Femistyle site - Welkom bij FemiStyle Forums.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Vakantieattest

komt pas aan Array
    Ingeschreven
    Dec 2008
    Reputatie Macht
    6

Vakantieattest

Eind 2009 (en tot half 2010 maar dat doet er niet toe) heb ik in Frankrijk gewerkt terwijl ik in BelgiŽ woon. Nu vraagt mijn nieuwe Belgische werkgever een vakantieattest van 2009. De personeelsdienst van mijn oude werkgever beweert dat ze dat niet kunnen opmaken omdat mijn opgebouwde verlofdagen uitbetaald geweest zijn op het einde van mijn (tijdelijk) contract en dat ik er nu dus geen recht meer op heb om ze op te nemen.

Kan dit kloppen? Graag jullie mening. Dankjewel.

aan't roderen Array
    Ingeschreven
    Oct 2006
    Leeftijd
    34
    Reputatie Macht
    9

Re: Vakantieattest

Als je het over je oude Franse werkgever hebt; dan kan ie inderdaad geen vakantie-attest geven, want in Frankrijk bestaat het belgische systeem niet.
    Als je het over een Belgische werkgever hebt, dan moet ie je wel een vakantie-attest geven (je hebt die trouwens normaalgezien moeten krijgen op het einde van je contract)

komt pas aan Array
    Ingeschreven
    Dec 2008
    Reputatie Macht
    6

Het gaat over mijn oude Franse werkgever. Vreemd dat ik wel een Europees formulier kan krijgen dat de gewerkte periode valideert (E301), alsook een C4, maar geen vakantieattest.

Dankje voor je antwoord.

I_Bella
    Guest

De wetgeving mbt het opbouwen van vakantierechten is niet gelijk in elk land.
    Ik had ook geen vakantieattesten voor de periode dat ik in Duitsland gewerkt heb, dat bestaat daar niet onder hetzelfde systeem!
    Hoe het precies met Frankrijk zit, weet ik niet.

aan't roderen Array
    Ingeschreven
    Jun 2009
    Leeftijd
    32
    Reputatie Macht
    6

Hello Cookie,

Ik denk inderdaad ook dat je dit jaar niet vakantiegerechtigd bent.
    In BelgiŽ is de referentieperiode voor de vakantieopbouw namelijk het voorafgaande jaar. Ik ken de franse wetgeving niet, maar het zou kunnen dat de referentieperiode daar het huidige jaar is.

Indien dit klopt wordt in BelgiŽ enkel gekeken naar het vorige jaar ("zonder" werkprestatie dus)en heb je officiŽel gezien geen recht op vakantie.

Veel werkgevers staan er echter voor open om je toch (pro rata) enkele dagen zonder bezoldiging toe te staan. (Dit verandert voor jou dan ook niet veel, want gezien je vakantie reeds uitbetaald werd aan het einde van je contract zou je zowiezo enkel recht op onbetaald verlof hebben gehad of betaald verlof mits inhouding van het reeds betaalde vakantiegeld).

Beetje verwarrend misschien, dus voorbeeld.

Gewerkt in Belgie in 2009 --> 20 betaalde vakantie dagen in 2010.

Gewerkt in Frankrijk in 2009 --> niet gewerkt in Belgie in 2009 --> 0 betaalde vakantie dagen in 2010.

Vol jaar gewerkt in BelgiŽ in 2009 maar niet langer in hetzelfde bedrijf werkzaam--> uitbetaling vakantiegeld bij vertrek voor de opbouw van 2010 --> 20 onbetaalde vakantiedagen bij nieuwe werkgever (of 20 betaalde vakantiedagen indien het vakantiegeld bij de nieuwe werkgever terug ingehouden wordt).

Volgens mij klopt het dus wat je oude werkgever zegt...
    Grtn E*

Bladwijzers

Forum rechten