Dat zien we dan wel weer ... Zijn pensioen is nog een jaar of 25 weg en het mijne nog veel verder.
Daarnaast ben IK het die hier op 't moment het meeste last veroorzaakt qua psychische, medische en financiële problemen. En ja, bepaalde van die beperkingen zijn levenslang.
Schoonmoeder is 4 jaar ouder - wat 45 jaar geleden toen ze trouwden al aanzien werd als "een serieus verschil" - dan mijn schoonvader overigens en daar is zij de "kwieke". Zij heeft nooit iets (op een goei verkoudheid na af en toe es), hij is 3 weken geleden nog aan zijn benen geopereerd en kan nog héél slecht uit de voeten.
Zijn beiden in de 70 en mijn schoonmoeder is altijd huisvrouw geweest, mijn schoonvader is nu een jaar of 7 op pensioen. Zij wil graag nog reizen door Europa met de wagen (wat ze vroeger tijdens zijn verlof deden sinds de kinderen oud genoeg waren of het huis uit), maar niet in haar eentje ...
Door zijn problemen met zijn benen (die al jaren aanslepen en waar hij nogal voor is geopereerd) wil hij echter al een paar jaar niet meer ... De laatste keer zijn ze vervroegd teruggekomen uit Polen, want hij was het echt beu (wij pasten toen op hun huis en de katten).
Van mijn schoonvader mag ze desnoods met vriendinnen gaan, met een busreis of whatever (en ook wij raden haar dat aan), maar dat vertikt ze. Maar als ze ons dan ziet gaan kamperen, heeft ze wel iets van "die tent hebben wij ook nog gebruikt, en dat kan nu niet meer" (dat ze het toch nog graag zou doen).
Hoewel hij graag een glas wijn drinkt, geniet van de gezelligheid, af en toe meegaat met schoonmoeder naar een tuincentrum (haar grootste hobby is haar tuin!), ... lijkt hij cru gezegd echt af te tellen naar "het einde" sinds hij op pensioen is.
En wees gerust: Zelfs mijn vriend ziet en zegt dat (tegen mij), het is dus niet mijn conclusie.
En don 't worry: Schoonmoeder foetert af en toe genoeg op haar man, hoor

. Ze hebben enkel elkaar nog en schoonvader komt nagenoeg alleen nog voor praktische zaken buiten (schoonmoeder spreekt heel af en toe nog af met een paar vriendinnen en woont elke maand nog een lezing bij van "Actueel denken"). Dan zitten ze dus snel op elkaars lip

.
Langs de andere kant: Toen schoonvader overlaatst met zijn benen 2 weken in 't ziekenhuis lag, had ze 'em toch serieus gemist

.
Ik denk niet dat vriend de afgelopen 5 jaar in die 2 weken tijd al zo vaak met zijn moeder heeft gebeld (meestal belt ie 1 à 2 keer per week met zijn vader die het vrij kort houdt - zij verkiest telefoons van telkens minimum een kwartier).
Het is dus niet altijd "de oudere" die voor "problemen" zorgt. Het kan ook anders. We zullen dus wel zien.
Wij lijken overigens een stevig koppel ... Maar - en ik wil hier geen rampen voorspellen - als je de huidige cijfers van de echtscheidingen ziet en van de koppels die - soms na 30 jaar - uiteengaan, wie garandeert mij dan zwart op wit dat ik over pakweg 20 jaar nog samen ben met mijn partner?