Femistyle site - Welkom bij FemiStyle Forums.
Resultaten 1 tot 7 van de 7
    vollen bak Array
    Ingeschreven
    Nov 2004
    Leeftijd
    31
    Reputatie Macht
    16

Wat is een GESCO statuut?

Kan iemand me uitleggen wat nu eigenlijk een GESCO statuut is? Ik vraag me af of ik ervoor in aanmerking kom maar ik vind nergens deftige vereiste.

Bij de ene zie ik staan minimum zes maanden werkloos en werkzoekende bij de andere een jaar... dan nog 1 dag werkloos maar behoren tot de kansengroepen? Ik snap er dus eigenlijk niets van

Kan iemand mij deftige informatie geven? Moet je bv uitkeringsgerechtigd zijn enzo of gewoon werkzoekende?

Groetjes
    Lore is gearriveerd op 15 januari 2009!
    Zonnetje*(5/2/2010)
    Lise aangekomen op 20 januari 2011!!

NightQueen
    Guest

Re: Wat is een GESCO statuut?

vollen bak Array
    Ingeschreven
    Nov 2006
    Leeftijd
    35
    Reputatie Macht
    13

ik werk ook als gesco en heb nooit aan die voorwaarden voldaan. Mijn eerste job als gesco ben ik begonnen in september terwijl ik in juli afgestudeerd was (dus niks 6 maanden werkloos). Het was op een jeugddienst van de gemeente en daar hadden ze zo een achterpoortje om mij gesco te laten worden. Om de drie maanden moest ik een dag stempelen. In eht totaal drie keer. Voor mijn 2de job was ik vijf maanden werkloos en ben ik ook als gesco begonnen, wegens gesco zijnde op mijn vorig werk

Dus gewoon solliciteren, ze vinden wel een achterpoortje als ze jouw willen hebben

ter info: GESCO= gesubsidieerde contractueel. Maw. Ze krijgen subsidies om jou te kunnen betalen.
    Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet er van te genieten

ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Jul 2004
    Leeftijd
    39
    Reputatie Macht
    26

ik ben ook gesco , zelfs na 3 jaar .
    De enige voorwaarde om daarvan af te raken is meedoen met examen en geslaagd zijn.
    Maar de eerste jaren zijn er geen examen
    voor vraagjes over Brugge groot of klein moet je bij mij zijn.
    de Brugse zot is back in town

vollen bak Array
    Ingeschreven
    Nov 2004
    Leeftijd
    31
    Reputatie Macht
    16

uhu, maar ik vraag me vooral af MOET je uitkeringsgerechtigd zijn? Want als dat zo is mag ik het vergeten...

Alvast bedankt dames!
    Lore is gearriveerd op 15 januari 2009!
    Zonnetje*(5/2/2010)
    Lise aangekomen op 20 januari 2011!!

vollen bak Array
    Ingeschreven
    Nov 2003
    Reputatie Macht
    18

Ja, je moet uitkeringsgerechtigd zijn, al is het maar 1 dag.
    niet giftig...gewoon kippig !

ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Oct 2003
    Leeftijd
    47
    Reputatie Macht
    22

Ik zit ondertussen al 12 jaar in een gescostatuut.

Die zijn ooit opgericht om langdurig werklozen makkelijker aan het werk te brengen ( bij mij zorgden ze er voor dat toen ik afstudeerde, ik nog minstens een jaar uitkeringsgerechtigd werkloos moest zijn - dat is dus na mijn wachttijd ! - om een job te kunnen vinden in de sociale sector.... Ondertussen is er gelukkig veel veranderd Er waren toen amper andere vacatures in de sociale sector...)

Een gesco werd vroeger aangevraagd bij de overheid door de werkgever en die kreeg dan de toestemming ( als zijn dossier goedgekeurd werd natuurlijk ) om een personeelslid aan te werven voor een vastgelegde taak, met een bepaald diploma.
    Als werkgever heb je niet de ruimte om te schipperen met dat diploma.
    De werkgever kreeg die functie gesubsidieerd, maar de grootte van de subsidie hing af van hoelang de aangeworvene werkloos was.
    Als je iemand aanwerft die 1 jaar werkloos is, krijg je 90 % van de loonkosten, als je iemand aanwerft die minder lang werkloos is, ligt dat percentage veel lager. Dat wil dus zeggen dat werkgevers met weinig eigen middelen natuurlijk op zoek gaan naar mensen die maximaal werkloos zijn.
    Maar : 1 dag bestaansminimum trekken van het OCMW telt ook...

Voila, zo was het vroeger. Maar of dat nu nog zo is weet ik niet zeker. ( al vermoed ik van wel : da's namelijk de reden waarom ik nog steeds in dat statuut zit : mijn werkgever kan me alleen een ander contract geven als hij me in geval van een vacature het gewone openstaande contract geeft en het nieuwe personeelslid in het nepstatuut aanwerft. Maar dat ziet hij niet zitten want dan is zijn keuzemogelijkheid bij de sollicitanten erg beperkt omdat ze dan iemand moeten vinden die 1 jaar uitkeringsgerechtigd werkloos is... )

Voor de werknemer waren er vroeger naar het schijnt wel wat nadelen : zo telde die periode dat je in zo'n statuut werkte, voor je pensioen of eventuele dop mee als werkloosheid...
    Maar dat zou allemaal opgelost en gelijkgesteld moeten zijn. Toch doe je me er met je mailtje nog eens aan herinneren dat ik nog eens wat druk op de ketel moet zetten bij ons over mijn statuut....
    [url="http://www.mooisvanme.blogspot.com"]www.mooisvanme.blogspot.com[/url]

Bladwijzers

Forum rechten