Bruinen zonder zon beschermt niet tegen de zonnestralen dus kan dat niet voorkomen dat je zou bruinen (of verbranden).
Ik heb vorige week mensen afgeluisterd en gehoord dat, als je bruinen zonder zon (of Dove Summerglow enz) gebruikt, je niet meer natuurlijk bruint.
Klopt dit? Is dat wetenschappelijk onderbouwd? Ik geloof er nl niks van?!
Bruinen zonder zon beschermt niet tegen de zonnestralen dus kan dat niet voorkomen dat je zou bruinen (of verbranden).
Nee, inderdaad, maar daar ging het niet om. Het statement was: als je bruint uit een flesje, ga je nadien niet meer bruinen van de zon.
Maw: eens je een flesje smeert, zouden je "bruincellen" niet meer werken in de echte zon.
Maar dat kan ik dus niet geloven, omdat ik dacht dat je toch "anders" bruint uit een flesje dan in de zon? Dat zijn toch niet dezelfde cellen die "geactiveerd" worden?!
Maar echt bruinen is productie van melanine in de opperhuid.
Bruinen zonder zon werkt enkel in op de hoornhuid.
Volgens mij kan er geen invloed zijn op de procutie van melanine dieper in de huid als de bruinen zonder zon enkel inwerkt op de allerbuitenste laag.
Bruinen zonder zon-creme geeft gewoon een tijdelijk pigment op je oppervlakkige huidcellen... daarom dat het er ook zo rap terug af is en daarom ook dat het bij veel mensen in vlekken trekt (droge plekken enz).
Dus het heeft niks te maken met 'activering van huidcellen' of dergelijke, ook al beweren sommige cremes dat wel, da's gewoon een te kostelijke techniek om in zo'n cremeke te steken.
Bruin worden van de zon is dan weer een natuurlijke reactie van pigmenten en huidcellen die diéper zitten, dus onder die oppervlakkige huidlaag die je een kleur geeft met de creme.
(ik kan er een hele blabla uitleg aan geven welke cellen het zijn enz, maar daar heb ik even geen zin in en het is ook niet nodig/nuttig/interessant).
Dus: dikke zever en geen zorgen maken
Wat wel is... is dat als je je kleurtje gaat faken met creme, en je dan stilletjes aan bruint van de échte zon, je dat veel minder gaat zien, want je fake-kleur zit daar boven op natuurlijk.
Bladwijzers