Hoe vaak zie je haar eigenlijk? Ik zou alleszins op een andere manier reageren als ik iemand 1x/dag of 1x/maand zie.
Het is een klassieker, maar ik weet soms niet goed hoe ik moet omgaan met mijn schoonmoeder. Ze heeft in het verleden al heel wat voor mij en mijn partner gedaan, en als je het haar zou vragen, zou ze zeggen dat de verstandhouding met haar schoondochter prima is, maar soms kan ze enorm tegen me uitvliegen, en dan weet ik niet hoe ik moet reageren...
Mijn schoonmoeder is de afgelopen jaren zwaar aan de drank geweest, en toen heeft ze dingen tegen mij en mijn partner gezegd die enorm kwetsend waren. Maar we namen alles met een korrel zout, gezien we wisten dat ze niet zichzelf was door haar alcoholisme. Sinds een aantal maanden is ze in behandeling voor haar verslaving, en is haar toestand merkbaar verbeterd. Dus ik begon op goede hoop te leven dat het tijdperk van de kwetsende opmerkingen voorbij zou zijn... Onlangs is echter gebleken dat ze zich enkel kan gedragen als haar zoon erbij is, en dat ze nog steeds agressief tegen me kan tekeer gaan als hij er niet bij is... Vooral als de situatie een beetje "stresserend" is zoals bijvoorbeeld op recepties en dergelijke, kan ze het niet nalaten om me te commanderen en om bijvoorbeeld met te verwijten dat ik met mijn partner geen rekening zou houden, en dit terwijl andere mensen erbij staan...
Mijn partner heeft alle begrip voor mijn gevoelens, en zegt dat zijn moeder nu eenmaal een moeilijk mens is, en steeds wil tonen wie de baas is (t.o.v. mij) als hij er zelf niet bij is. Hij zegt dat in dat geval ik best gewoon wegwandel, eerder dan mijn gedacht tegen haar te zeggen, want dat laatste zou tot ruzie leiden. Ik heb echter soms zo'n zin om - op beleefde manier weliswaar - haar duidelijk te maken dat de dingen die ze zegt niet door de beugel kunnen. Binnenkort gaan mijn partner en ik trouwen, en mijn grootste angst is dat zij ook dan zo tekeer zal gaan... Ik vind het zo hypocriet van haar dat ze zich enkel kan "inhouden" als haar zoon erbij is. Of misschien is ze er gewoon niet toe in staat om zich "kalm" te houden als hij niet in de buurt is, en dat ze dan gewoon uit paniek alles afreageert op mij... Ik weet echt niet wat ik ervan moet denken en hoe ik ermee moet omgaan in de toekomst...
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Hoe vaak zie je haar eigenlijk? Ik zou alleszins op een andere manier reageren als ik iemand 1x/dag of 1x/maand zie.
Ik zie haar ongeveer 1 a 2 keer per maand. Mijn partner zoekt haar wekelijks op, en gaat er volledig mee akkoord dat ik haar niet zo dikwijls zie om "comfrontaties" te vermijden.
Ik heb ook nog een schoonmoeder gehad die het ongetwijfeld wel goed bedoelde maar het was toch niet mijn beste vriendin. Mijn vriend toen negeerde haar opmerkingen/goedbedoelde commentaren/... & aangezien ik ze ook niet vaak zag, reageerde ik ook niet op zo'n zaken.
Aangezien het je schoonmoeder is, moet je wel min of meer overeenkomen en een paar uur per maand schijnheilig doen is nog niet het ergste om de goede vrede te bewaren.
Als ze enkel zo doet als ze jou alleen heeft, zou ik wel proberen haar enkel te zien met haar zoon erbij.
Als ze enkel zo doet als ze jou alleen heeft, zou ik wel proberen haar enkel te zien met haar zoon erbij.Citaat van: MissSquash
ik ook![]()
Bedankt voor jullie reacties. Een oor in, ander oor uit is inderdaad een goede vuistregel. Alleen vrees ik dat op onze trouwdag ik haar gecommandeer en kwetsende opmerkingen niet zal kunnen verdragen... of moet ik dan ook weer doen alsof ik niets heb gehoord?
Goh ik denk dat je van die dag zo zal genieten dat je haar gezeur niet eens opmerkt, maar ik kan begrijpen dat de gedachte alleen al je veel stress bezorgt.
Zou het niet helpen als je vriend eens een duchtig woordje met haar praat?
The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams
Je laat je veel te veel doen. Zou je dit gedrag van een collega of van een vriendin pikken? Ik denk het niet.
Je moet onmiddellijk ingrijpen als dit nog ooit gebeurt. Is het bij jouw thuis, dan vliegt ze aan de deur. Is het bij haar thuis, dan ga je weg.
Wat de trouw betreft, ik zou haar duidelijk maken dat ze alleen welkom is als ze zich gedraagt, en dat ze met haar klikken en klakken buitenvliegt bij het eerste incident.
Eerlijk gezegd, met haar antecedenten zou ik durven haar niet uit te nodigen. Het zou het eerste huwelijk niet zijn dat verpest wordt door één persoon. Laat dat niet gebeuren. Dus ofwel maak je haar duidelijk wat de grenzen zijn ofwel nodig je haar niet uit wegens high-risk gast qua vervelend gedrag.
Zolang haar niet duidelijk wordt gemaakt wat de limieten zijn, zal dat mens gewoon verder gaan met haar gedrag.
Volgens sommige FS-ers een kattenmoordenaar.
GS: De moeder van haar partner niet uitnodigen op de trouw vind ik wel heel vergaand. Feit is wel dat er iets moet gedaan worden aan haar houding. Al zou ik haar zelf hier niet over aanspreken, maar eerder mijn partner het woord laten voeren.
Veel kans dat ze dit makkelijker van haar eigen kind aanvaardt dan van haar schoondochter.
Wie slim is doet zich dommer voor, omgekeerd is een stuk moeilijker.
GS: De moeder van haar partner niet uitnodigen op de trouw vind ik wel heel vergaand.Citaat van: missyme
Ja maar de inzet is dan toch ook wel heel hoog. Het gaat hier niet zomaar om een familiebijeenkomst maar op de trouw van de persoon in kwestie. Als daar iets foutloopt, is dat traumatisch. En we kennen toch allemaal wel horrorverhalen over een trouw waar er dikke boel was.
Ze moeten in elk geval iets doen om de bom te ontmijnen voor ze op het huwelijksfeest ontploft. Want de zenuwen staan dan sowieso al gespannen, de verwachtingen zijn hoog, dus dan is de kans dat schoonmoeder effen vervelend gaat doen, nog groter dan anders.
Volgens sommige FS-ers een kattenmoordenaar.
Bladwijzers