Femistyle site - Welkom bij FemiStyle Forums.
Resultaten 1 tot 6 van de 6
    goe bezig Array
    Ingeschreven
    Dec 1999
    Leeftijd
    49
    Reputatie Macht
    17

Wat te doen op Vrouwendag?

Morgen is het weer internationale vrouwendag. Thema dit jaar is "Shaping Progress". Op tal van plaatsen in ons land worden de vrouwen extra in de bloemetjes gezet met tentoonstellingen, lezingen en betogingen allerhande. Een overzicht.

Brussel: 'Woman are heroes'
    In onze hoofdstad zijn de voorbije dagen al reuzengrote portretten van vrouwen opgehangen, een initiatief van Artsen zonder Grenzen. De foto's tonen vrouwen en patiëntes van AZG in Sierra Leone, Liberia, Zuid-Soedan en Kenia.

Met deze openluchttentoonstelling "Women are Heroes" wordt hulde gebracht aan alle heldhaftige vrouwen die ondanks hun kwetsbaarheid in humanitaire crisissen toch blijk geven van een grote kracht.

Gent: vrouwenmaand
    Ook Gent laat zich niet onbetuigd op vrouwendag. Meer nog, de provincie Oost-Vlaanderen en de Stad Gent beperken hun actie niet tot één dag, maar maken van maart zelfs een volledige vrouwenmaand.

In het Vredeshuis in Gent loopt van 8 tot en met 30 maart de tentoonstelling "Peace Women Across The Globe", met portretten van duizend vredesvrouwen. De expo werd in 2005 voor het eerst getoond in onder meer China en de VS. Vorig jaar haalde de Vrouwenraad de tentoonstelling naar ons land, en nu wordt ze herhaald in Gent.

Ook wordt op 8 maart in Gent een gesprek georganiseerd met zuster Jeanne Devos, een van de vredesvrouwen uit de expo. Ze zal vertellen over haar werk met vrouwen en kinderen die in het Indiase Mumbai als huispersoneel werken.

Een dag later, op 9 maart, wordt in het Design Museum in Gent een gesprek georganiseerd met Nedda El-Asmar, Belgisch Designer 2007. Ook journaliste Jennie Vanlerberghe wordt enkele dagen later geïnterviewd in Gent over haar boek "Vrouwen op de vlucht".

Brugge & Antwerpen: film
    In Brugge gaat de film "Ulu" in première op vrouwendag. De film werd gemaakt door Brugse allochtone en autochtone vrouwen en gaat over de innerlijke kracht van elke vrouw. In de film gaat "de universele vrouw" op reis, waarbij ze "in zichzelf afdaalt". Volgens de organisatoren gaat het om een "audiovisuele röntgenopname" van vrouwen. Ook Antwerpen toont een film over vrouwen: "Feminisme voor Dummies".

Betoging: Stop geweld
    Voorts wordt op 8 maart een betoging georganiseerd waarbij de rechten van Iraanse vrouwen centraal staan. Onder de slogan "Stop geweld tegen vrouwen overal ter wereld. Steun de Iraanse vrouwen tegen het Iraanse regime" stappen de manifestanten van de Amerikaanse ambassade in Brussel naar de Iraanse ambassade.

Vrouwendag: de geschiedenis
    Al sinds het begin van de vorige eeuw wordt vrouwendag gevierd. Op 8 maart 1908 demonstreerden duizenden textielarbeidsters in New York voor betere werkomstandigheden, vrouwenkiesrecht en de afschaffing van kinderarbeid. Aan het einde van de jaren zeventig erkenden de Verenigde Naties 8 maart officieel als "internationale vrouwendag".

vollen bak Array
    Ingeschreven
    Jan 2004
    Reputatie Macht
    17

Re: Wat te doen op Vrouwendag?

Betogen voor het lot van de Iraanse vrouwen. Da's nu eens echt verloren tijd zie Zolang de Iraanse vrouwen zelf niet massaal in verzet gaan en er daardoor eerst heel veel doden vallen (onder die Iraanse vrouwen dan), zal er niks veranderen in Iran.

Heb maandag de Kite Runner gezien, heb mij weeral maar eens gerealiseerd dat ik mijn handjes mag kussen dat ik in België geboren ben en leef
    Tuinkabouters, koekoeksklokken en roze flamingo's zijn kitsch [img]http://www.femistyle.be/ubbthreads/images/graemlins/default/Phoe.png[/img]

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Aug 2005
    Leeftijd
    33
    Reputatie Macht
    9

Op vrouwendag weet ik precies wat ik ga doen : Ons Ilona haar verjaardag vieren !

en ik kan jullie zeggen , 't is een madammeke met pit zenne , ook al is het pas haar eerste verjaardag.
    Trotse mama van Ilona (8/03/07) en Yente (7/11/08)

annabel
    Guest

Ik was er al wat van op de hoogte via de media en sta volledig achter alle mogelijke vrouwvriendelijke projecten en initiatieven, het onder aandacht brengen van onwaardige toestanden die vrouwen treffen.
    *Women are Heroes* ... en vandaag raakt me dat bizonder omdat ik toevallig zo iemand ken: ze kwam uit Oost-Europe uit nood, poetste à 9O Bef per uur, 7 dagen op 7, hokte samen met andere vrouwen op enkele kamers. Stilletjes aan verdiende ze wat beter en na een jaar volgde haar man en vond officieel werk, ze waren hier eerst illegaal daarna legaal. Het zoontje van 12 werd door de grootouders in zijn vaderland opgevangen. De zoon werd ouder en kwam zijn ouders hier vervoegen, liep een tijdje school en leerde onze taal. Helaas kwamen er psychische klachten, paranoia, schizofrenie en nog veel meer. Hij is nu 24 en weegt 120 kg (medicatie). De vader werd ziek en werkloos. De vrouw gaat nog wat bijklussen om al de doktersrekeningen te kunnen betalen en de eindjes aan mekaar te knopen. Officieel kan ze niet werken want haar Nederlands is niet goed genoeg en ze wordt ook al 5O.
    Gisteren vond ze haar man dood op de sofa, overleden aan zijn ziekte.
    Wat te doen op Vrouwendag ? Hier heeft iemand hulp nodig en ik weet wat me te doen staat, hoe beperkt die hulp ook zal zijn.

Unica
    Guest

Dag van de vrouw: ik werk :-)))

vollen bak Array
    Ingeschreven
    Nov 2007
    Leeftijd
    43
    Reputatie Macht
    0

Mijn badkamer voegen. En vanavond waarschijnlijk kijken naar Wijf TV
    Due to the current financial restraints, the light at the end of the tunnel will be turned off.

Bladwijzers

Forum rechten