Femistyle site - Welkom bij FemiStyle Forums.
Pagina 15 van de 17 EersteEerste ... 51314151617 LaatsteLaatste
Resultaten 141 tot 150 van de 167
    goe bezig Array
    Ingeschreven
    Aug 2006
    Reputatie Macht
    12

Re: alleenstaande moeders en inkomen

Ik denk dat we hier de echte reden waarom vele alleenstaande moeders niet uit gaan werken helemaal missen.
    Omdat het voor een alleenstaande moeder met een modaal inkomen in veel gevallen gewoon niet interessant is om te gaan werken.

Maak eens de som:

VB: Alleenstaande moeder met 2 kinderen (1 kind die nog niet naar school gaat, 1 die naar school gaat maar naschoolse opvang nodig heeft)

Werken
    Inkomen: +1500 euro net
    Kinderbijslag: +300
    Alimentatie: +250
    Huur gewoon appartement of huis: -500
    Opvang: -300 of 400
    Kosten eten, kledij, school, gas, elektriciteit, wagen, water voor 4: 1000 euro/ maand? Of meer?
    Uitkomst: 100 euro overschot per maand, wat nog te weinig zal zijn voor al de rest

Niet werken
    Uitkering: +1200 euro
    Kinderbijslag: + 300
    Alimentatie: + 250
    Huur sociale woning aan sociaal tarief: -250 (?)
    Opvang: -0
    Kosten eten, kledij, school, gas, elektriciteit, wagen (minder vervoer), water voor 4: -800 euro aan sociale tarieven?
    Uitkomst: 700 euro !!!!

Het is niet altijd van niet willen werken, of dat ze graag fulltime huismoeder zijn, maar in onze maatschappij is het in bepaalde situaties nu éénmaal veel interessanter van een uitkering te leven.

Als je man gestorven is bv. kan je een weduwepensioen krijgen, maar enkel als je minder dan -800 euro dacht ik- verdient per maand.
    Dus ja als je uit gaat werken, verlies je die uitkering. Dus velen blijven thuis.

Correct me if I’m wrong!

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Aug 2006
    Reputatie Macht
    12

Plus dat ze als alleenstaande fulltime werkende mama van 2 kids, nog eens helemaal alleen voor het huishouden mag opdraaien, want ze kan zich geen huishoudhulp permitteren.
    De stress die het teweegbrengt overal alleen voor te staan, verantwoordelijk te zijn voor het inkomen, het huishouden, de opvoeding van je kinderen, zorgen dat ze overal altijd op tijd zijn, hun huiswerk, is volgens mij absoluut niet te onderschatten.

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Jul 2001
    Reputatie Macht
    14

Volledig mee eens! Het is al niet te onderschatten in een gezin met 2 (werkende) ouders, laat staan als je er alleen voorstaat.

Maar, is het dan echt aan de maatschappij om hiervoor op te draaien?

En, ik herhaal mijn vraag, waar zijn die papa's van die kinderen van alleenstaande moeders? Die moeten toch, minstens financieel, helpen? al is het dat die kinderen een aantal dagen per week/maand bij de papa zijn??

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Aug 2006
    Reputatie Macht
    12

Dat is dan weer de discussie van co-ouderschap of niet.

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Aug 2006
    Reputatie Macht
    12

Citaat van: Buzzybeeke
    Maar, is het dan echt aan de maatschappij om hiervoor op te draaien?

De maatschappij draait ervoor op omdat het in België mogelijk is meer over te houden op het eind van de maand met een uitkering dan wanneer je gaat werken.
    Hier wringt het schoentje, werklozen worden beloond, werkende mensen niet.

ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Jan 2005
    Reputatie Macht
    21

Citaat van: MissSquash
    Citaat van: Buzzybeeke
    En ja, ik ken ook een paar vrouwen die alleenstaande moeder zijn (niet altijd eigen keuze); eerlijk gezegd verdienen die niet slecht... sociale woning, steungeld (of dat dan een leefloon is of een andere uitkering), (verhoogd) kindergeld, alimentatie, .... Die vrouwen hebben het niet slecht...(financieel dan). Af en toe werken ze een paar weken om hun recht op uitkeer te behouden en dan blijven ze weer een tijdje thuis.

Dat zijn dan vrouwen die niet werken.

In het geval dat iemand werkt, is het toch niet zo eenvoudig denk ik:

vb. 1.600 euro netto inkomen
    - 600 euro huur
    ----------------------------
    1.000 euro
    - 400 euro opvang/crèche
    ----------------------------
    600 euro
    + X euro kindergeld

Dan blijft er nog maar 600 euro (of iets meer) over voor eten, elektriciteit, dokterskosten, GSM/telefoon, TV- abonnement, ontspanning, autokosten,....

Iemand met een inkomen van 1600 euro zal nooit of ter nooit 400 euro moeten betalen voor een crèche - tenzij je kiest voor een nanny of een privé crèche. De meeste opvangmogelijkheden berekenen de kostprijs aan de hand van het inkomen.
    Het maximum dat wij ooit moesten betalen met 2 gemiddelde inkomens is iets van een goeie 300 euro.

Ik ben er zeker van dat alleenstaande ouder zijn perfect mogelijk is, maar de combinatie met verbouwen zou ik ook niet doen.

@TS: verbouw eerst je huisje, wie weet wat er in tussentijd gebeurt, wie weet passeert er nog een prins op een wit paard...
    nein mann, ich will noch nicht gehen

op dreef Array
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Reputatie Macht
    4

Wat doe je dan in grootsteden, waar je vaak simpelweg de keuze niet hebt tussen berekend op loon of niet? Daar is het gewoon pakken wat je kan krijgen en waar er nog plaats is. Ongeacht de hoogte of laagte van je loon.

Voor velen is daar de berekening / simulatie hier gemaakt bittere realiteit. En dan hebben ze nog maar 1 kind! Je moet je niet voorstellen wat je met een tweeling hebt of met een baby en een peuter ...
    En nee, die kosten blijven niet eeuwig, maar nadien is het opvang voor en na school, opvang in de vakantie, soms zelfs betalen om je kind te laten blijven eten op school, eventueel een drankje 's middags bij de boterhammen, ... Loopt ook gauw op als je alles bij elkaar telt.

op dreef Array
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Reputatie Macht
    4

Ik zou dus ook eerst gaan voor een huisje ... Kan je je kind tenminste een deftig dak boven zijn hoofd geven.

Beter dat dan met een kind nog te moeten beginnen verbouwen als alleenstaande (geen partner om op het kind te letten) of midden in de verbouwingen te moeten wonen met een kind (zowel zwaar voor alleenstaanden als een koppel).

ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Jan 2005
    Reputatie Macht
    21

Citaat van: Jazeker
    Wat doe je dan in grootsteden, waar je vaak simpelweg de keuze niet hebt tussen berekend op loon of niet? Daar is het gewoon pakken wat je kan krijgen en waar er nog plaats is. Ongeacht de hoogte of laagte van je loon.

Jij bent toch goed op de hoogte van alles, tjonge toch, ik blijf er van versteld staan
    nein mann, ich will noch nicht gehen

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Aug 2006
    Reputatie Macht
    12

hier ook opvang met vaste dagprijs.
    da's hier bij de meeste onthaalouders of crèches zo.

Pagina 15 van de 17 EersteEerste ... 51314151617 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum rechten