Femistyle site - Welkom bij FemiStyle Forums.
Resultaten 1 tot 8 van de 8
    komt pas aan Array
    Ingeschreven
    Feb 2010
    Reputatie Macht
    0

zelfstandig bijberoep ?

Hallo allemaal

Ik zou graag wat meer centjes willen verdienen per maand.
    Zoals ik al eerder vermelde ik werk als kinderverzorgster in een creché. Maar heb gehoord dat veel mensen een zelfstandig bijberoep doen. Valt er daarmee veel geld te vallen en welke soorten van bijberoep zou ik kunnen doen ?

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Mar 2003
    Leeftijd
    36
    Reputatie Macht
    15

Re: zelfstandig bijberoep ?

Welk beroep je kan doen als zelfstandige in bijberoep kan ik niet direct een antwoord op geven omdat ik niet weet wat je kan en of je al dan niet diploma's hebt? En of er veel geld mee te verdienen valt hangt van sector tot sector af. Als je bv een verpleegkundige bent A1 diploma, dan kan je bv in de thuisverpleging werken als zelfstandige en die verdienen goed hun kost.

Als je dit als bijkomend beroep wil uitoefenen moet je er ook wel bewust van zijn dat je een sociale bijdrage moet betalen per kwartaal en berekend op je inkomen.

Op deze site vind je alvast wat meer info :
    Berekening en inning van sociale bijdragen voor zelfstandigen
    ***Time flies like the wind, fruit flies like banana´s***

komt pas aan Array
    Ingeschreven
    Feb 2010
    Reputatie Macht
    0

Citaat van: krisje
    Welk beroep je kan doen als zelfstandige in bijberoep kan ik niet direct een antwoord op geven omdat ik niet weet wat je kan en of je al dan niet diploma's hebt? En of er veel geld mee te verdienen valt hangt van sector tot sector af. Als je bv een verpleegkundige bent A1 diploma, dan kan je bv in de thuisverpleging werken als zelfstandige en die verdienen goed hun kost.

Als je dit als bijkomend beroep wil uitoefenen moet je er ook wel bewust van zijn dat je een sociale bijdrage moet betalen per kwartaal en berekend op je inkomen.

Op deze site vind je alvast wat meer info :
    Berekening en inning van sociale bijdragen voor zelfstandigen

Ik heb een diploma van zorkundige.

Goofy
    Guest

Ik heb jouw studies gedaan en ik heb ooit een bijberoep willen starten als partyplanner. Ik heb dat toen om persoonlijke redenen niet gedaan.

Zo'n dingen gaat als je dat interesseert en je hebt een minimum aan startkosten omdat je geen voorraad ed nodig hebt.

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Mar 2003
    Leeftijd
    36
    Reputatie Macht
    15

In de thuiszorg zoeken ze wel geregeld zorgkundigen, ook als zelfstandige. Maar ik weet niet hoe de verdienste liggen als zelfstandig zorgkundige, wel als zelfstandige verpleegkundige? Als je op internet even googled vind je al direct jobaanbiedingen hieromtrent. Dus het kan.

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Aug 2006
    Reputatie Macht
    12

Mijn vriend is al enkele jaren zelfstandig in bijberoep.
    Toch moet je met enkele zaken rekening houden. Een bijberoep is niet alleen veel geld verdienen en is allesbehalve gratis.
    - Je mag nooit meer verdienen in bijberoep dan in hoofdberoep. Anders wordt je bijberoep je hoofdberoep.
    - Veel kosten maken is de boodschap, om zo weinig mogelijk BTW te moeten doorstorten.
    - Let heel goed op met sociale bijdragen. In het begin betaal je een minimum en na 3 jaar wordt dit herzien. Het achterstal kan dan oplopen tot duizenden euro's.
    - Je hebt een goeie boekhouder nodig en die kost ook geld. Maar een goeie boekhouder kan je ook veel geld opbrengen.
    - Als je gewoon een zelfstandig bijberoep neemt (geen vennootschap of zo) dan wordt dit inkomen ieder jaar bij je gewone personenbelasting geteld. Dus je valt direct in een veel hogere belastingschijf.

Ik vind zo'n bijberoep interessant als je er niet al te veel inkomsten uit genereerd en heel veel kosten maakt.

Goofy
    Guest

Das wel waar. Mijn ventje heeft ook een zelfstandig bijberoep. Er is geen loon aan verbonden, maar wel naturavoordelen. Relevante dingen die op naam van het bedrijf kunnen gekocht worden. Er kruipen toch wel serieus wat uren in. Zij hebben een VOF en zijn met 2.

Ze betalen op het einde van het jaar nog heel veel belastingen op het geld op de rekening, maar willen ze werkingsbudget hebben in het begin van het jaar kunnen ze niet anders.

goe bezig Array
    Ingeschreven
    Mar 2003
    Leeftijd
    36
    Reputatie Macht
    15

Een btw nummer is toch niet altijd van toepassing, dacht ik?

Ik zou allesinds eens langs gaan bij een "goede" boekhouder!! Die kan je al heel veel raad en info geven.

Bladwijzers

Forum rechten