Femistyle site - Welkom bij FemiStyle Forums.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11
    op dreef Array
    Ingeschreven
    Jun 2007
    Leeftijd
    30
    Reputatie Macht
    6

Leren duiken: Nelos of Padi?

Hallo,

Zijn er onder jullie die al duiklessen volgden? Het onderwaterwereldje interesseert me al lang... Ik kom er niet uit of je nu beter kiest voor een PADI- of een NELOS-diploma. Hebben jullie hier ervaringen mee?

Alvast bedankt!

Groetjes,
    Elle

Guest

Re: Leren duiken: Nelos of Padi?

Mijn vriend heeft leren duiken met PADI en hij was hier content over. Van Nelos heb ik nog nooit gehoord, maar we zitten dan ook niet echt in het wereldje.

komt pas aan Array
    Ingeschreven
    Feb 2010
    Reputatie Macht
    4

Hey Elle

Ik heb ervaring met alletwee. Mijn man is een paar jaar geleden beginnen te duiken bij Nelos, twee jaar geleden heb ik op vakantie in Spanje mijn Open Waterbrevet bij PADI gehaald en ik heb me nadien ingeschreven in de duikclub bij manlief en ben dus overgeschakeld naar Nelos.
    De reden dat ik de cursus in Spanje gevolgd heb, was omdat ik daar op een week mijn brevet had want hier in BelgiË had ik geen tijd om elke week naar het zwembad te gaan om te gaan trainen voor het 1* brevet bij Nelos.
    De cursus bij PADI was 1 week opleiding, in de voormiddag theorieles, in de namiddag duik, na de opleiding moet je nog een examen afleggen en de instructeur moet tevreden zijn over je praktisch duiken ook. Alvorens je eraan begint moet je medisch gekeurd zijn, maar dat geldt zowel voor PADI als NELOS.

Het grote verschil is dat PADI gericht is op recreatief duiken zoals bv op vakantie. Ik heb eerst een proefduik gedaan voor ik aan de cursus begon en kreeg op de boot een korte briefing en moet zeggen dat ik wel blij was dat ik al iets van duiken afwist via de opleiding Duiker-Hulpverlener die ik ervoor gevolgd had.
    Bij Nelos wordt de opleiding gestart in het zwembad en ga je pas gaan duiken als je er volgens je begeleider klaar voor bent, als je de basistechnieken zoals bv uitademen als je stijgt onder de knie hebt.

Het hangt er wat vanaf wat je bedoeling is, wil je enkel op vakantie duiken in warm water en klaar zicht of ook hier in België (steengroeves ed) waar het zicht soms helemaal nul is?
    Bij PADI kan je dat ook allemaal leren maar dat zijn dan 'specialities', dus allemaal extra cursussen die je moet volgen (en betalen).

Mocht je nog vragen hebben stel ze maar.
    Meer info vind je ook op nelos.Be of op duikforum.be kan je ook terecht met je vragen

Groetjes
    het is wat het is...

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Reputatie Macht
    0

Geen PADI, dat is typisch vakantieduiken. Daar kan je op een week tijd je brevet halen. Mijn man heeft een 2*D CMAS brevet, dat is internationaal erkend. Nelos duikers zijn gelijkgesteld aan CMAS duikers. De CMAS cursus is veel zwaarder, de eisen die worden gesteld aan duikers zijn ook veel hoger dan bij PADI, zoals ook al door LadySunshine vermeld.
    Women and cats will do as they please, and men and dogs should relax and get used to the idea.

Guest

Als je een Padi brevet in België wil halen, dan moet je daar toch ook verschillende theorie- en praktijklessen voor nemen hoor!

In het buitenland kan je dat inderdaad op een weekje tijd doen, maar mijn vriend is er hier toch een tijd mee bezig geweest.

Je moet daar ook theorie lessen volgen en een examen afleggen en je moet ook alles in praktijk goed onder de knie hebben voor je je brevet krijgt.

komt pas aan Array
    Ingeschreven
    Feb 2010
    Reputatie Macht
    4

Veel hangt af van de club, de begeleiders, de instructeurs, zowel bij PADI als bij NELOS.
    Informeer je goed zou ik zeggen, bij sommige NELOSclubs (mss bij PADI ook, dat weet ik niet) kan je gratis 3 trainingen volgen, zo heb je ook al een idee van wat je te wachten staat want er komt wel heel wat meer bij kijken dan enkel visjes bekijken :-)
    het is wat het is...

I_Bella
    Guest

Citaat van: LadySunshine
    Veel hangt af van de club, de begeleiders, de instructeurs, zowel bij PADI als bij NELOS.

Dat is het. Je kan niet zeggen dat het ene of het andere beter is, veel hangt af van de club of school en wat je er zelf mee wil doen.

Ik ben begonnen met Padi omdat mijn vriend reeds Padi was vanuit Canada en we zo hetzelfde type brevet hadden.

op dreef Array
    Ingeschreven
    Jun 2007
    Leeftijd
    30
    Reputatie Macht
    6

Bedankt voor alle nuttige informatie! Ik ga mij zeker eens tot een club in mijn regio wenden, maar wou eerst eens via jullie, ervaringsdeskundigen , polsen...

In eerste instantie interesseert het diploma me om op vakantie ook het onderwaterwereldje beter te leren kennen. Ik deed het eerder in het buitenland, maar zonder diploma moet je mee met een grote groep en zie je eigenlijk niet zoveel.

Ik zag op vakantie meermaals die aanbiedingen van PADI om op een paar dagen tijd je 'open water-diploma' te behalen. Ik stelde er me toen ook vragen bij omdat je dat diploma op zo'n korte tijd kunt behalen. In België vond ik op websites veel meer info over NELOS dan over PADI.

Nogmaals bedankt!

Groetjes,
    Elle

komt pas aan Array
    Ingeschreven
    Apr 2010
    Reputatie Macht
    0

Padi = inderdaad vakantieduiken - maar als je vertrouwen hebt in de persoon die jou gaat begeleiden, dan moet je het doen.
    Ben met Padi gestart, had een super leraar, een Engelsman, en die heeft me heel veel vertrouwen gegeven.
    Nelos, nog nooit van gehoord.

komt pas aan Array
    Ingeschreven
    Feb 2010
    Reputatie Macht
    4

Nelos = Nederlandstalige Liga voor Onderwateronderzoek en -sport, de Vlaamse onderwatersportfederatie, erkend en gesubsidieerd door BLOSO. Ze zijn aangesloten bij CMAS, wat de wereldconfederatie van de onderwatersport is, waardoor je brevet bij Nelos ook internationaal erkend is.
    Padi is idd veel commerciëler en daardoor ook veel bekender in het buitenland :-), maar zoals gezegd, alles hangt af van de persoon en club waarmee je duikt.

veel plezier
    het is wat het is...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum rechten