtone jongeren even veel of weinig crimineel waren, maar allochtone jongeren zwaarder werden gestrafd en ene grotere pakkans liepen.

Ik heb hier regelmatig getuigd van zelf meegemaakte reacties van politie op allochtonen en het verschil in behandeling daarbij van allochtonen en autochtonen.

En vandaag stonden er artikelen in de krant over een onderzoek dat mijn ervaringen en eerder aangehaald onderzoek bevestigt.
    Ik wilde daar even aandacht voor vragen omdat het eens de zaken op een correcte manier voorstelt en een naar mijn mening ontluisterend beeld geeft over onze justitie en politie en hun omgang met andersgekleurden.
    De realiteit van de USA waar er ook een groot verschil in behandeling is naargelang je huidskleur is hier ook al lang realiteit, maar we sluiten er onze ogen voor.
    Dit is onze realiteit.... :

Uit de standaard :

zaterdag 12 januari 2008
    Justitie kijkt door gekleurde bril
    BRUSSEL - Allochtone verdachten krijgen sneller een gevangenisstraf dan Belgische, omdat de justitie selectief is en etnische minderheidsgroepen viseert. Tot die bevinding komen Belgische criminologen.

Van onze redacteur

Noord-Afrikaanse verdachten belanden gemakkelijker in de gevangenis dan Belgische. Dat staat in het jongste nummer van het criminologisch tijdschrift Orde van de dag. 'Er zijn voldoende aanwijzingen om te spreken over een selectieve justitie die bepaalde (etnische) groepen viseert', schrijft de criminologe Kristel Beyens (VUB).

Het gaat dan vooral om Marokkaanse jongeren. Ze moeten zich bijvoorbeeld vaker onderwerpen aan identiteitscontroles door de politie en krijgen gemakkelijker een gevangenisstraf.

Volgens de publicatie leeft er een negatief beeld bij politiemensen, parketmagistraten en rechters dat in het nadeel speelt van niet-Belgische verdachten. Maar ook Belgen van vreemde afkomst hebben met een selectieve justitie te maken. Uit een universitaire studie van 2000 blijkt bijvoorbeeld dat Marokkaanse jongeren systematisch meer aangehouden worden dan Belgische. Daarbij is niet zozeer de nationaliteit doorslaggevend, maar het uiterlijk en de vreemde naam.

Een onderzoek van de VUB bij meerderjarige verdachten levert eenzelfde beeld op. 'Maghrebijnse verdachten worden vlugger en vaak langer in voorlopige hechtenis geplaatst dan Belgen. Ze komen minder gemakkelijk vrij onder voorwaarden en krijgen gemakkelijker een gevangenisstraf opgelegd.' Vreemde gedetineerden krijgen ook minder snel een taakstraf.

Opvallend daarbij is dat er duidelijk sprake is van een etnisch effect. Zelfs als men objectieve redenen uitschakelt, zoals het feit dat men in bende optreedt of de ernst van de feiten, blijft er een verschil in behandeling.

Door die etnische benadeling zijn allochtonen zwaar oververtegenwoordigd in de gevangenissen 'en dit is de jongste tien jaar alleen maar verergerd'.

Gevangenen met de Marokkaanse nationaliteit (een op de vier) blijven de grootste groep, 'maar ze worden naar de kroon gestoken door de Oost-Europeanen die al een vijfde van het aandeel vreemde gedetineerden uitmaken'.

Daarnaast zijn er de Belgische veroordeelden van vreemde afkomst.

Hoe komt het dat justitie door een gekleurde bril kijkt? Volgens de onderzoekers zijn er meerdere verklaringen. Politiemensen en rechters zijn niet racistisch ingesteld, maar laten zich wel leiden door een negatieve beeldvorming en oordeel over 'de afwijkende levensstijl' van de Noord-Afrikaanse bevolkingsgroep.

Gemarginaliseerde mensen zijn de vaste klanten van de justitie, en allochtonen bevinden zich sociaal-economisch vaak in een achtergestelde positie. Het is deze duidelijk herkenbare groep die in de gevangenis belandt.

Filip Verhoest

en :

12 januari 2008
    BRUSSEL - Politiemensen hebben een stereotiep negatief beeld over jonge allochtonen, wat hun relatie met die minderheidsgroep niet ten goede komt.

Van onze redacteur

Politiemensen kunnen een dam vormen tegen het groeiende racisme in de samenleving, zegt de Gentse criminoloog Paul Ponsaers in het tijdschrift Orde van de dag. Agenten zijn vaak de eersten - soms ook de enigen - met wie gemarginaliseerde mensen in contact komen. Politiemensen weten het best wat zich in de volksbuurten afspeelt en vangen als eersten de signalen van discriminatie op (zie inzet).

Helaas, stelt Ponsaers vast, sluipt een institutioneel racisme de politiediensten binnen. 'De afgelopen jaren heeft de politie in de meeste West-Europese landen een praktijk van raciale profiling ontwikkeld.' Met het grootste gemak spreekt men van de Congolese connectie, de Nigeriaanse oplichtingsorganisatie, de Russische maffia. Dat wekt bij politiemensen een negatief beeld op van minderheidsgroepen.

Het onderscheid steunt vooral op de donkere huidskleur van de verdachten. De Gentse criminoloog geeft hiervan een treffend voorbeeld. Volgens een Belgisch rapport over de georganiseerde criminaliteit hebben Nederlanders een groot aandeel in het witwassen van drugsgeld. En toch spreekt men volgens Ponsaers zelden van de 'Dutch moneylaundering gang'.

De onderzoeksgroep criminologie van de Gentse universiteit verricht momenteel een onderzoek naar de relatie tussen de politie en allochtonen. In vijf Belgische korpsen voeren de onderzoekers 'participerende observaties' uit. Hun bevindingen tot nu zijn onthutsend.

Paul Ponsaers: 'We constateerden dat politiemensen op de werkvloer, in de buurten, zelden praten over allochtonen of mensen van een andere herkomst. Ze hebben een heel nieuwe woordenschat ontwikkeld. Ze hebben het onder meer over “de schelen,, “de eencelligen, en dergelijke.'

Dat slaat volgens de observaties niet zozeer op mensen van vreemde afkomst, maar op een mix van allochtonen en autochtonen die in de marginaliteit verkeren en de vaste klanten van de politie zijn.

Op die manier ontstaat een negatief beeld over allochtonen bij de politie en over de politie bij allochtonen. Dat scherpt de tegenstelling tussen beiden aan.

Bij de politie wordt dit stereotiepe beeld nog versterkt door een overdreven geloof in de misdaadstatistieken, waarin allochtonen sterk oververtegenwoordigd zijn en door de vele negatieve confrontaties tussen ordehandhavers en allochtone jongeren.

Een uitweg uit deze impasse ligt niet voor de hand. Een betere kennis van de allochtone bevolking en bewustmaking zijn een stap in de goede richting, net als de aanwerving van allochtonen als politieagent. Maar de weinige allochtonen die de politiekorpsen instromen, vallen snel uit door incidenten en weerstand bij collega's.

De rol van politie en justitie in de aanpak van discriminatie. Themanummer van 'Orde van de dag'.

Tel. 0800-30.144.

info@kluwer.be

Filip Verhoest
    [url="http://www.mooisvanme.blogspot.com"]www.mooisvanme.blogspot.com[/url]

vollen bak Array
    Ingeschreven
    Dec 2004
    Leeftijd
    32
    Reputatie Macht
    18

Re: allochtonen en justitie

We gaan eens kijken hoe ons annemarie reageert als je haar eigen bewering uit de babbelbox citeert en hier en daar een woordje veranderd

Citaat van: annemarie
    De zelfstandigen iets minder,....
    Maar die foefelen dan ook enorm en diegenen die zeggen dat dat niet waar is, liegen.

Daar maken we van: De allochtonen iets minder,....
    Maar die foefelen dan ook enorm en diegenen die zeggen dat dat niet waar is, liegen...

En dan verschiet gij er van dat ze gepakt worden

*ik sta niet achter de bewering die ik hier maak over allochtonen, ik wil enkel aantonen dat jij ook niet altijd nadenkt over je uitspraken annemarie*

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Jan 2004
    Reputatie Macht
    12

Tof dat je dat hier even aanhaalt, Annemarie. Dergelijk bevindingen werde in het verleden idd ook al gedaan, maar het is wel zinvol dat de media er opnieuw aandacht aan besteden, hoewel ik vrees dat 'de doorsnee burger' niet echt overtuigd wordt door dergelijk onderzoek .

vollen bak Array
    Ingeschreven
    Nov 2003
    Reputatie Macht
    17

Citaat van: sniepje
    ik vrees dat 'de doorsnee burger' niet echt overtuigd wordt door dergelijk onderzoek .
    inderdaad : waarom zouden we ?

er zijn al zoveel andere onderzoeken die het tegendeel bewijzen.

(ook artikels uit de standaard) maar die worden dan altijd als "een krantenknipsel" afgedaan.

niet giftig...gewoon kippig !

skivvy
    Guest

ik vraag mij af waarom men daar altijd op focust en niet op een veel grotere discrepantie : 96% (!!!) van de gevangenisbevolking, autochtoon en allochtoon door mekaar, is namelijk mannelijk.
    gek, toch?
    nochtans heb ik nog geen enkele justitieminister horen beweren dat hij of zij daar iets aan wil doen, en dan natuurlijk in de goeie richting : de cijfers van de 'mannelijke misdadigheid' meer in de richting van die van de 'vrouwelijke misdadigheid' laten evolueren...

vollen bak Array
    Ingeschreven
    Jul 2003
    Leeftijd
    29
    Reputatie Macht
    18

Ik kan mij wel voorstellen dat politie en justitie zich laten leiden door die negatieve beeldvorming. Het is inderdaad zo dat meer allochtonen in de criminaliteit zitten dan autochtonen. Dit ligt dan wel aan de sociaal-economische achtergrond van die personen. (En niet aan het feit dat allochtonen gewoon grotere misdadigers zijn dan autochtonen!) Allochtonen zitten wel sneller in die milieus waar criminaliteit is. Ik keur dat laten leiden door de negatieve beeldvorming absoluut niet goed, maar ik kan mij voorstellen dat als je altijd allochtonen moet arresteren, dat dit een serieuze invloed heeft op je manier van handelen tegenover een bepaalde bevolkingsgroep.

Als je ziet hoe beïnvloedbaar mensen zijn door domme tv-programma's, dan is het niet meer dan begrijpelijk dat je beïnvloed wordt als je dag in, dag uit geconfronteerd wordt met de harde realiteit.

goe bezig Array
    Ingeschreven
    May 2002
    Reputatie Macht
    14

Waarom is 65% van de populatie van de gevangenissen dan allochtoon?

Ze zijn waarschijnlijk allemaal onschuldig, opgepakt door die racistische politie?
    Beste groeten,
    Somme

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Feb 2004
    Leeftijd
    37
    Reputatie Macht
    14

Annemarie, wss klopt dit wel, maar verhoudingsgewijs worden meer misdaden die het onveiligheidsgevoel vergroten gedaan door allochtone jongeren. Daar ben ik geen 100% maar 200% zeker van. Tegelijkertijd ben ik ook overtuigd van het feit dat allochtone jongeren harder worden aangepakt dan autochtone jongeren voor gelijkaardige feiten.

Het is waar dat mensen in zwakkere sociaal-economische posities meer kans maken om in de criminaliteit te belanden en dat er meer allochtonen zijn die zich in die positie bevinden. maar dat zijn geen verzachtende omstandigheden. Verzachtend is stelen omdat je omkomt van de honger (ONGEACHT JE AFKOMST), iemand van zijn MP3 beroven, of een roofmoord ... daarvoor tellen geen verzachtende omstandigheden.

Ik wil ook even aanstippen dat anders zijn niet geliefd maakt, in alle culturen.

In een ideale wereld zijn alle mensen gelijk, of mss beter gezegd: hebben ze geen angst voor mekaar en behandelen ze mekaar evenwaardig.

Annemarie, ik vind dat jij een heel nobel doel nastreeft: iedereen gelijk voor de wet.

Ja, de meeste moslims die ik ken, zijn echt wel mensen die absoluut niets met criminaliteit te maken hebben. Ik zei de meeste? Ik bedoel allemaal! Maar ik heb in Molenbeek gewoond en de realiteit was anders. Ik zeg niet dat die jongeren misdaden begingen, maar ze hadden een probleem met gezag, pestten de politie, gedroegen zich dreigend. Ruzie met ene en je bevindt je in een groep (groepscultuur is bij hen sterker ontwikkeld dan bij ons). Als politie-agent is dit ook een nachtmerrie.

Ik wil gewoon maar zeggen, het mes snijdt aan twee kanten. En deze zaken worden nooit in een onderzoek betrokken. Anderzijds vind ik ook dat men moet ophouden met allochtonen betuttelend te behandelen: je lijkt wel een misdadiger als je van oordeel bent dat de meeste misdaden die het veiligheidsgevoel¨negatief beïnvloeden door allochtonen worden begaan. En wss is dit fout verwoord, maar mensen die meer opvallen (door uiterlijkheden), dat blijft in het geheugen zitten en voila, daar is de perceptie. Maar ik kan niet zeggen arm allochtoontje als die een misdaad heeft begaan, idem voor autochtonen.

Wel vind ik dat IEDEREEN in België recht heeft op degelijk onderwijs, degelijke huisvesting en recht op toekomstperspectieven. Veel allochtone jongeren zien die niet meer. Maar ik heb in Brussel aan een hogeschool gestudeerd en daar was een ook een middelbare school. Tijdens hun pauze kwamen die allochtone jongeren de klas binnenvallen, ze bedreigden ons op weg naar ons lokaal, .... Ja, het was een school met 80% allochtonen. Maar ik ken deze situaties veel meinder op scholen met vooral Belgen.

Maar wat wil je: de jongeren zijn ontheemd, vaak spreken zij beter Frans dan hun ouders en kunnen zij bij opmerkingen van de school hun ouders wijsmaken wat ze willen, tot hun 7 jaar kunnen ze niet stout zijn, ... Meisjes hebben een andere positie dan jongens... Op een dag werden 2 van mijn klasgenoten aangevallen door 3 tieners met traangas! Zomaar op school.

Dus Annemarie, ik geloof niet in heilige boontjes. Ik geloof wel dat het onderzoek correct is en dat de bestraffing voor hen strenger is dan voor ons en dat is fout. Maar denk er ook aan dat zolang allochtonen nog niet vermengd zijn met de eigen bevolking, deze problemathiek blijft bestaan. Vroeger waren het de Italianen, Spanjaarden, Grieken.... nu zijn het de moslims. Dat is nu eenmaal zo. Het duurt enkele generaties voordat er echt van integratie sprake is. En gelijke behandeling komt dan ook op gang.
    The only thing you have to fear is fear itself... ongeacht wat je doet in het leven

vollen bak Array
    Ingeschreven
    Jul 2003
    Leeftijd
    29
    Reputatie Macht
    18

Citaat van: Somme
    Waarom is 65% van de populatie van de gevangenissen dan allochtoon?

Ze zijn waarschijnlijk allemaal onschuldig, opgepakt door die racistische politie?

*zucht* Nee! Combinatie van negatieve beeldvorming en sociaal-economische situatie...

vollen bak Array
    Ingeschreven
    Jul 2003
    Leeftijd
    29
    Reputatie Macht
    18

Citaat van: Sporty76
    Het is waar dat mensen in zwakkere sociaal-economische posities meer kans maken om in de criminaliteit te belanden en dat er meer allochtonen zijn die zich in die positie bevinden. maar dat zijn geen verzachtende omstandigheden. Verzachtend is stelen omdat je omkomt van de honger (ONGEACHT JE AFKOMST), iemand van zijn MP3 beroven, of een roofmoord ... daarvoor tellen geen verzachtende omstandigheden.

Ik haal dat ook niet aan als verzachtende omstandigheid he! Het is gewoon een feit...

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum rechten