Femistyle site - Welkom bij FemiStyle Forums.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Pensioensparen

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Jan 2005
    Leeftijd
    28
    Reputatie Macht
    11

Pensioensparen

Ik wil graag starten met pensioensparen.

Welke bank is nu aan te raden? Ik had ook gehoord van Ethias, maar wat is nu echt de beste keuze?

Kan iemand me raad geven hoe er aan te beginnen?

Je kan moeilijk boos blijven als er zoveel schoonheid is op de wereld. (American Beauty)

vollen bak Array
    Ingeschreven
    Jan 2004
    Reputatie Macht
    18

Re: Pensioensparen

Eerste vraag: hoe oud ben je? Als je nog ver van je pensioenleeftijd verwijderd bent, neem dan een pensioenfonds (je belegt in een fonds dat meestal bestaat uit aandelen (meer onderhevig aan beursschommelingen) en obligaties (stabieler maar lagere winstmogelijkheid)). Pensioenfondsen zijn onderhevig aan beursschommelingen. Alle pensioenfondsen zijn t.g.v. de huidige malaise op de beurs in waarde gezakt. Maar je moet dit bezien op lange termijn en dan brengt een fonds altijd meer op dan een verzekering. Een pensioenverzekering geeft een vaste rentevoet maar die ligt lager dan de doorsnee opbrengst van een fonds. Een pensioenverzekering is interessant voor mensen die al dichter bij hun pensioenleeftijd komen en voor zekerheid willen kiezen.

Weekbladen zoals Money Cash en Beleggen (ik kan mij van naam vergissen!) geven ieder jaar een lijst uit van de best presterende pensioenfondsen. Misschien moet je die eens gaan opzoeken (web sites, bibliotheek). Zeker niet blindweg vertrouwen wat ze je in de bank zeggen want daar verkopen ze natuurlijk enkel hun eigen producten.

Het voordeel van pensioensparen is relatief. Je hebt uiteraard een belastingsvoordeel maar de dag dat je effectief op pensioen gaat, wordt dàt voordeel wél door de fiscus verrekend. In jouw nadeel uiteraard Je kan ook kiezen om het niet aan te geven als belastingsvoordeel. In dat geval kan de fiscus niks aftrekken bij pensionering maar dan zijn er waarschijnlijk wel formules die beter renderen. Hoe dan ook, als je in een privébedrijf werkt of contractuele bij de overheid, heb je er alle belang bij om op eigen initiatief je pensioen te verzekeren want het wettelijk pensioen voor dergelijke modale werknemer, of voor zelfstandigen, stelt niet veel voor.
    Tuinkabouters, koekoeksklokken en roze flamingo's zijn kitsch [img]http://www.femistyle.be/ubbthreads/images/graemlins/default/Phoe.png[/img]

aan't roderen Array
    Ingeschreven
    Jan 2008
    Leeftijd
    34
    Reputatie Macht
    0

informeer je zeker grondig ! vraag ook naar de verschillende voordelen die ze bieden (bvb. hulp bij invullen belastingsbrief), dat lijkt mss dom, maar dan weet je meteen welke service ze bieden !
    'cause being myself is being free at all !

aan't roderen Array
    Ingeschreven
    Jan 2008
    Leeftijd
    34
    Reputatie Macht
    0

na een hele voormiddag studeren weet ik dat je dit jaar (2008) maximaal € 830,00 kunt sparen in een pensioenspaarfonds (bij eender welke bank, maar dit is het maximum).
    je moet minimum 18 jaar zijn (en maximum 64), het contract moet minimum 10 jaar lopen.
    bij ons (De Post) krijg je (de erfgenamen dus) bij overlijden voor de einddatum 101 % van kapitaal + rente + winstdeelname uitgekeerd.
    bij de post is er een vaste gegarandeerde rentevoet (vandaag 12/2/08 is die 2,50%) met daarbovenop een variabele winstdeelname.

weer iets meer info ...
    'cause being myself is being free at all !

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Jan 2005
    Leeftijd
    28
    Reputatie Macht
    11

bedankt!

ik zal eens op het gemak verder zoeken. ik begrijp het ook niet voor de volle 100%. maar de tijd dringt, want we zijn alweer bijna halfweg de maand ...
    Je kan moeilijk boos blijven als er zoveel schoonheid is op de wereld. (American Beauty)

bie_bo
    Guest

ga ook eens info vragen bij Argenta

http://ps.onafhankelijkadvies.be/?gc...FSFmMAodTG2qNw

hier ne algemene uitleg met links

http://www.infotalia.com/nl/geld/spa...il.asp?id=1121

sniff
    Guest

Houd er wel rekening mee, dat als je geen belastingen moet betalen, het fiscale voordeel ook wegvalt. En wat betreft dat maximumbedrag, dat is het maximum dat je kan inbrengen bij de belastingen, niet het maximum dat je daar kan instorten per jaar. Maar denk er aan, het geld dat je daarin stort moet daar ook blijven tot aan je pensioen, dus als je geen belastingen moet betalen zou ik het niet doen dat jaar. Dan kan je beter op een andere manier sparen, dan heb je ook geld voor je pensioen later, maar bij nood kan je daar tenminste nog aan.
    Voor alle duidelijkheid, ik doe ook aan pensioensparen hoor, vind het ook nodig om daar aan te denken (en te sparen). Alleen, je moet er rekening mee houden dat je daar in principe niet aan kan voor je pensioenleeftijd, dus ik doe dit enkel als het mij fiscaal voordeel opleverd, anders beleg ik dat geld op een andere manier.
    Bij hoge nood kan je wel aan dat geld maar ik dacht dat je dat dan een aardige duit koste aan belastingen/boete.

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Nov 2005
    Leeftijd
    35
    Reputatie Macht
    12

Ook handig om te weten: als je van plan bent om de komende jaren een huis te kopen en daarvoor te lenen, kun je best op dat moment beginnen. Als je tegelijk met je lening tekent voor een pensioenspaarplan bij dezelfde bank, dan kun je een hele mooie korting krijgen op de intrest op je lening.

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Feb 2005
    Leeftijd
    35
    Reputatie Macht
    12

Citaat van: domino
    bedankt!

ik zal eens op het gemak verder zoeken. ik begrijp het ook niet voor de volle 100%. maar de tijd dringt, want we zijn alweer bijna halfweg de maand ...

Je kan dat bedrag tot eind december storten om er nog al het belastingsvoordeel uit te halen. Ik spaar bij KBC en mijn man bij ING. Bij mij wordt het maximumbedrag automatisch aangepast en bij mijn man duurt dat altijd iets langer.

Als je nog geen eigendom hebt, kan je beter lange termijnsparen doen. Dan heb je ook dat belastingsvoordeel en dat bedrag kan je gebruiken om jouw schuldsaldoverzekering van jouw later eigendom te betalen.

Bladwijzers

Forum rechten