Ik zou dat eerlijk gezegd niet zien zitten. Maar ja, onze jongen was dan ook allesbehalve een makkelijke baby op die leeftijd.
En trouwens vind ik het wél veel makkelijker als ze een jaar zijn dan 4 weken.
Elk jaar in augustus gaat heel mijn familie samen voor 2 weken naar Italië. Aangezien ik dit jaar normaal eind juni beval, heb ik in eerste instantie gezegd dat ik dit jaar niet kom.
Maar ik begin me af te vragen of het toch niet mogelijk zou zijn...
Mijn zus heeft het vorig jaar gedaan met een baby van 8-9 weken en zij vond het de meest zalige tijd die er was. Er waren zoveel mensen aanwezig heel de tijd zodat ze eindelijk zelf eens kon rusten omdat iedereen voor de baby wou zorgen.
Ook mijn papa heeft pas daar een band gekregen met haar kindje...
Langs de ene kant zeggen ze dat het makkelijker is om met een kleine baby op reis te gaan dan met eentje van een jaar bijvoorbeeld, maar langs de andere kant... Is 5 weken niet nog héél erg klein?
(om dan nog niet te spreken over 't feit dat ik er niet aan moet denken om mij 5 weken na de bevalling al in badpak te gaan vertonen)
EDIT: het gaat dus om een autovakantie en we verblijven in een grote villa met heel de familie, dus geen hotel of camping ofzo...
Ik zou dat eerlijk gezegd niet zien zitten. Maar ja, onze jongen was dan ook allesbehalve een makkelijke baby op die leeftijd.
En trouwens vind ik het wél veel makkelijker als ze een jaar zijn dan 4 weken.
Ik denk dat er ook veel zal afhangen van hoe je je op dat moment zelf voelt. En dat kan je nu moeilijk voorspellen....
Waar ik de meeste bedenkingen bij heb, is de lange autorit. Heb je een speciale reiswieg daarvoor, want de maxicosi lijkt mij voor zo'n klein baby'tje niet aangewezen, zelfs al stop je regelmatig.
Voor de rest zou ik gewoon mijn gevoel volgen.
We hebben geen speciale reiswieg, maar als we beslissen te gaan dan zou ik die wel zeker aanschaffen, want 'k wil wel dat ons kleintje comfortabel kan reizen.
We zouden wel sowieso het voorbeeld van mijn zus volgen en de reis in 3 dagen doen. Dus nooit meer dan 500km per dag.
Maar ik denk dat ik inderdaad zal moeten wachten tot ze er effectief is om te kunnen beslissen. Als ze een makkelijke brave baby is dan is er geen probleem. Maar als 't een moeilijk etertje is of een huilbaby dan is het direct al een stuk ingewikkelder...
Ik denk dat er ook veel zal afhangen van hoe je je op dat moment zelf voelt. En dat kan je nu moeilijk voorspellen....Citaat van: misan
Idd, als je kindje 4 weken is ben je meestal zelf nog geen cent waard, en zo’n autoreis kan lastig zijn.
Met zo’n kindje zal je heel veel moeten stoppen waardoor ze ook langer zal duren.
Eén voordeel, kindjes zitten meestal heel graag in de auto.
Ze zijn hun kondje geschud
Je kan dat nu nog niet inschatten. Je weet nu nog niet hoe je bevalling zal verlopen (al dan niet keizersnede), hoe het met je kindje zal zijn (ik wens je uiteraard het beste met haar toe, maar je weet dat niet op voorhand)
Het is toch wel een lange autorit he. Ook dan zal ze om de 2 à 3 uur gevoed moeten worden. Stel dat je borstvoeding geeft, zie je dat dan zitten om in die omstandigheden te voeden (bij BV zijn de eerste 6 weken toch wel het zwaarst), stel dat je een huilbaby hebt, ...
Zoals misan ook zegt, een maxicosi lijkt mij voor die lange weg niet aangewezen.
Ik ken jou niet en wil ook niet in jouw plaats beslissen, maar persoonlijk zou ik het ook net niet fijn vinden om als mijn kindje nog maar 5 weken is het al te moeten delen met jan en alleman uit de familie opdat ik dan wat rust zou hebben.
Hoewel mijn 2 kindjes supermakkelijke baby's waren (eten, slapen en lachen) zou ik het toch niet gedaan hebben. Je zou daar es iets moeten voorhebben, kindje wordt ziek ofzoje bent er met de auto, dus je staat niet op 2u terug in België hé... En met zo'n kleintje naar een Italiaans ziekenhuis gaan. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en thuisblijven.
Je hebt natuurlijk mensen die met zo'n kleintje op reis gaan en dat alles super gaat. Maar dat zit gewoon niet in mijn aard om zo'n risico te nemen![]()
Oh, maar 't feit dat 't ziek kan worden is iets waar ik niet echt rekening mee houd, welja, toch wel, maar 't is niet iets dat mij tegen zou houden. Zowel mijn man als 75% van de mensen daar aanwezig spreken Italiaans op hetzelfde niveau als hun moedertaal (ene is getrouwd met een Italiaan, ander woont in Italiaans-Zwitserland, ... ) en de ziekenhuizen daar zijn van een goed niveau (jammergenoeg zelf al moeten ondervinden)
dus MOEST er iets gebeuren, dan zou dit geen onoverkomelijk probleem vormen. (ik zou nooit naar een land op reis gaan waar 'k de taal niet of niet voldoende machtig ben, want dat zou ik wel een te groot risico vinden).
EDIT: bovendien is een van mijn tantes die daar aanwezig zal zijn verpleegster van prematuurtjes
Maarja, 't is echt afwachten... Hoe zal ik mij voelen, hoe zal de borstvoeding verlopen, hoe zal 't kleintje zijn, ...
Ik ben verleden jaar samen met de schoonfamilie op vakantie geweest, mijn nichtje was toen 2.5 maand. Nu zegt mijn schoonzusje dat ze het NOOIT meer zou doen.
Dit was wel een vliegvakantie, dus da's nog anders, maar ze hebben zelf amper iets aan hun vakantie gehad.
Je moet dat kleintje constant uit de zon houden, want niet alleen de zonnestralen maar ook gewoon de warmte in de buggy (zelfs met dekentje erover) was gewoon té veel.
De ukkepuk had last van warmte, wissel van routine...
Dat is dan met een kindje van 2.5maand... een kindje nét over een maand is écht nog kwetsbaar, klein en supergevoelig aan alles.
Ga je haar écht in putje zomer in Italië meesleuren? Ik weet niet of dat zo verstandig is...
Bladwijzers