Femistyle site - Welkom bij FemiStyle Forums.
Resultaten 1 tot 4 van de 4
Like Tree1Likes
  • 1 Post door Somme

Onderwerp: Lening aangaan voor studie te financieren.

komt pas aan Array
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Leeftijd
    22
    Reputatie Macht
    0

Lening aangaan voor studie te financieren.

Ik werk halftijds maar ik zou graag nog een bachelor diploma hebben en dus eind september starten met de opleiding.
    Nu door dat ik enkel halftijds kan werken (niet meer uren vrij op mijn werk) en mijn vriend voorlopig op de ziekenkas staat, is het moeilijk om mijn studies te financiëren. In de zin van om het volledige bedrag in 1 keer te betalen. Het inschrijvingsgeld zou ik eventueel kunnen spreiden. Maar voor de aankoop van de boeken is dit moeilijker...

Ik heb een beetje zitten rondkijken en je kan via belfius een studentenkrediet/lening aanvragen.

Ik heb beide al goed bekeken maar ik weet echt niet wat het beste zou zijn. (Ik maak zeker nog een afspraak bij de bank voor dit te bespreken maar ik zou graag toch al wat tips enzo willen!)

Langs de ene kant zou ik mij 'veiliger' voelen met een lening omdat je dan maandelijks gewoon je vast bedrag terug betaald.
    Maar langs de andere kant als er dan weer onverwachte studiekosten zijn, zou het beter zijn om een krediet aan te vragen.

Iemand die 1 van beide al heeft aangevraagd?
    Wat denken jullie dat het beste is?

komt pas aan Array
    Ingeschreven
    Aug 2012
    Reputatie Macht
    0
    Hallo Smoothie,

Ik heb niet direct ervaring met een dergelijke lening, maar misschien dat de onderstaande opties je ook een oplossing kunnen aanbieden. Ik zou u sowieso aanbevelen om eens te gaan informeren bij de sociale dienst van de onderwijsinstelling waar u zich wilt gaan inschrijven.

*Heb je misschien al informatie over opleidingscheques opgezocht? Misschien dat je daarvoor in aanmerking komt.
    Je kan per kalenderjaar voor een maximumbedrag van 250 euro aan opleidingscheques bestellen bij de Vlaamse overheid, de helft hiervan wordt gefinancieerd door de overheid de andere helft moet je zelf betalen. Dus voor dit schooljaar kan je dan 2x dergelijke checks bestellen. Verder is het ook zo dat de overheid in bepaalde gevallen meer dan de helft van de checks betaalt (als je geen diploma secundair of hoger onderwijs hebt)

*Mogelijks kan je ook in aanmerking komen voor een volledige of gedeeltelijke studietoelage als je inkomen laag is en je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Bovendien genieten beursgerechtigde studenten dikwijls ook van een verlaagde inschrijvingsgeld.

*En tenslotte: sommige onderwijsinstellingen bieden ook renteloze studieleningen aan voor studenten met lage inkomens.

Ik hoop dat dit je vooruithelpt!

komt pas aan Array
    Ingeschreven
    Feb 2011
    Reputatie Macht
    0
    Je gaat volgens mij in aanmerking komen voor opleidingscheques, dus zeker aanvragen!

Heb je al een diploma hoger onderwijs? Zo niet kan je vaak nog in aanmerking komen voor een verminderd inschrijvingsgeld.

Ikzelf zou proberen vermijden om een lening of krediet aan te gaan, maar als het niet anders kan, kijk dan zeker goed naar de kosten die eraan verbonden zijn.

goe bezig Array
    Ingeschreven
    May 2002
    Reputatie Macht
    14
    Ik zou willen reageren met wat je tegenwoordig ook altijd hoort na sommige radiospotjes: geld lenen kost ook geld Zal je persoonlijke situatie verbeteren als je dat bijkomend diploma haalt? Ga je beter betaald worden?
    whiskas likes this.
    Beste groeten,
    Somme

Bladwijzers

Forum rechten