Femistyle site - Welkom bij FemiStyle Forums.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12
    komt pas aan Array
    Ingeschreven
    Dec 2009
    Reputatie Macht
    0

Uitbetaling overuren

Hallo

Aangezien ik het erg moeilijk vind om met familie en vrienden over financiele zaken te praten, gooi ik het hier in de groep. Per 01/01 zal mijn ontslag ingaan. Ik heb echter nog 150 overuren opstaan. Het personeel moet overuren in een persoonlijk dagboek bijhouden zonder dat de overuren mogen doorgegeven worden via de prestatiestaat. Het gevolg: officieuze overuren die je wel mag recupereren na toestemming van de werkgever. Vanwege het ontslag vroeg ik mijn werkgever wat er met de overuren zou gebeuren. Hij vroeg eerst om een geste en het aantal overuren te halveren en dan uit te betalen. Hiermee ben ik akkoord gegaan, maar nu is de werkgever weer van gedacht veranderd. Dit vindt hij nu nog steeds te duur. Dus hij stelt voor om officieus 6 euro/overuur uit te betalen voor 75 overuren. Of 3 euro/overuur als je het voor 150 overuren zou verrekenen, tis maar hoe je het bekijkt he. Wat moet ik doen? Moet ik deze peanuts aanvaarden puur omdat het officieuze overuren zijn en ik ze wettelijk gezien niet kan afdwingen? (btw: ben bediende met een 'normaal' loon)

Ik moet de werkgever zo snel mogelijk iets laten weten...
    Iemand raad?

Juno

komt pas aan Array
    Ingeschreven
    Sep 2009
    Reputatie Macht
    5

Re: Uitbetaling overuren

Tenzij het om vrijwilligerswerk gaat, wat hier toch niet het geval is, vind ik niet dat je overuren moet laten vallen. Je hebt er tenslotte voor gewerkt. Je bent toch geen liefdadigheidsinstelling he? Ik weet niet wat er precies allemaal werd bijgehouden in dat dagboek (begin- en einduren, reden vd overuren?). Maar alleszins je hebt ze gepresteert, hij erkent ze ook; alleen wil hij er op een goedkope manier vanaf geraken.

Ik zou hem zeggen, overuren waar je recht op hebt uitbetalen op de wettelijk correcte manier, bruto maandloon omgerekend naar bruto-uurloon en dan a 150% (tenzij je deeltijds werkt, da's iets anders).
    Op deze uitbetaalde overuren krijg je immers ook nog eens vakantiegeld ...

Waarom zou je deze wettelijk gezien niet kunnen afdwingen? 't Is niet omdat je bediende bent, dan men je geen overuren dient te betalen, als is dit misschien minder ingeburgerd dan bij arbeiders.

En als hij niet wil, zeggen dat je ermee naar de vakbond stapt en het hele register opentrekt, en als dat nog niet volstaat het ook effectief doen.

Laat je in alle geval niet doen. Succes alleszins!

op dreef Array
    Ingeschreven
    Mar 2009
    Reputatie Macht
    6

Hoe zit dat wettelijk in mekaar op uw werk? Moeten overuren normaal gezien gecompenseerd worden of gaat mn er van uit dat het goodwill is? In veel bediendenfuncties wordt dat allemaal niet bijgehouden maar gaat mn er van uit dat de werknemer eerlijk is en een keer langer blijft als hij eens wat vroeger vertrokken is. Dikwijls worden overuren aan bedienden toch niet betaald?
    Look out, here comes the spiderpig!

vollen bak Array
    Ingeschreven
    Aug 2004
    Leeftijd
    34
    Reputatie Macht
    16

Sowiezo geen overuren meer maken! Als het op zo'n manier moet gebeuren, dan moeten ze maar extra volk aannemen als er meer werk is.

Kun je die uren niet in recup terugkrijgen? In combinatie met je sollicitatieverlof (2 halve dagen per week als je fulltime werkt), kun je je opzegtermijn een heel stuk kleiner maken. Zo heb ik het toch gedaan, 1 dag sollicitatieverlof, 1 dag verlof, 2 dagen recup, zo'n dingen. Zo heb ik ook een dikke 2 weken vroeger kunnen stoppen.
    Fiere mama van de liefste prins en de schattigste prinses!

komt pas aan Array
    Ingeschreven
    Dec 2009
    Reputatie Macht
    0

Overuren geven recht op recupuren bij ons op het werk. 1 overuur = 1 recupuur of je dat overuur nu gepresteerd hebt tijdens een gewone werkdag, op een avond of tijdens het weekend. Het bedrijf wil nl. dat de werknemers heel flexibel zijn, maar de basislonen zijn redelijk laag en er zijn geen extralegale voordelen ('slechte' sector): vandaar het systeem van recup. Uitbetaling van de overuren is voor zover ik weet nog nooit gebeurd op het werk. Maar: overuren mag ik niet officieel op de maandelijkse prestatiestaat invullen (op papier heb ik een 9 to 5 job), enkel in een agenda die elke werknemer apart bijhoudt. Wettelijk gezien heb ik dus geen officiele overuren. Daarom had ik de werkgever gevraagd of ik die recupuren nog voor mijn ontslag mocht opnemen, maar dat mocht dus niet. Vandaar dat hij met het voorstel van een forfaitaire uitbetaling afkomt. Is voor hem natuurlijk goedkoper dan mij die recup te laten opnemen... Langs de andere kant is het toch een geste die de werkgever doet... het hangt er allemaal vanaf hoe je het bekijkt. Vandaar dat ik het ook zo'n moeilijke beslissing vind.

ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Jul 2007
    Leeftijd
    36
    Reputatie Macht
    0

Ik heb nog niet alles gelezen, maar je moet eens kijken onder welk PC je zit.

Bij bedienden is het zo dat overuren uitbetalen wettelijk niet verplicht is, men mag/kan een x-aantal uur overuren doen, zonder vergoed te worden.
    Het hangt wel af van de PC hoor, bekijk dit eens op je loonbriefje?

je kan dan de wetgeving en de regels opvragen van je PC.

Groetjes,

RainDream
    Happiness is a state of mind

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Nov 2004
    Reputatie Macht
    13

je vooral niet laten opjagen door je werkgever, als hij van gedacht mag veranderen kan jij dat ook. ik zou niet akkoord gaan met een dergelijke regeling want er wordt er maar een goed van en dat ben jij niet. Ik zou dat dan in verlof opnemen en dan moet je ontslagperiode maar een beetje later ingaan of anders een langs de vakbond gaan. Je moet uitbetaald worden voor gepresteerde uren ofwel in natura, verlof of iets anders . Zwart werken mag niet dus....
    Bedenk steeds dat je uniek bent, zoals iedereen

ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Oct 2003
    Leeftijd
    46
    Reputatie Macht
    22

ga absoluut naar de vakbond : overuren moet je kunnen recupereren of moeten uitbetaald worden. Zo'n handeltje is wettelijk niet toegelaten. En 150 overuren is niet niks hé !
    [url="http://www.mooisvanme.blogspot.com"]www.mooisvanme.blogspot.com[/url]

ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Oct 2003
    Leeftijd
    46
    Reputatie Macht
    22

ni te stoppen Array
    Ingeschreven
    Oct 2003
    Leeftijd
    46
    Reputatie Macht
    22

en dat mag dus niet hé : overuren gratis laten presteren. Zou maar erg zijn ook !! Vroeger heette dat slavernij Er bestaat een CAO die voor alle sectoren geldt in heel vlaanderen ( of België ?) waarvan ik de nummer al vergeten ben die dat regelt....

Maar er zijn wel sommige functies die niet verbonden zijn aan aantal uren, maar aan opdrachten. Die mensen kunnen geen overuren maken : die moeten gewoon hun taak afgewerkt hebben, ongeacht hoe lang ze daar moeten over doen. Die worden dan ook niet per uur betaald maar voor hun opdracht.
    Leidinggevende zijn is bijv zo'n functie : volgens die CAO moeten die gewoon hun job doen, los van aantal uren. Wij hebben daar bij ons op het werk ( ik zit in de SD ) al snel over beslist dat we ook voor hen dezelfde regels zouden toepassen als diegenen die voor het gewone personeel gelden : anders moesten die zelfs niet komen werken als ze dat niet wilden.... . Onze werkgever dreigt er trouwens telkens mee om overuren die niet gerecupereerd zijn te moeten laten vallen. Maar ze weten héél goed dat dat wettelijk niet toegestaan is : niet gerecupereerde overuren MOETEN uitbetaald worden.
    En als ik me niet vergis geldt dat in het onderwijs ook : die worden betaald om hun job te doen, ongeacht hoeveel tijd ze daarvoor ( voorbereidingen, oudercontacten ed ) nodig hebben. Maar ongetwijfeld kunnen de onderwijsmensen hier daar meer over vertellen.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum rechten