Ik heb er geen ervaring mee maar wil je even een hart onder de riem steken.
Knuf
Ben nu iets meer dan 33 weken zwanger van nr. 2, die in stuit ligt met de voetjes naar beneden. Als baby op 36 weken nog niet gedraaid is wil gyne een externe draaiing proberen.
Nu was de bevalling van mijn dochter echt dikke dikke miserie, was een sterrekijker, weeen vielen constant stil ondanks urenlang aan zware baxters, bijna 24u bezig geweest, net geen spoedkeizersnede gehad (ze stonden al helemaal paraat) maar wel zuignapavonturen, hartslag die ze plots niet meer vonden, een verloskamer vol medisch personeel die zenuwachtig heen en weerliep, kortom: niet leuk, en ben daar zowel fysisch maar vooral psychisch echt lang niet goed van geweest. Mijn dochter was dan ook nog een huilbaby, iets wat ik tot op vandaag wel eens durf wijten aan die bevalling.
Dit alles maar om te zeggen dat ik eigenlijk niet veel zin heb in "gemanipuleer" aan deze baby. Dat idee van een externe draaiing schrikt mij dan ook erg af en had al een beetje beslist om daar niet aan te beginnen. Nu, een vaginale stuitbevalling zie ik ook niet bepaald zitten gelet op het verhaal hierboven, dus ik had al iets van: tja dan wordt het desnoods keizersnede (ook geen pretje, dat weet ik wel).
Maarrrrr, nu wist mijn gyne te vertellen dat mijn placenta vrij laag ligt en dat dat complicaties kan opleveren bij een keizersnede (ze moeten er dan doorsnijden of zo, en er is een grote kans op bloedingen), dus wordt er "sterk aangeraden" die externe draaiing toch maar te proberen.
Ok, daar heb ik me intussen mee verzoend, dat we dat zullen moeten proberen, dus wou even vragen of er hier "ervaringsdeskundigen" zitten? Baby ligt dus met voetjes naar beneden, zou volgens mijn gyne de "beste" positie zijn voor een externe draaiing.
Waar ik nu wel fel mee in mijn maag zit is het volgende: stel dat die draaiing niet lukt (iets waar ik - de eeuwige negativo - eigenlijk al vanuit ga), dan staat er mij dus sowieso weer een gecompliceerde geboorte te wachten, of het nu vaginaal of met keizersnede zou zijn. En ik vind dat dus zo jammer, had echt gehoopt dat het deze keer iets vlotter zou kunnen gaan, en ik ook eens die roze wolk zou kunnen meemaken waar ik zo vaak over lees maar die hier helaas niet gepasseerd isMaar zo ziet het er dus niet naar uit...
Sorry, heb een beetje last van zelfmedelijden vandaag, en moest het even kwijt![]()
Ik heb er geen ervaring mee maar wil je even een hart onder de riem steken.
Knuf
Mannen op een vrouwen-forum zijn meer gay dan ze zelf willen toegeven!
Bij mij hebben ze dat geprobeerd, dochter lag wel in onvolkomen stuit (dus met de poep naar beneden en met de voetjes tegen het hoofd). Ze lag altijd al verkeerd en ik heb een smal bekken dus ze wilde geen millimeter verschuiven. Een gewone bevalling was te riskant en dus kreeg ik een keizersnede. De manuele kering op zich vond ik eerlijk gezegd géén lachterje. De gyne had me toen ook gezegd dat ALS ze al zou draaien door die kering, de kans groot was, dat ze vanzelf weer zou terugdraaien in haar vertrouwde positie. Hier dus ook geen roze wolk na de bevalling en aangezien het bij 1 kindje is gebleven heb ik nooit kunnen meepraten over "de bevalling". Ergens vind ik dat best jammer, anderzijds gewoon bevallen in onvolkomen stuit had mij wrs een trauma opgeleverd :-) mijn mama is op die manier van mij moeten bevallen en dat is dus effectief van de redenen waarom ik enig kind ben! Mijn eerste zwangerschap is misgelopen na 3 maanden, ik was al blij dat ik überthaupt kon bevallen van mijn meisje.
The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar toen mijn mama zwanger was van mij lag ik aan 38 weken in stuit en hebben ze mij toen extern gedraaid waardoor ik "juist" lag en op de normale manier ben ter wereld gekomen.
Net nog gevraagd: zij vond dat dat geen pijn deed om dat te laten doen.
Op een Nederlands forum waar ik zit had ook iemand deze week een externe draaipoging gehad en ze zei dat ze had verwacht dat 't veel meer pijn ging doen, dat je 't wel voelt, maar dat 't niet echt pijnlijk is.
Succes in ieder geval voor moest 't zover komen!
Hier een stuitbevalling meegemaakt bij nr 2 én de roze wolk. 't was een zalige bevalling (mét epidurale,3 keer persen en ze was er uit) door een gyn die heel veel ervaring heeft met stuitbevallingen (nog veranderd van gyn de laatste maand). Ze was klaarwakker en heeft onmiddellijk langs beide kanten gedronken (wel nadat ze eerst door een kinderarts onderzocht werd of de heupen in orde waren) De gyn is voor mij blijven slapen in het ziekenhuis omdat hij de bevalling zelf wou doen en een kinderarts + anesthesist waren er ook bij mocht er iets misgegaan zijn dat het een spoedkeizersnede zou worden. Ze had nooit goed gelegen, altijd stuit en ik zag een manuele draaiing ook niet zitten omdat ze volgens mij voor een reden zo lag.
Trotse mama van Ilona (8/03/07) en Yente (7/11/08)
Dag meid,
Ik vind het echt jammer voor jou dat je 2de bevalling misschien ook geen lachertje zal zijn.
Je weet dat onze verhalen grotendeels gelijklopend zijn en ik voel dus echt met je mee.
Toen mijn dochter in stuit zat, heb ik van alles geprobeerd, want mijn gyn wou geen externe draaiing proberen. Hij vond dat te riskant voor de baby. Ook een stuitbevalling hield te veel risico in. Het zou dus ook keizersnede worden. Ik zag dat niet zitten en heb alles geprobeerd om mijn kindje te draaien.
Een ding wat bij mij sommige mensen helpt, is moxa therapie. Dat heb ik dus ook geprobeerd, maar het was al redelijk laat.
Ik deed dit bij Pascale van De Bron . Ze is een werkelijk fantastische vroedvrouw!!!
Bij mij was het was te laat echter, en ik had ook een heel koppig kindje in de buik.
Ik heb dan uren met mijn buik gepraat opdat ze zou draaien, maar niets hielp. Op een bepaald moment heb ik het "los" gelaten en heb dat ook tegen mijn dochtertje gezegd. Bij het volgende bezoek aan de gyn (op 38 weken!!!!) was ze gedraaid.
Misschien was het de moxa of het loslaten, maar het is het proberen waard! Mijn dochter woog trouwens 3.790kg en was 54cm. Het draaien was dus echter bijna onmogelijk en toch is het gebeurd!
Ik wens je heel veel succes en wens je het aller aller allerbeste!![]()
Onze jongen ligt momenteel op 34 weken ook nog altijd in stuit.
Mijn gyn overweegt zelfs niet om een externe draaiing te doen. Het zou dan sowieso een keizersnede worden. Ze vindt dit te gevaarlijk. Er zou meer kans zijn dat de placenta los komt. En sommige baby'tjes draaien ook niet om een reden, bijv. de navelstreng die in de weg zit of zo.
In ieder geval: heel veel succes en ik hoop dat de bevalling toch vlot mag verlopen!![]()
ja, en dat is voor mij dus het frustrerende: een keizersnede is bij mij ook geen (goeie) oplossing blijkbaar, anders zou ik nogal rap zeggen: kom en snij!![]()
ik heb dus ook echt zoiets van "die baby ligt zo voor een reden", maar daar ben ik vet mee hé... Ik geloof niet in dat moxagedoe maar ik ga toch eens mijn licht opsteken. t Klinkt in elk geval minder akelig dan dat gemanipuleer, alleen een beetje zweverig en ik ben nogal van het heel erg rationele type dus dat gaat wat geven![]()
in elk geval word ik dus een beetje gek van al die tegenstrijdigheid: de ene gyne doet geen externe draaiingen wegens te gevaarlijk, de andere (zoals die van mij) doet alsof dat bij wijze van spreken de gewoonste zaak ter wereld is. maar goed, het zal allemaal een beetje afhangen van de situatie en van de mogelijke alternatieven zeker?
in elk geval al bedankt voor de hartjes onder de riem! doet deugd...
Op een ander forum las ik dat je na de draaipoging een uur aan de monitor moet om te zien of je kindje 't nog steeds goed doet en dat ze daarom wachten tot 36-37 weken om die draaipoging te doen: moest er iets zijn misgegaan, dan kunnen ze 't kindje zonder veel risico ter wereld laten komen!
ja, k weet het. past wel niet helemaal in mijn planning, dan al bevallen![]()
maar heb dus idd al zitten denken dat ik tegen dan misschien valiesje voor baby toch maar moet klaarzetten. voor de rest is er hier nog quasi niks in orde, ik vertoon echt zo'n ongelofelijk uitstelgedrag, t is niet normaal meer... zullen ook wel weer die hormonen zijn, zo handig toch dat je alles daarop kan steken![]()
Bladwijzers