Femistyle site - Welkom bij FemiStyle Forums.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Nettoloon bediende?

goe bezig Array
    Ingeschreven
    May 2004
    Leeftijd
    52
    Reputatie Macht
    14

Nettoloon bediende?

Ik ben 10 jaar geleden gestart als arbeidster in het bedrijf waar ik nog steeds werkzaam ben. Ik heb er bijna al die tijd in 3 ploegen gewerkt, maar ben onlangs overgeschakeld naar 2 ploegen. Bij aanvang ben ik gestart bij loonklasse B. Door de jaren heen me opgewerkt te hebben, heb ik nu een loonklasse D. Om even te schetsen… Operators (arbeiders) hebben een B klasse. C krijg je bij bvb een job als eindcontroleur of als je team aan zelfsturing doet. D is voor technisch operators (toch bij aanvang… zij kunnen doorgroeien naar E en F) en voor coördinators en instructeurs…

Deze laatste functie heb ik dus 7j uitgevoerd. Door omstandigheden is daar een eind aangekomen. Maar daar ga ik niet over uitweiden… want dan had ik er indertijd wel een topic over gestart… Al heb ik dat wel overwogen. Niet iedereen kan zijn/haar problemen hier zo maar komen vertellen… want uiteindelijk verwerkt iedereen dit op zijn/haar manier. Soit, dit even terzijde.

Tijdens mijn loopbaan heb ik wel het gans Officepakket via avondschool doorlopen.

Nu is er een interne vacature voor een voltijds “administratief bediende”, waar ik dolgraag wil op solliciteren. Maar mits ik alleenstaande ben (en niemand ten laste heb) is het financieel plaatje uiteindelijk wel best belangrijk voor mij. Ik zou er niet veel aan hebben, om de job te doen die ik heel graag wil doen en in tussen tijd in financiële problemen zou zitten. Daarom ben ik dus naar loonadministratie gestapt en daar wisten ze mij te vertellen, dat het aanvangswedde op 2175€ bruto ligt. Bij een goede beoordeling zou dit kunnen oplopen tot 2552€. Om te weten hoeveel ik uiteindelijk netto over zou houden, zou ik dit bedrag kunnen vergelijken met een loonbrief die ik reeds heb, dus van arbeidster.

Zelf ben ik online opzoek gegaan naar één of ander programma om een brutoloon te berekenen naar een nettoloon. Ik ben hier terechtgekomen... Wat mij best betrouwbaar lijkt. Ik heb daar de berekening gemaakt met één van mijn huidige loonbrieven. De berekening klopte heel goed. RSZ, bedrijfsvoorheffing klopte tot op de cent… Het uiteindelijke nettoloon scheelde maar 5 euro. Dus absoluut niet de moeite. Kben daar wel tot de conclusie gekomen dat bij een bediende minder afgehouden wordt als bij een arbeider… Nl. door dezelfde bedragen te gebruiken en enkel te switchen tussen arbeider en bediende. Ik zou zelfs niet veel minder gaan verdienen Wat ik al in vraag stel

Voor mezelf had ik al een nettobedrag in mijn hoofd waar ik zeker niet wil onder gaan, nl. 1250€ netto… Al ben ik het al lichtjes aan het optrekken naar 1300€ Momenteel heb ik minimum 1500€ (netto) Mits ik altijd een arbeiderscontract gehad heb, zit ik nu toch met grote vragen, zoals:

- Wordt er bij een bediendecontract meer of minder afgehouden dan bij een arbeiderscontract? Of is het werkelijk zo, dat je een bruto maandwedde van een arbeider kan vergelijken met dat van een bediende?

- Wat ga ik nu netto overhouden? Indien het bij aanvang iets minder zou zijn, zou ik er misschien nog kunnen mee leven. Maar het moet natuurlijk wel haalbaar blijven.

- Wat zijn de voor- en nadelen van een bediendecontract t.o.v. een arbeiderscontract m.b.t. bvb. vakantiegeld, eindejaarspremie, pensioen… ed.?

- Bijkomend vakantiegeld: wat kan ik daar van verwachten? Is dat ongeveer een maandwedde? Hoe wordt dit berekend?

- Is er nog iets speciaals waar ik rekening moet mee houden?

Alle hulp is dus welkom.

Ik ben wel van plan om maandag eens bij de vakbond langs te gaan… Maar indien hier al iemand me een degelijke uitleg kan geven, zal ik misschien dit weekend al wat minder piekeren dan hoognodig Goede links zijn ook steeds welkom.

Alvast bedankt.
    Wij vrouwen praten inderdaad te veel,maar zelfs dan vertellen we nog niet de helft van wat we weten.

vollen bak Array
    Ingeschreven
    Nov 2007
    Leeftijd
    44
    Reputatie Macht
    0

Re: Nettoloon bediende?

Op http://www.vacature.com/art21070 kun je je bruto/netto loon berekenen. Da's al één ding.
    Due to the current financial restraints, the light at the end of the tunnel will be turned off.

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Reputatie Macht
    0

Neen, bij een bediende wordt niet minder afgehouden. De jaarwedde is alleen anders verdeeld. Bijvoorbeeld, als arbeider krijg je in mei een mooi bedrag aan vakantiegeld uitbetaald. Nadeel is dan weer dat je de dagen dat je werkelijk vakantie neemt niet betaald wordt. Een bediende wordt altijd doorbetaald, ook de weken die hij/zij vakantie neemt. Bijgevolg is het 'dubbel vakantie' lang niet zo hoog als bij een arbeider (een bruto maandwedde maar er blijft netto niet zoveel van over dan van een normale netto maandwedde). Maar aan het eind van het jaar heb je wel netto even veel verdiend. Nadeel van een bediendencontract is dat eventuele overuren niet uitbetaald noch gerecupereerd worden.
    Bediendencontract zou voordeliger zijn voor je pensioen later.
    Bel maandag eens met de vakbond. Die moeten je exact kunnen zeggen hoe de situatie is in jouw geval.
    Women and cats will do as they please, and men and dogs should relax and get used to the idea.

vollen bak Array
    Ingeschreven
    May 2008
    Reputatie Macht
    12

Er is ook het voordeel van de carensdag bij bedienden, d.w.z. een arbeider die ziek is wordt de eerste ziektedag niet betaald, een bediende wel. Een arbeider wordt 1 of 2 weken betaald door de werkgever, vanaf de daaropvolgende week door de ziekenkas. Een bediende wordt een volle maand doorbetaald door de werkgever.(helaas ken ik wél de wetgeving van bedienden, iets minder van arbeiders omdat ik een overwegend met bedienden werkend bedrijf werk.)

Feit dat je loon gewoon doorloopt als je verlof neemt is wel handig, je loon is alle maanden hetzelde, zeker wanneer je zelf heel goed wil bijhouden waar je geld naartoe gaat.

Bijkomend vakantiegeld wordt berekend op 92 procent dacht ik van je brutoloon. De eindejaarspremie hetzelfde, al blijft daar veel minder van over wegens 2x loon in 1 maand.

Bediende die bvb een contract hebben van 38 uur en er 40 werken krijgen de overige uren die ze teveel werken terug in bvb een dag in de maand afhankelijk van de teveel gewerkte uren.

Overuren die al of niet betaald worden wordt overeengekomen met de werkgever (zeker over spreken voor je begint), ik werk als verantwoordelijke en elk overgewerkt uur mag ik recupereren wat voor mijn functie (in andere bedrijven) niet vanzelfsprekend is.

De opzegperiode voor een bediende is 3 maand, voor een arbeider slechts 2 weken, dat is 1 van de grote verschillen.

Ik ben een verkozen vakbondsafgevaardigde maar van dat loon weet ik niet precies maar logischer wijze zou ik concluderen dat de belastingsschalen voor arbeiders en bedienden hetzelfde zijn, anders is dat gewoon niet eerlijk, waarom zou je meer of minder moeten betalen in een bepaald statuut?

Je vakantiegeld wordt betaald door je werkgever, niet door het vakantiefonds en is meestal in mei (ik meende dat het wettelijk gezien voor eind juni op je rekening moet staan) Eindejaar rond 20/12.

Verder inderdaad de bruto/nettocalculator van Vacature.com.

Nog specifieke vragen? Stel maar..........
    Formally known as Seahorse, member since 2004.
    K; How pathetic can you be?

goe bezig Array
    Ingeschreven
    May 2004
    Leeftijd
    52
    Reputatie Macht
    14

De bruto/netto calculator heb ik gebruikt... al zijn er verschillen tussen die van ACV en die van Vacature.com... Bij een bediende gaat er blijkbaar minder RSZ af en meer bedrijfsvoorheffing tov een arbeider. Maar het staat me wel aan wat ik daar lees

Als ik wat minder vakantiegeld en eindejaarspremie heb dan nu, vind ik uiteindelijk niet zo een probleem. Liever een maandwedde dat mijn huidig loon benadert.

Citaat van: Unknown
    Bijkomend vakantiegeld wordt berekend op 92 procent dacht ik van je brutoloon. De eindejaarspremie hetzelfde, al blijft daar veel minder van over wegens 2x loon in 1 maand.
    Unknown wat bedoel je met “al blijft daar veel minder van over wegens 2x loon in 1 maand”?

Citaat van: amboseli
    Bediendecontract zou voordeliger zijn voor je pensioen later.
    Dat heb ik al heel vaak horen vertellen… Maar ik vraag me af, wat er dan zo beter aan is?

Aan die overuren had ik ook nog niet gedacht… Ik ga dat zeker bespreken. Al denk ik dat er in ons bedrijf een regel is voor bediende, dat men eerst x aantal overuren moet hebben, eer je die kan opnemen en dit moet binnen een bepaalde tijdspanne zijn. Maar ik denk dat ik niet zo vaak overuren zal moeten maken… Al zou ik dat best wel willen (toch als ik ze eens kan verletten)

Ik bedenk me net dat we als arbeider recht hebben op de gewoon 20 vakantiedagen en daar nog eens x aantal adv dagen (arbeidsduurvermindering) bovenop. Ik veronderstel dat deze laatste wegvallen bij een bediendecontract… zodat je enkel nog je 20 vak’s overhoudt?

Opzegperiode: Ik denk niet dat het ooit van toepassing gaat zijn… laat ons hopen… Moest het zijn dat ik toch zou willen opstappen, kan ik gewoon uitzien naar een andere vacature binnen het bedrijf. Maar toch bedankt om me er aan te herinneren.

Meer specifieke vragen heb ik momenteel niet… Als ik er heb, kom ik er wel mee op de proppen

Alvast bedankt allen.
    Wij vrouwen praten inderdaad te veel,maar zelfs dan vertellen we nog niet de helft van wat we weten.

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Oct 2006
    Leeftijd
    28
    Reputatie Macht
    11

aangezien ik hier een leek in ben (nog student), vraag ik mij iets af: je loon als bediende hangt toch af van de sector en je diploma he?
    Tebseil, also known as Tebsie!

vollen bak Array
    Ingeschreven
    May 2008
    Reputatie Macht
    12

Citaat:
    Unknown wat bedoel je met “al blijft daar veel minder van over wegens 2x loon in 1 maand”?

Heb er even loonfiches bijgenomen, dat van die 92 procent klopte dus toch niet. (maar misschien ook weer wel wegens weinig overhouden )

In de maand mei ontvang ik 1 keer 'bezoldiging' en 1 keer 'betaald verlof.' Zij gaan uit van 2 keer het normale brutoloon, ben even gaan rekenen en mijn bezoldiging is plus minus 64 procent van mijn bruto terwijl van het vakantiegeld slechts zo'n 45 procent werkelijk overblijft.

Eindejaarspremie hetzelfde, zo'n 45 procent houd je netto over.

P.S. Acv is arbeidersvakbond, misschien eens gaan kijken bij LBC = bediendenvakbond. Misschien klopt je berekening t.o.v. Vacature dan wel........

vollen bak Array
    Ingeschreven
    May 2008
    Reputatie Macht
    12

Mara: Ik bedenk me net dat we als arbeider recht hebben op de gewoon 20 vakantiedagen en daar nog eens x aantal adv dagen (arbeidsduurvermindering) bovenop. Ik veronderstel dat deze laatste wegvallen bij een bediendecontract… zodat je enkel nog je 20 vak’s overhoudt?

Unkwown: Bedienden die bvb een contract hebben van 38 uur en er 40 werken krijgen de overige uren die ze teveel werken terug in bvb een dag in de maand afhankelijk van de teveel gewerkte uren.

Toch niet.........Wat ik beschrijf is hetzelfde. Daar boven heb je de normale 10 betaalde feestdagen (als je die wil kennen, zeg maar...) en eventueel nog de Vlaamse Feestdag, dan zijn het er 11. (ambtenaren hebben er nog meer)

vollen bak Array
    Ingeschreven
    May 2008
    Reputatie Macht
    12

Citaat van: tebseil
    aangezien ik hier een leek in ben (nog student), vraag ik mij iets af: je loon als bediende hangt toch af van de sector en je diploma he?

Zeker wel, maar het is natuurlijk handig om meer te kunnen verdienen dan voorzien in barema's, dat wil iedereen toch?

Bladwijzers

Forum rechten