Schiet mij niet dood als ik verkeerd ben, maar ik heb de indruk dat er vroeger inderdaad vooral mannen in de reclamewereld zaten. Maar naar mijn gevoel is dat nu wel aan het keren...
Ik ben beroepshalve met reclame bezig. In de reclamewereld zitten inderdaad meer vrouwen dan vroeger. Maar de hotshots zijn toch nog hoofdzakelijk mannen met een groot ego

Werken in de reclame is haast niet te combineren met een gezin met kinderen. Daarom zie je in dat wereldje vrouwelijke account mgrs maar veel minder creatieven. Die laatsten werken immers vaak belachelijk veel uren om een campagne te bedenken/af te maken. Werken in de reclame betekent sowieso standaard heel veel overuren maken.
Mond-à-mond reclame is m.i. nog altijd de beste reclame. Hier werd een voorbeeld van Rituals aangehaald. Je ziet van dat merk idd nooit reclame. Hoe werken die dan? Die zorgen ervoor dat alle vrouwenbladen over hen schrijven (al die redactrices krijgen productsetjes of een weekendje weg met producten erbij) en hopa, de bal gaat aan het rollen. Verder hebben ze ook slimme cross selling deals met hippe hotels. Daar is allemaal over nagedacht hoor.
En voor wie twijfelt aan de efficiëntie van folders. Schaf de folders af en de omzet van retailers (of het nu FMCG is of niet) zakt dramatisch. Als ze het zouden kunnen afschaffen, hadden ze het heus al lang gedaan. Zo'n folder kost immers handenvol geld.
Hoe dan ook, je ziet dat er een interessante shift aan de gang is: weg van de klassieke mediamix en veel meer gesegmenteerd (jij hebt interesse in producten x en y, dan krijg je aanbiedingen per mail of via je smartphone over die producten). Hier staan we echt nog maar aan het begin van een totaal andere aanpak. Moest mobiel internet goedkoper zijn in België, zou je al een resem toepassingen zien die hier nu onbetaalbaar zijn maar in andere landen al bestaan.
Een voorbeeld: je bent een dronken man en je gaat plassen in een café in Hamburg. De detector in het pissijn herkent de bewegingen van een zatlap en je ziet een projectie op ooghoogte met het nummer van een taximaatschappij. Dat bestaat dus al.
Of je wandelt met je smartphone over de Meir. Je ziet in de etalage een kleedje dat je bevalt. Je wil wel eens weten of je ermee staat zonder meteen te gaan passen. Met je smartphone fotografeer je jezelf en via de app die je onmiddellijk kan uploaden zie jij jezelf in dat kleedje op je scherm. Een stap verder is dat je die projectie op een scherm in de etalage ziet. Dat is technisch al allemaal mogelijk.