gek genoeg is iedereen hierover verontwaardigd, maar blijft men van verkrachte vrouwen vinden dat ze het zelf uitgelokt hebben als ze bv een korte rok droegen of alleen in een bar iets gingen drinken![]()
Het volgender artikel uit De Standaard ...
Ik dacht even dat ik hallucineerde toen ik dit last ....
'De rechtbank banaliseert het geweld in Charleroi'
woensdag 24 maart 2010Auteur: Filip Verhoest
BRUSSEL - Het is, volgens een rechter, in het arme Charleroi niet verstandig rond te rijden in een Jaguar en in een mooi huis te wonen.
Rijke mensen moeten in een verpauperde regio als Charleroi hun weelde niet te veel tentoonspreiden. Als ze dat toch doen, moeten ze niet verwonderd zijn dat ze het slachtoffer worden van criminaliteit.
Deze uitspraak van een rechter in Charleroi (DS 23 maart) schokt de Franstalige commentatoren. 'Justitie banaliseert het geweld in Charleroi.' Ook het slachtoffer reageert verontwaardigd: 'Dit vonnis is een premie voor misdadigers uitgekeerd door de rechtbank van Charleroi en het Waals Gewest.'
De advocaat van het slachtoffer tekent hoger beroep aan tegen de uitspraak. 'Moet men dan in Charleroi rondrijden in een Trabant, rondlopen in een trainingspak en wonen in een vervallen huis, om veilig te zijn en met rust gelaten te worden', raast de advocaat, Frédéric Clément de Cléty.
Het slachtoffer, Laurent F., kocht in 1998 in Ransart bij Charleroi een vervallen herenhuis van de familie Delhaize. Hij knapte het pand op met een renovatiepremie van 6.172,55 euro van het Waals Gewest.
In 2001 was Laurent F. een eerste keer het slachtoffer van een carjacking. De politie vond zijn BMW terug, maar bij een homejacking gingen gewapende mannen opnieuw met de dure wagen aan de haal.
In 2006 is het gerenoveerde herenhuis in Ransart nog eens het doelwit van homejackers. 'Mijn echtgenote en kinderen zijn daarbij met vuurwapens bedreigd', herinnert Laurent F. zich. De criminelen namen de man in pyjama in zijn Jaguar mee en zetten hem midden in de nacht in een bedrijvenzone uit de auto.
Voor Laurent F. was de maat vol. Hij besliste met zijn familie te verhuizen naar Waals-Brabant dat hij als veiliger beschouwt. Omdat hij geen tien jaar in het gerenoveerde pand had gewoond, vorderde het Waals Gewest negen tiende van de renovatiepremie of 5.555,3 euro terug. F. weigerde te betalen, maar krijgt van de rechter ongelijk.
Rechter Geneviève Denisty zegt in haar vonnis 'dat ze de psychologische gevolgen van een car- en homejacking niet wil minimaliseren'. Maar het gaat niet om overmacht, stelt ze in een merkwaardige passage vast.
'Overwegende dat het misschien niet verstandig is de aandacht op zich te vestigen door in een Jaguar rond te rijden en in een “mooi huis, te wonen, waarbij men openlijk zijn weelde of een zekere weelde tentoonspreidt, in een economisch arme en achtergestelde regio als Charleroi.'
Naast de premie van 5.555 euro en de intresten hierop moet Laurent F. nog een rechtsplegingsvergoeding van 1.071,97 euro betalen. Maar dat doet hem niet van gedachten veranderen. Een terugkeer naar zijn mooie herenhuis in Ransart zit er in geen geval in.
gek genoeg is iedereen hierover verontwaardigd, maar blijft men van verkrachte vrouwen vinden dat ze het zelf uitgelokt hebben als ze bv een korte rok droegen of alleen in een bar iets gingen drinken![]()
gek genoeg is iedereen hierover verontwaardigd, maar blijft men van verkrachte vrouwen vinden dat ze het zelf uitgelokt hebben als ze bv een korte rok droegen of alleen in een bar iets gingen drinkenCitaat van: skivvy![]()
Skivvy, weet je dat ik ook iets gelijkaardig zat te denken.
Elke levensstijl heeft namelijk zijn gevolgen. Loop ik over straat in een sjiek kostuum met blackberry en God weet wat nog allemaal, dan zou ik ook veel meer opvallen dan mijn rugzakje dat ik nu draag.
Maar dat is natuurlijk geen excuus om overvallen goed te praten.
"I laid her down under the old oak. Seeing it all blossom forever more."
gek genoeg is iedereen hierover verontwaardigd, maar blijft men van verkrachte vrouwen vinden dat ze het zelf uitgelokt hebben als ze bv een korte rok droegen of alleen in een bar iets gingen drinkenCitaat van: skivvy![]()
Jamaar, daar ben ik ook niet mee akkoord. Als ik uitga heb ik soms een kort kleedje aan ... vraag ik er dan om om verkracht te worden ???
Als ik op zakenreis ben, ga ik 's avonds regelmatig alleen iets drinken en een hapje eten. Vraag ik er dan om om verkracht te worden ???
Me dunkt van niet.
Ik vind de redering van die rechter verontwaardigend, net zoals ik de redering over vrouwen in korte rokken 'twisted' vind.
Dit zoals Maestro het zegt, ik mag me dus niet meer in mijn nette werkkleren op straat vertonen, ik mag de Blackberry niet eens bovenhalen, ik mag geen merkhandtassen meer dragen, want al deze uiterlijke vertoningen van 'rijkdom' vragen er toch om dat ik beroofd word. Dus iedereen in flipflop en joggingpak de straat op, geen gsm's meer, alleen nog wat kleingeld op zak en al je spullen in een plastieken zak van den Aldi !
Citaat van: Maestrogek genoeg is iedereen hierover verontwaardigd, maar blijft men van verkrachte vrouwen vinden dat ze het zelf uitgelokt hebben als ze bv een korte rok droegen of alleen in een bar iets gingen drinkenCitaat van: skivvy![]()
Skivvy, weet je dat ik ook iets gelijkaardig zat te denken.
Elke levensstijl heeft namelijk zijn gevolgen. Loop ik over straat in een sjiek kostuum met blackberry en God weet wat nog allemaal, dan zou ik ook veel meer opvallen dan mijn rugzakje dat ik nu draag.
Maar dat is natuurlijk geen excuus om overvallen goed te praten.
Maestro als je vrouw bent met een zekere leeftijd, dan ben je vaker het slachtoffer van overvallers.
Het is gewoon belachelijk. Het is de omgekeerde wereld, dat men slachtoffers als daders gaat behandelen.
Legally en Soetkin
ik zeg verdikke toch neit dat ik het goedpraat.
Je behoort dan tot een grotere risicogroep. Mensen waar een Jaguar voor de deur staat zullen sneller overvallen worden dan mensen waar Seat voor de deur staat.
En elke vrouw heeft het recht om over straat te lopen hoe zij wil en iedereen koopt de wagen waar hij mee wil rijden en die hij zich kan permiteren.
Maar als je een kort rokje aanhebt en een mooie decollete, dan moet je ook niet komen zagen achteraf dat bouwvakkers fluiten.
Alles heeft zijn actie en reactie.
Maar nergens heb ik en zal ik zulke zaken goedpraten. Ik bedoel gewoon dat bepaalde zaken iets uitlokken, maar niet dat dan ineens alles gepermiteerd is.
Overvallers en vrouwverkrachters moeten verdomme hard bestraft worden, laat dat nu toch eens duidelijk zijn.
Maar dieven richten zich ook tot een bepaalde doelgroep, dat bedoel ik en niets anders.
OK, Maestro, understood ... ik volg je in die zin dat een dief ook niet lomp is en gaat veronderstellen dat er meer te rapen valt bij een Jaguar eigenaar dan bij een Skoda eigenaar.
Maar dat dit bijna goedgepraat wordt door een rechter, dat is echt hallucinant. Dat is echt 'zeiken' (sorry voor de woordkeuze, maar ik vind ze gepast) op de slachtoffers. 'Kick them while they're down'.
OK, Maestro, understood ... ik volg je in die zin dat een dief ook niet lomp is en gaat veronderstellen dat er meer te rapen valt bij een Jaguar eigenaar dan bij een Skoda eigenaar.Citaat van: Legallybored
Maar dat dit bijna goedgepraat wordt door een rechter, dat is echt hallucinant. Dat is echt 'zeiken' (sorry voor de woordkeuze, maar ik vind ze gepast) op de slachtoffers. 'Kick them while they're down'.
Nu snap jij mij en ik jou.
Ik ben volledig met je statement eens. Dit mag gewoon niet goedgepraat worden wat de oorzaak van de overval ook mag zijn. En jij mag de woorden kiezen zoals jij ze goed vindt. Frustratie moet eruit en dan schrijf je best hoe je spreekt.
Deze uitspraak zorgt er in mijn ogen ook voor dat nog meer mensen het heft in eigen handen zullen nemen. Er wordt toch niet opgetreden, dus dan zullen we het zelf wel doen. Inderdaad weer een stap in de foute richting.
Maar denk aub niet dat ik een verkrachting goedkeur omdat een vrouw er goed uitziet en trots is op haar lichaam. Zo denk ik niet en zal ik nooit denken.
Maar bij deze zand erover....![]()
Dat dit bijna goedgepraat wordt door die rechter vind ik ook niet kunnen.
Maar los daarvan, waarover gaat die rechtszaak eigenlijk. Over die premie die niet betaald is?
Sorry maar dat vind ik even belachelijk. Als je een premie krijgt ken je de voorwaarden en als ze voor iedereen uitzonderingen gaan beginnen maken, waar eindigt het dan?
Kan iemand die moegetergd wordt door de buren zijn premie dan ook houden? Iamand die op weg naar huis in haar eigen straat verkracht is? Iemand die in een buurt woont met toenemende lawaaihinder (ik denk nu aan die heisa rond Zaventem) of drukte? Iemand die zijn auto voor de deur parkeert en die enkele keren met ingeslagen ruiten of krassen heeft aangetroffen? Iemand die tuinkabouters in zijn voortuin zet en die voortdurend gestolen worden?
Je snapt wel wat ik bedoel... Op den duur kan iedereen een excuus verzinnen en je kan niet van alles bewijzen zoeken of de impact op iemands leven inschatten.
Eigenlijk zeggen twee woorden in de 3e zin al genoeg:
Rechtbank
Charleroi
Meer moet er denk ik niet gezegd worden.
Bladwijzers